Home > Rubriky a sekce > Testy aut > Článek
Test Subaru WRX STi vs. Opel Astra OPC 2012: Concorde vs. kosmická loď
9.10.2012 | Pavel Janda | Přidat příspěvek
(+ videa) Jsou z jiných světů, dob i cenových tříd. Jedno druhému ale dobře ukazují své přednosti i slabiny.
Přehled kapitol
Válka světů
Sledovat tato dvě auta bok po boku bylo jako zažívat dvě různé etapy vývoje světa aut naráz. Impreza je ztělesněním, no nechci říci ryzí, ale skoro ryzí funkčnosti, která automobilovému průmyslu vládla někdy před dvěma dekádami. Astra vedle toho není žádným moderním nafouknutým nic, bere ale ohledy na mnohem více faktorů a jakkoli v tom klíčovém, „ostře-jízdním”, za Imprezou zaostává, nabízí spoustu věcí navíc. A je mimo diskuzi, že právě to „navíc” dnes většina zákazníků hledá více než jakoukoli ryzost. Tím spíše pak tu jízdní, kterou dokáže v praxi ocenit a využít méně lidí než dříve.
Já takto neuvažuji a mému srdci je přes veškerý respekt k dobře odvedené práci Opelu bližší Subaru. Jízda s STi je totiž nakonec nejen rychlejší, ale i zábavnější. Snadná dostupnost výkonu OPC je sice skvělá věc, ale brzy vás omrzí - limity STi jsou tak daleko a jejich dostupnost tak komplikovaná, že je zkrátka zábavné dále zkoušet a zkoušet, co ještě dovede. U OPC to víte asi po jedné hodině a jakkoli to rozhodně není obecně špatná vlastnost, neukojitelné řidiče těžko nadchne. Rozhodně ne napořád.
Jízda s STi navíc nabízí i jiné pozoruhodné pocity. Sedíte v něm, víte, že pod zadkem nemáte žádnou novinku, ale stejně tak je vám brzy jasné, že překonat tohle auto v této třídě osud nikdo nedokázal. Je to jako byste dnes sedli do Concordu - poznáte, že tohle dopravní letadlo nevzniklo zrovna včera, ale když jde o rychlost přesunu, doteď se mu žádný dopravní letoun nerovná. A to zdaleka. Vedle něj se OPC jeví jako kosmická loď - září modernou a oslnivým vzhledem i snahou zavděčit se všem. Také letět dokáže sakra rychle a příjemně, jen prostě v úplně jiné letové hladině.
Jak jste asi tušili předem, tohle srovnání nemůže mít bez zapojení osobních preferencí jednoho vítěze. Každé auto je zkrátka jiné - zatímco STi podřizuje maximum svých vlastností dosahování vysoké rychlosti za jakýchkoli podmínek, OPC se snaží zabalit vše do jednoho auta. Jenže dělá to tak dobře, že nakonec ani v oné rychlosti a její dosažitelnosti bez ohledu na aktuální okolnosti za STi nezaostává o tolik, jak by se na první pohled mohlo zdát. Při jejím nenáročném řízení se navíc snadno může stát, že pokud za volantem STi nebude sedět špičkový řidič, mohou se rozdíly mezi oběma vozy snadno smazat zcela, alespoň za sucha nebo mokra, kde pohon 4x4 nedá Subaru nepřekonatelnou výhodu.
A ještě je tu jedna věc - v OPC se při obyčejném přesunu cítíte jako v obyčejném autě takové jízdě přizpůsobené, svými reálnými možnostmi za takových okolností obtěžuje jen minimálně. V STi při každé aktivnější jízdě víte, že jste za volantem silničního rváče - stačí pár změn a u Konopiště si ho snadno spletou se závodním autem jako kdysi Mustang Františka Koudelky. A to není možné brát jen jako výhru Opelu - podobný pocit vám OPC prostě nedopřeje, ani kdybyste tlačítko s těmito třemi písmeny na středovém panelu drželi třeba pět minut.
Závěr tedy může být jen jeden. Pokud toužíte po skutečně sportovním autě tohoto druhu s méně kompromisy, je v tomto duelu jasným vítězem Impreza. Ona je tím pravým sporťákem uzpůsobeným pro normální provoz, OPC je vedle ní je konfekcí uzpůsobenou pro ostrou jízdu. Co na tom, že velmi dobře, své geny zde obě auta nezapřou.
Pokud ale toužíte po „normálním autě”, které dokáže vystrčit růžky a smést překvapené majitele sportovních kupé, je OPC prostě dál. Je komfortnější, snáze řiditelné a svým sportovním schopnostem vůbec neobětuje tolik.
Jinou věcí je poměr výkon/cena, ve kterém má alespoň z krátkodobého hlediska navrch Opel, jenž je vzhledem k tomu, co nabízí, až nemístně levný. Stojí o 450 tisíc korun méně a ani z pohledu „sportovních schopností” STi není o tolik lepší o kolik více za něj musíte zaplatit. Jenže jinou otázkou je, kolik tahle auta vydrží. Viděl jsem STi s 20, 50 nebo 100 tisíci kilometry, často hodně nesmlouvavě ujetými, a přesto působily pořád stejně dobře. Jestli se tímhle bude moci pochlubit i Opel, to ukáže jen čas.
STi je zkrátka jistota. I dnes zůstává mezi sportovními kompakty na vrcholu a v tomto ohledu dokáže mladším konkurentům směle odolávat. Za tenhle „sicher” i jistotu toho, že vám takové auto bude roky sloužit prakticky bez přibývajících vrásek, ale musíte Subaru slušně zaplatit. U konkurence si můžete vsadit levněji...
Cena
Základní cena Opel Astra GTC OPC 2012: 627 900 Kč
Základní cena Subaru WRX STi sedan: 1 089 000 Kč
Technické údaje Opel Astra OPC 2012
Motor
Zážehový, turbodmychadlem přeplňovaný řadový čtyřválec uložený vpředu napříč před přední nápravou
Objem: 1 998 ccm
Největší výkon: 206 kW (280 k) při 5 500 ot./min
Největší točivý moment: 400 Nm při 2 500 - 4 500 ot./min
Palivo: Natural 95
Přenos výkonu: Šestistupňová manuální převodovka, samosvorný diferenciál, pohon předních kol.
Provozní vlastnosti
Max. rychlost: 250 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h: 6,0 s
Spotřeba paliva (l/100 km):
Město: 10,8 l
Mimo město: 6,5 l
Kombinovaná: 8,1 l
Objem palivové nádrže: 56 l
Rozměry a hmotnosti
Délka: 4 466 mm
Šířka: 1 840 mm
Výška: 1 482 mm
Rozvor náprav: 2 695 mm
Pohotovostní hmotnost (EU): 1 550 kg
Užitečná hmotnost: 490 kg
Vnitřní rozměry
Základní objem zavazadlového prostoru: 380 l
Maximální objem zavazadlového prostoru: 1 165 l
Technické údaje Subaru WRX STi sedan
Motor
Zážehový, turbodmychadlem přeplňovaný čtyřválec typu boxer uložený vpředu podél
Objem: 2 457 ccm
Největší výkon: 221 kW (300 k) při 6 000 ot./min
Největší točivý moment: 407 Nm při 4 000 ot./min
Palivo: Natural 98
Přenos výkonu: Šestistupňová manuální převodovka, pohon všech kol
Provozní vlastnosti
Max. rychlost: 255 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h: 5,2 s
Spotřeba paliva (l/100 km):
Město: 14,1 l
Mimo město: 8,4 l
Kombinovaná: 10,5 l
Objem palivové nádrže: 60 l
Rozměry a hmotnosti
Délka: 4 580 mm
Šířka: 1 795 mm
Výška: 1 470 mm
Rozvor náprav: 2 625 mm
Pohotovostní hmotnost: 1 580 - 1 615 kg
Užitečná hmotnost: 390 kg
Vnitřní rozměry
Základní objem zavazadlového prostoru: 301 l
Maximální objem zavazadlového prostoru: 1 216 l
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
včera - Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
18.4.2024 - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024
Nejnovější články
- Fiat Panda má pověst velmi poruchového auta, v bazarech přesto táhne, časem svým způsobem zraje
včera - Někdo najel s nejkrásnějším moderním Astonem Martin 514 tisíc kilometrů, něco takového jsme v životě neviděli
včera - Hra se otočila. Číňané léta kopírovali evropská auta, teď si VW koupil kus čínské značky, aby sám mohl opisovat
včera - Absurdní elektrický nástupce nejlepší Kie zamířil k ledu, už i Korejci vnímají změnu nálad na trhu
včera - Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
včera
Živá témata na fóru
- Elektromobily a vse kolem nich 04.19. 23:35 - Lachende Bestien
- Prodávám Tiguana, 2019, 176kW perfektní stav 04.19. 22:53 - abgx1
- BMW Divize 04.19. 22:48 - Lachende Bestien
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.19. 22:20 - Truck Daškam
- Policejní kontroly a měření 04.19. 18:38 - rutak11
- Peugeot 207-problém po nastartování 04.19. 15:42 - grizly
- Chip modul PCM zvýšení výkonu 2.0TSI GEN4 300+PS 04.19. 14:11 - venomage
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.19. 09:13 - Eda