Home > Rubriky a sekce > Testy aut > Článek
Test Škoda Rapid 1,6 TDI: přesně podle síťového grafu
11.7.2012 | Pavel Janda | Přidat příspěvek
Škoda udělala nový Rapid přesně takový, jaký jej udělat chtěla. Co nejlepší? Ne, zasazený do předem pečlivě připravené škatulky.
Přehled kapitol
Silný a úsporný, ale poněkud neotesaný
Z dostupných motorizací jsem pro první test sáhnul po (pro první měsíce prodeje) jediné naftové verzi 1,6 TDI s výkonem nejvýše 77 kW (105 koní). Proč? Protože jsem si pro vůz zajel konkurenčním autem s velmi podobným motorem o podobném výkonu a je vždy dobré mít něco pro srovnání. A to vyznělo pro Rapid minimálně v jednom ohledu mimořádně dobře.
Upřímně řečeno bych vám hodně přál, abyste si takový Rapid 1,6 TDI mohli na podzim koupit, ale moc nevěřím tomu, že to bude reálné. Jestli testované auto mělo 105 koní, nechám si na léto u holiče vystříhat na temeno hlavy logo škodovky, protože jelo tak, jako by jich mělo alespoň 130, možná 140.
Testovaný motor znám třeba z Octavie a chová se, no... nechci použít nějaké ošklivé slovo jako zdechlina, chová se prostě přiměřeně svému objemu, výkonu a zaměření - je úsporný, auto rozjede, jak je třeba, ale o čemkoli více nemůže být řeč. A velmi podobně (spíše ještě méně zajímavě) se projevoval 1,6 HDi, který mi jen o několik hodin dříve dělal společnost.
Rapid ale jel se svým 1,6 TDI jako splašený a to přesto, že má jen pět docela dlouhých rychlostních převodů. Pravda, je o něco lehčí, ale stejně - i na čtvrtý nebo pátý rychlostní stupeň se měl motor kolem 1 500 otáček čile k světu a byl schopen se točit skoro až k pětitisícové hranici způsobem, který nemohu označit za nezajímavý. Předjíždět s ním třeba na čtyřku v 80 km/h, tedy zdaleka ne optimální převod (i trojku lze smysluplně točit za hranici 120 km/h) bylo tak příjemné, nenucené a přitom vůz bez zaváhání upaloval až někam za hranici 160 km/h. Nemám přesná čísla, ale s Rapidem jsem párkrát přejel i Pezinskou Babu. Skutečně stokoňové auto s tímto zpřevodováním by se tam sotva plácalo, s Rapidem 1,6 TDI si tam šlo i cestu do kopce docela užívat. Nepřeháním.
Očekávatelnější předností byla spotřeba paliva, která se držela ve velmi rozumných mezích. Zkusil jsem v prvé řadě dva režimy. Jednak dlouhodobě udržitelné minimum při klidné mimoměstské jízdě, tam si vůz při průměrné rychlosti 73 km/h řekl jen o 3,4 litru nafty na 100 km. To jistě výborné číslo. Jakési dlouhodobé maximum pak představuje hodnota 11,5 litru, když z vozu dostáváte všechen jeho potenciál na otevřené silnici. I to je solidní hodnota, jakkoli pro vůz typu Rapid není příliš vypovídající. Všechno ostatní se - světe, div se - vejde mezi tyto dvě cifry. V kombinaci jde bez větší snahy jezdit předpisově pod pět, svižnou jízdu atakující rychlosti kolem 140 km/h s pravidelnou plnou akcelerací zvládá vůz za nějakých sedm litrů nafty. Zde by bylo zbytečnou prací hledat nějaký problém, žádný není.
Jak už to bohužel bývá, tato tradiční dieselová přednost je vyvážena neméně tradiční nectností - dosti omezenou kultivovaností, u Rapidu umocněnou třídou a zacílením auta. Nedá se říci, že by motor obtěžoval, nebo by vás z něj brzy rozbolela hlava, to ne, ale víte o něm pořád a tu a tam se projeví dost neotesaně, když pořádně „zamergluje” s celým autem. Stačí rychle ubrat plyn a auto se otřese jak San Francisko při zemětřesení, zkuste si túrovat na místě a auto se bude ošívat jak kdybyste měli automatickou převodovku se zařazeným D a stáli přitom na brzdě. Tak moc těžký motor s vozem hýbe.
Je to všechno v přijatelných mezích, špičková auta s podobnými dieselovými motory se ale prostě chovají o dost jemněji.
Přiměřeně komfortní, přiměřeně agilní
Jestliže motor skýtal příjemné překvapení v podobě (dost pravděpodobně standardně nedostupné...) dynamiky, podvozkově byl vůz přesně takový, jaký jsem si jej „vysnil”. Zde měli konstruktéři k dispozici jednu cestu, po které se mohli vydat, a také se po ní vydali. Rapid je zkrátka velký kompromis, jenž musí v jednom podvozku spojovat všechny vlastnosti, které od něj zákazníci budou očekávat.
V prvé řadě se snaží být komfortní a hrdinně filtrovat neduhy českých (v případě našeho testu hlavně slovenských) cest. Daří se mu to tak na 90 procent - pocítění většiny nerovností vás skutečně ušetří a ani se jimi nenechá rozhodit, na velkých příčných nerovnostech ale přece jen odskočí a výrazné terénní vlny pohnou celým jeho majestátem. Zde se těžko skryje přece jen menší rozvor a třída vozu. Přesto asi není na co si stěžovat, na poměry aut podobné velikosti je projev podvozku přinejmenším nadstandardní.
Pokud od auta začnete něco chtít, nejprve vám pošle zprávu s tím, že na jeho přídi třímá docela těžký motor. Nedá se říci, že by vůz byl vysloveně nedotáčivý, pokud ho ale začnete „brát u huby” na jiné než velmi kvalitní cestě to začnou být právě přední partie, kolem kterých se začne točit celá hra. Vůz občas těžce napadne na přední kola a dává znát, že je to hlavně předek, který musí krotit, záď už jen poslušně následuje.
Přesto je Rapid při aktivní jízdě mnohem přesvědčivější, než byste z prvotního pocitu při klidném přesunu řekli. Těžší příď nevyvažuje nadměrně přetáčivou zádí a je až do blízkosti limitu neutrální. Je také měkčí, ale jeho karoserie se naklání jen do té míry, že vám to nepřijde nemístné. A tak se i s chutí můžete protáhnou horskou silnicí jako je Pezinská Baba a opravdu si to užít - výkonu bylo dost, aby to nebylo trapné, ochota vozu pokládat se i do táhlých zatáček projížděných třeba devadesátkou je dostatečná a v neposlední řadě: jeho ovladatelnost je velmi dobrá.
Nevím, co má za posilovač řízení, ale z volantu toho cítíte mnohem více než u lecjakého nového sporťáku. Naposilování je příjemné, poloměr otáčení adekvátní a opravdu máte alespoň trochu pocit, že vůz řídíte. Přinejmenším stejně dobře se pracuje se spojkou, brzdou (samotné brzdy jsou mimochodem k neutahání ani při náročných horských sjezdech) a kupodivu i plynem, se kterým lze i při nejostřejším brzdění dávkovat sice pomalejší, ale přesné meziplyny. Radost nekazí ani řazení, které je sice delší a šestku vás opravdu zařadit nenechá, jinak je ale docela přesné a lehké.
V jízdních aspektech Rapid postrádá vlastnost, která by byla skutečně mimořádná, výjimečná, možná řízení je na dnešní poměry neobyčejně dobré. Zároveň se ale vystříhává jakýchkoli závažných nedostatků. Jezdit s ním je prostě prima (nemám lepšího slova), ať už jedete vyloženě na pohodu či spotřebu, nebo když si chcete trochu, vážně jen trochu „zablbnout” na technické cestě. Více si přát od auta tohoto typu nešlo.
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
I levnější „americkej kýbl” to natřel třikrát dražšímu Maserati. Ukazuje zbytečnost plošného přeplňování, i bez něj je lepší ve všem
15.2.2025Levná čínská obdoba Porsche překonala časem z okruhu skutečné Porsche, na jeho jízdu se ale nedá dívat
15.2.2025Majitel vytáhl vzácné Pagani s 800koňovým motorem V12 bez turba na jeden z nejlepších okruhů Formule 1, své řádění natočil z kabiny
14.2.2025
Nové na MotoForum.cz
- V Supersportech na čele Bo Bendsneyder, 17. Vostatek včera 12:12
- Dominance Ducati, Toprak a Rea crash; na čele Bulega před Iannonem včera 11:55
- Kymco Sky Town 125i ABS: malý městský skútr včera 11:20
- Úvod MS-Superbike 2025 na Phillip Islandu: 24 motocyklů 16.2.2025
- Bratři Feiglovi v IDM s německou podporou 15.2.2025
Nejčtenější články
K mání je dodnes skoro nová Škoda Octavia II s legendárním motorem 1,9 TDI, něco takového už se dávno nevidí
19.1.2025Policii výslovně zakázali pouštět se do honiček s ujíždějícími řidiči, v New Yorku čtvrtina z nich končí nehodami a zraněními
19.1.2025Škoda už testuje svůj nový vrcholný model, má dostat další jméno bez nápadu, techniku bez invence
19.1.2025Pouť kdysi nadějné nové značky elektrických aut končí krachem, dluhy v řádu desítek miliard už není s to splácet
19.1.2025CR vybral nejhorší auto roku 2024 a tentokrát to měl snadné. Vozu se marně pokouší zbavit i jeho zdejší kupci
20.1.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva