Test Subaru Outback 2,0D Lineartronic: zCela Vhodný Tandem

Outback se dočkal Evropou žádané kombinace automatu a naftového motoru. Nezbývá než doufat, že nepřišlo s křížkem po funuse.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Testy aut

Test Subaru Outback 2,0D Lineartronic: zCela Vhodný Tandem

24.4.2014 | Adam Šrámek | Přidat příspěvek

Test Subaru Outback 2,0D Lineartronic: zCela Vhodný Tandem

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Outback se dočkal Evropou žádané kombinace automatu a naftového motoru. Nezbývá než doufat, že nepřišlo s křížkem po funuse.

Na jahody klidně do lesa

Mezi fandy není snad známějšího výrobce čtyřkolek než je Subaru. Pod typickým kódem Symmetrical AWD je u Outbacku s Lineartronicem použit systém ATS (Active Torque Split), který sestává z 2 diferenciálů na jednotlivých nápravách a vícelamelové mezinápravové spojky (o lamelu bohatší), která je součástí převodovky. Její ovládání je nyní jednoznačně komplexnější, neboť pracuje s informacemi z celé škály čidel. Monitorován je například úhel natočení volantu, stáčivý moment vozu kolem svislé osy, boční zrychlení a do procesu je zapojen i stabilizační systém. Z hlediska funkčnosti je toto řešení v principu podobné Haldexu páté generace.

Na silnici si výhody čtyřkolky příliš neužijete a občas máte dojem, že je lehce na obtíž. Zejména v situacích, kdy se rozjíždíte s Outbackem razantněji do zatáčky, je slyšet z útrob jisté mechanické hádání. To značí, že se systém snaží za každou cenu poslat něco zadní nápravě, i když ne vždy zcela úspěšně.

Test Subaru Outback 2,0D Lineartronic: zCela Vhodný Tandem - 50 - Test Subaru Outback 20D Linear 2014 03Test Subaru Outback 2,0D Lineartronic: zCela Vhodný Tandem - 51 - Test Subaru Outback 20D Linear 2014 16Test Subaru Outback 2,0D Lineartronic: zCela Vhodný Tandem - 52 - Test Subaru Outback 20D Linear 2014 17

Na druhou stranu při běžné jízdě to není žádný problém a o nějakém nedostatku trakce nelze hovořit. Devízou je jednoznačně chování na nezpevněném povrchu, kde je tohle Subaru schopné rozjet se i ve stoupání zcela přirozeně a pozvolně. Při rozjezdu je po sešlápnutí plynu totiž spojka už připravená nadělovat moment oběma nápravám.

Nemusíte se bát ani situace, kdy budete mít zvednuté zadní kolo. Elektronika se o vše postará a točivý moment dopraví na kola zatížená. Nejsem žádným off-roadovým nadšencem, chraň bůh expertem, ale troufám si tvrdit, že i bez klasické redukce (šikovně nahrazené zmíněnou soustavou s CVT) tenhle vůz zvládne minimálně tolik, co řada SUV, ne-li víc. Oproti manuálu, u něhož musíte občas „nakrmit“ spojku, umožní i velmi jemné manévrování. Odolný systém pohonu všech kol limituje při jízdách v extrémních terénních podmínkách jen rozvor (2 745 milimetrů) a delší převisy karoserie. Světlá výška 200 milimetrů omezující není. Pokud někdo přesto žádá víc, Subaru mu jako náplast nabízí schopnější Forester.

Na polní cestě či výletech po lukách a hájích české vlasti se však rozhodně nezapotí. Outback tedy dává za uši v těchto ohledech i celé řadě větších SUV, které jsou nejen v terénu mnohdy bezzubé. V oblasti vnitřního prostoru také nenabízí méně a co víc - na klasické silnici nabídne nižší spotřebu. Proč tedy chtít nějaké kombi, které se jako teréňák obvykle jen tváří a v terénu jen naříká nebo SUV, s nímž se lidé bojí sjet ze silnice, když tu máme mazaný Outback přesně na polovině cesty? Na to zkusím odpovědět v úplném závěru. Pojďme na něj.

Test Subaru Outback 2,0D Lineartronic: zCela Vhodný Tandem - 53 - Test Subaru Outback 20D Linear 2014 69Test Subaru Outback 2,0D Lineartronic: zCela Vhodný Tandem - 54 - Test Subaru Outback 20D Linear 2014 70Test Subaru Outback 2,0D Lineartronic: zCela Vhodný Tandem - 55 - Test Subaru Outback 20D Linear 2014 74

Plynulost a pohoda, klidně v terénu

Subaru Outback je v konečném hodnocení velmi dobrou alternativou, a to jak ke kombiverzím střední třídy, tak k nafintěným „es-ú-véčkům“. Zároveň však může u některých alespoň částečně zastoupit off-road, poněvadž má velmi schopnou čtyřkolku. V jeho případě je tedy slovo crossover jednoznačně na místě. Kombinuje takřka vše, co po něm mohl kdy člověk vůbec chtít.

Pravdou zůstává, že zákazníci chtějí vše v jednom, ale žádají zároveň minimálně v Evropě také slušivého kabátku. A tady už Outback bohužel za převážnou většinou ostatních zcela zaostává. Příliš to není schopen vylepšit ani interiérem, třebaže si vás bude maximálně hýčkat pohodlím a prostorem. Na druhou stranu, nová generace se právě představuje v USA a vypadá, že by to mohla mistrně napravit.

Po stránce jízdních vlastností se trefí do noty těm, kteří žádají slušný výkon a dynamiku, rozumnou ovladatelnost a podvozek schopný žehlit vše, co mu přijde pod kola. K povaze pohodáře přispívá i novým tandemem CVT a turbodieselu, přičemž právě tahle kombinace v současné době usedla na můj pomyslný trůn modelové řady Outback (zejména kvůli přepracované převodovce). Proč by ho tedy neměl někdo chtít, odečteme-li design, strohou kabinu a těch pár drobností, z nichž každodenní život komplikuje jen minimum, obzvláště když víme, jak je spolehlivý?

Může za to možná ta cena. Za 989 tisíc v případě testovaného kusu pořídíte skutečně ledacos. A vzhledem k módě oplastovaných kombíků, které sice nezvládají v terénu tolik, ale vypadají mnohem lépe, má Outback život tak těžký, že si pro něj přijde zřejmě jen Subarista. Je to škoda, k lepším prodejům přitom stačilo tak málo... Třeba dřívější uvedení na trh.

Test Subaru Outback 2,0D Lineartronic: zCela Vhodný Tandem - 56 - Test Subaru Outback 20D Linear 2014 05Test Subaru Outback 2,0D Lineartronic: zCela Vhodný Tandem - 57 - Test Subaru Outback 20D Linear 2014 45Test Subaru Outback 2,0D Lineartronic: zCela Vhodný Tandem - 58 - Test Subaru Outback 20D Linear 2014 72

Cena

Základní cena vozu (Outback 2,5i/127 kW Active): 899 000 Kč
Základní cena testovaného provedení (Outback 2,0D/110 kW 6MT Active): 919 000 Kč
Cena testovaného vozu (Outback 2,0D/110 kW Lineartronic Comfort): 989 000 Kč

Technické údaje

Motor

Vznětový, turbodmychadlem přeplňovaný plochý čtyřválec uložený vpředu podélně
Objem: 1 998 ccm
Největší výkon: 110 kW (150 k) při 3 600 ot./min
Největší točivý moment: 350 Nm při 1 600-2 400 ot./min
Palivo: Nafta
Přenos výkonu: automatická převodovka s plynule měnitelným převodem (CVT), symetrický pohon všech kol

Provozní vlastnosti

Max. rychlost: 195 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h: 9,7 s
Spotřeba paliva (l/100 km):
Město: 7,6 l
Mimo město: 5,6 l
Kombinovaná: 6,3 l
Objem palivové nádrže: 65 l

Rozměry a hmotnosti

Délka: 4 790 mm
Šířka: 1 820 mm
Výška: 1 605 mm
Rozvor náprav: 2 745 mm
Pohotovostní hmotnost (EU/DIN): 1 699/1 774 kg
Užitečná hmotnost: 431 kg

Vnitřní rozměry

Základní objem zavazadlového prostoru: 526 l
Maximální objem zavazadlového prostoru: 1 726 l

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.