Test Škoda Octavia III vs. VW Golf VII vs. Hyundai i30: rozstřel

(+ videa) Jsou to tři nejprodávanější auta nižší střední třídy v České republice. Které z nich je nejlepší a co o sobě prozrazují navzájem?
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Testy aut

Test Škoda Octavia III vs. VW Golf VII vs. Hyundai i30: rozstřel

20.3.2013 | Pavel Janda | Přidat příspěvek

Test Škoda Octavia III vs. VW Golf VII vs. Hyundai i30: rozstřel

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

(+ videa) Jsou to tři nejprodávanější auta nižší střední třídy v České republice. Které z nich je nejlepší a co o sobě prozrazují navzájem?

Kvalitou jízdy je Golf nedostižný

Ke každému srovnání aut, která už znáte, přistupujete s nějakými předpoklady. Nechci je nazvat peiorativně předsudky, protože jimi nutně být nemusejí, čekal jsem ale přinejmenším jedno - že v kvalitě jízdy, zvlášť po českých silnicích, i30 rozstřílí své soky přesně mířenou dávkou z korejského samopalu. Přečtěte si loňský test i30 1,6 CRDi a budete si to myslet také. A že nešlo o nějaký přelud, potvrdila i nedávná zkušenost s jiným autem téhož provedení - tohle je vlastnosti verze s dieselovou šestnáctistovkou. Navíc dosud jsem Golf VII znal jen jako 1,6 TDI s klikovou nápravou, se kterou na poddajnost asijského konkurenta mohl hledět akorát v uctivém předklonu. Ale vyměňte motory a všechno je jinak.

Tohle opravdu není absolutní srovnání všech tří aut, ale pouze daných verzí. Že se v jednotlivých provedeních liší německo-české duo by až tak nepřekvapilo, VW žongluje s nápravami i převodovkami jak klaun s horkými uhlíky a auto to pochopitelně mění. Konec konců, stačí si přečíst první test Octavie 2,0 TDI a 1,8 TSI a poznáte, že jde do jisté míry o jiné vozy. Něco podobného platí i pro Golf 1,6 TDI (klika, smutný pětikvalt) a 1,4 TSI (multi-link, šestikvalt), to se dá pochopit, ale proč u i30? Vždyť ta má vážně jen jiný motor a lehčí, tišší GDI přece musí zbylý projev vozu zlepšovat?

Test Škoda Octavia III vs. VW Golf VII vs. Hyundai i30: rozstřel - 46 - Test Skoda Octavia III vs VW Golf VII vs Hyundai i30 093Test Škoda Octavia III vs. VW Golf VII vs. Hyundai i30: rozstřel - 47 - Test Skoda Octavia III vs VW Golf VII vs Hyundai i30 094Test Škoda Octavia III vs. VW Golf VII vs. Hyundai i30: rozstřel - 48 - Test Skoda Octavia III vs VW Golf VII vs Hyundai i30 095

V něčem, co už zaznělo nebo teprve zazní, to tak je. CRDi se na GDI nechytá ovladatelností ani jízdními vlastnostmi, ale v případě kvality jízdy platí pravý opak. Divím se, že je to vůbec možné, ale jako GDI se i30 smiřuje s citelně horším fungováním podvozku na špatném povrchu z hlediska přilnavosti a zejména pak zvukového projevu. V obou aspektech je lepší než Octavie, té kliková zadní osa jednoduše nesedla a jak už bylo vícekrát řečeno, nefiltruje dobře větší nerovnosti fakticky ani zvukově v žádné rychlosti. To i30 je přesvědčivá alespoň v těch vyšších a zejména „dálniční filtraci” zvládá velmi slušně, nižší rychlosti, tedy typicky jízda pro věčně pobořených pražských ulicích, ji ale dobře nedělá.

Není to k pláči, podvozek je ale opravdu citelně hlučnější než u CRDi, je prostě „jen” normální a to v boji o nejlepší kompakt ve třídě nemůže stačit. A nejde jen o to, kola znovu v nízkých rychlostech i částečně ztrácí na nerovnostech přilnavost - když si tohle srovnám s extrémní odolností a poddajností verze CRDi... bzum bzum, nejde mi to na rozum. Na Octavii by to stačilo i tak, problém je ale v tom, že pro i30 GDI nebyl měřítkem jen bráška s Háčkem na čele, ale Golf VII s multilinkem, který ji nastavil zrcadlo s nepěkným obrazem nebývalé ostrosti.

Schopnost testovaného Golfu filtrovat neduhy českých silnic byla skoro nekonečná, a to po všech stránkách. Oba dva zbývající vozy nechával za sebou o třídu a nezůstalo jen u toho. Nejnižší hluk na palubě byl i díky nejlépe odhlučněnému motoru a také aerodynamický svist byl ze všech tří aut nejnižší. Srovnávaná i30 ve smyslu „aerohluku” příliš nezaostávala, ale je třeba říci, že omezovač rychlosti ji nedovolil dosáhnout tak vysokých rychlostí jako konkurentům (ten omezovač mimochodem nechápu, i30 je ve 190 km/h naprosto v klidu, dokonce fungují i stěrače za mokra a blížícím se rozpadem nic nehrozí). Octavia byla v tomto směru nejhorší, ale nezaměňujte to za špatná.

Test Škoda Octavia III vs. VW Golf VII vs. Hyundai i30: rozstřel - 49 - Test Skoda Octavia III vs VW Golf VII vs Hyundai i30 097Test Škoda Octavia III vs. VW Golf VII vs. Hyundai i30: rozstřel - 50 - Test Skoda Octavia III vs VW Golf VII vs Hyundai i30 098Test Škoda Octavia III vs. VW Golf VII vs. Hyundai i30: rozstřel - 51 - Test Skoda Octavia III vs VW Golf VII vs Hyundai i30 100

Na každý pád, pokud chcete 100-150koňový benzinový kompakt s ohromující kvalitou jízdy i na českých silnicích, máte jedinou volbu. Jen Golf fungoval podle mých představ, s i30 byste nesměli jezdit pomalu (je vážně zajímavé, jak si ve 160 km/h poradí s roletou a v 60 km/h nikoli) s Octavií byste se museli vyhnout skutečně špatným cestám. A to u nás jde těžko. Německý hatch navíc vede i ve smyslu odhlučnění kabiny a když si k tomu přidáte sice ne tak přesné, ale také nikoli svéhlavé ovladatelnost, nemůže být králem nikdo jiný z dané trojice. A obávám se, že ani žádný jiný kompakt obecně.

„Čistokrevné” jízdní vlastnosti nemá jediný

Pokud vám ještě vrtá hlavou, proč i30 jako GDI není ve smyslu pohodového pohybu oraništěm podvozkově tak skvělá jako CRDi, nabízím pár vysvětlení. Po mém soudu, a nesetkávám se s tím poprvé, se konstruktéři a priori spokojili se závěrem, že „benzin není třeba odhlučňovat”. Říkáte si, co sem pletu motor, ale pozor, tohle neovlivní jen vnímání motoru. Diesel je ratlík, klepe celým autem a divili byste se, co všechno dokáže roztřást. Aby tento projev byl umenšen, nestačí jen hrátky uchycení motoru nebo něčím podobným, musíte rázem „obejít” celé auto upravit třeba i výplně dveří podobné detaily, se kterými benzinový motor v podstatě nehne. S dieselem by normálně rezonovaly a tudíž hlučely, takhle nerezonují nejen s ním, ale ani po otřesech jdoucích od podvozku.

Druhým aspektem je, že musíte odhlučnit samotný motor, jehož zvukový projev si dovnitř auta hledá cestu rozličnými cestami. Třeba i skrze výfuk, což se vám také nemusí zdát. Když vycpete půlku přídě a spodku vozu molitanem (nadsázka...), pochopitelně se to znovu odrazí i v „nepřenášení” jiných zvukových projevů než samotného motoru. Dobře, to možná vysvětluje onen hluk, ale proč podvozek nemá ani onu přilnavost? Inu, jsou to jiné verze laděné pro jiné zatížení, jiné zákazníky, jinými konstruktéry a kdo ví co všechno - stačí zvolit odlišné pružiny a tlumiče a tohle se změní tuze snadno. Je ale třeba říci, že i30 tímto jen neztrácí, ale také profituje.

Test Škoda Octavia III vs. VW Golf VII vs. Hyundai i30: rozstřel - 52 - Test Skoda Octavia III vs VW Golf VII vs Hyundai i30 101Test Škoda Octavia III vs. VW Golf VII vs. Hyundai i30: rozstřel - 53 - Test Skoda Octavia III vs VW Golf VII vs Hyundai i30 102Test Škoda Octavia III vs. VW Golf VII vs. Hyundai i30: rozstřel - 54 - Test Skoda Octavia III vs VW Golf VII vs Hyundai i30 103

Je sice ze všech tří testovaných modelů pořád nejměkčí, ne však tolik jako diesel. Trochu tužší podvozek ve spojení s lehkým motorem se pak projevu u dieselu nepoznanou ochotou vrhat se do zatáček a měnit směr, prakticky v jakékoli rychlosti. Elastokinematika zadní nápravy navíc tíhne k přetáčivosti a ESP je na rozdíl od obou konkurentů plně vypínatelné, takže hravosti se i30 nebrání. Přesto bych jízdní vlastnosti označil za kompromis mezi vším a ničím a to samé bych vlastně řekl o všech testovaných vozech.

Chcete komfortní kočárek? Nemáme. Golf se mu blíží, ale stejně jím není. Chcete něco „akčnějšího”? Nemáme. Z hlediska jízdních vlastností pro aktivního řidiče je alespoň na dobré silnici nejlepší Octavia, která dokáže dobře prodat kombinaci mrštnosti, ovladatelnosti a tužšího naladění podvozku, ale ideál si stejně představují jinak. Takže co tu máme? Tři kompromisně naladěná auta, která se extrémů bojí. U kompaktů je to ale pochopitelné, ony musejí být vším a ničím a v tomto směru jen dobře plní jasně danou úlohu.

Nejvíce co do šíře schopností talentovaný je Golf, který toho zvládne hodně, ale při aktivní jízdě vyššími rychlostmi je příliš měkký. Octavii a i30 pak omezují hlavně schopnosti bravurně snášet špatný povrch, jinak ale při ostřejší ostřejší i komfortnější jízdě poslouží dobře.

Test Škoda Octavia III vs. VW Golf VII vs. Hyundai i30: rozstřel - 55 - Test Skoda Octavia III vs VW Golf VII vs Hyundai i30 105Test Škoda Octavia III vs. VW Golf VII vs. Hyundai i30: rozstřel - 56 - Test Skoda Octavia III vs VW Golf VII vs Hyundai i30 106Test Škoda Octavia III vs. VW Golf VII vs. Hyundai i30: rozstřel - 57 - Test Skoda Octavia III vs VW Golf VII vs Hyundai i30 107

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše