Test Subaru XV 2,0i: dobyvatel nových teritorií

Už ne Impreza XV, jen XV. Už čistě jako rádoby samostatný model. Dokáže nové Subaru zaujmout i „nesubaristy”?
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Testy aut

Test Subaru XV 2,0i: dobyvatel nových teritorií

7.4.2012 | Mirek Brokeš | Přidat příspěvek

Test Subaru XV 2,0i: dobyvatel nových teritorií

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Už ne Impreza XV, jen XV. Už čistě jako rádoby samostatný model. Dokáže nové Subaru zaujmout i „nesubaristy”?

Jedem městem, ale jen s aktovkou

Oblastí, ve které dle mého názoru udělalo Subaru v posledních letech největší pokrok, jsou interiéry. Jedním z aut, které mám tu čest používat, je Impreza z roku 2007. Místa je uvnitř poskrovnu a jeho architektura evokuje 80. léta. Jiné modely na tom byly lépe, ale nikdy se nedalo říct, že by byly střiženy podle poslední módy. Takový japonský standard. Ani v případě XV nebudete mít pocit, že jste se přenesli do budoucnosti, naopak. Žádne moderní kudrlinky, s výjimkou volantu jen pár tlačítek a kruhových ovladačů. Základní linky palubní desky jako by vypadly z oka VW Golfu, zdůrazněna je praktičnost, ne estetika. Dědictví vozů pro lesníky se nezapře.

Test Subaru XV 2,0i: dobyvatel nových teritorií - 8 - Subaru XV 20i CVT Test interior 01Test Subaru XV 2,0i: dobyvatel nových teritorií - 9 - Subaru XV 20i CVT Test interior 07Test Subaru XV 2,0i: dobyvatel nových teritorií - 10 - Subaru XV 20i CVT Test interior 09Test Subaru XV 2,0i: dobyvatel nových teritorií - 11 - Subaru XV 20i CVT Test interior 20Test Subaru XV 2,0i: dobyvatel nových teritorií - 12 - Subaru XV 20i CVT Test interior 21Test Subaru XV 2,0i: dobyvatel nových teritorií - 13 - Subaru XV 20i CVT Test interior 22

Přesto i sem dorazila moderní doba v podobě pokročilého informačního systému, ze kterého lze vyčíst řadu zajímavých informací. Bohužel se v drtivé většině týkají spotřeby. Ještě že jedna obrazovka umí ukázat aktuální práci pohonu všech kol. Jen si nejsem jist, zda-li je to nejvhodnější věc, které by měl řidič věnovat pozornost. Příjemná je naopak couvací kamera, jejíž obraz lze sledovat na obrazovce dotykové navigace.

Nevím, jestli se dnes ještě najde někdo, koho zajímá fakt, že kůží potažený volant se vážně dobře drží, určitě ale zaujmou retro kolébkové ovladače, původem z nějakého „magiče” z 80. let.

Test Subaru XV 2,0i: dobyvatel nových teritorií - 14 - Subaru XV 20i CVT Test interior 04Test Subaru XV 2,0i: dobyvatel nových teritorií - 15 - Subaru XV 20i CVT Test interior 05Test Subaru XV 2,0i: dobyvatel nových teritorií - 16 - Subaru XV 20i CVT Test interior 06

XV si v propagačních materiálech zakládá na tom, že se do něj nastupuje stejně, jako do vozů SUV, ale pak se sedí jako v běžném osobáku. Nelze, než potvrdit. Stačí otevřít velké a téměř do pravého úhlu otevíratelné dveře a vstoupíte do prostorného interiéru. Sedadla mají měkčí čalounění a orientována jsou na komfort, při dotazu na boční vedení sice krčí rameny, že o něčem takovém jim ve škole někdo něco říkal, ale že už je to dávno. Sedí se v nich ale dobře a jedinou chybou je to, že bederní páteř u nich hledá podporu stejně snadno jako Věci veřejné voliče. Také vzadu je místa na rozdávání, dospělý se tam pohodlně dostane i za situace, kdy má řidič dva metry.

Že to vše zní až příliš pozitivně? Ano bohužel tu je takový malý nehezká věc v podobě prostoru pro „bagáž”. Bez přehánění. Čtyři dospělé naložíte snadno, s jejich zavazadly to bude horší. 380 litrů základního objemu je zoufale málo. Subaru asi zapomnělo, že ve městech nežijí jen ti, co jsou frí, kchůl, in a single, popřípadě bezdětné páry. Často v této nebezpečné džungli potkáte malé smečky druhu Homo Urbanicus obvykle sestávající ze dvou dospělců a jednoho či více exemplářů v různém stupni vývoje. Kdo jednou nějakou potkal ví, že při svých supermarketových lovech dokáže být neuvěřitelně efektivní a množství její kořisti roste nade všechny meze.

Test Subaru XV 2,0i: dobyvatel nových teritorií - 17 - Subaru XV 20i CVT Test interior 14Test Subaru XV 2,0i: dobyvatel nových teritorií - 18 - Subaru XV 20i CVT Test interior 15Test Subaru XV 2,0i: dobyvatel nových teritorií - 19 - Subaru XV 20i CVT Test interior 17Test Subaru XV 2,0i: dobyvatel nových teritorií - 20 - Subaru XV 20i CVT Test interior 19

V modrém koutu stojí boxer FB20, v červeném Lineartronic

S novým dvoulitrovým boxerem FB20 se nesetkáváme poprvé, už v loňském roce se předvedl při testu Foresteru. Kolega se v něm rozepsal nejen na téma technických změn, ale zmínil, že jeho 110 kW není u většího SUV zrovna terno. XV je o 100 kilo lehčí, má výhodnější aerodynamický profil, bude mu tento motor stačit?

Odpověď bohužel není tak jednoduchá. V testovaném voze byl motor spojen s bezestupňovou převodovkou Lineartronic, což by samo o sobě nebyl takový problém. S tímto typem převodovky jsem se setkal například při testu Suzuki Kizashi a přestože automaty právě nemusím, výsledný dojem nebyl špatný. Její hlavní výhodou bylo, že při potřebě maximálního zrychlení nechala motor přejít do nominálních otáček. Řidič tak má k dispozici maximum dostupného výkonu. Lineartronic se bohužel chová jinak - když v šedesáti zarazíte plyn do podlahy, ručička otáčkoměru vyskočí na rysku u čísla 4 000 a tam setrvá. Případné předjíždění pak bohužel trvá déle, než by muselo. Volit „převody” je možné i manuálně, bohužel ani v tomto případě se oslava nekoná.

Test Subaru XV 2,0i: dobyvatel nových teritorií - 21 - Subaru XV 20i CVT Test engine 01Test Subaru XV 2,0i: dobyvatel nových teritorií - 22 - Subaru XV 20i CVT Test engine 02

V autě se nás v rámci testu vystřídalo více a jeden z kolegů nazval manuální mód „F1 převodovka s F1 ovládáním”. Proč F1? Odpověď je jednoduchá. Pokud jste někdy sledovali závody moderní F1, při kterých jsou na obrazovce uváděny rychlosti a zařazený rychlostní stupeň, určitě jste si všimli, že formule mají velmi dlouhé nízké převody - už na jedničku jedou kolem 100 km/h. Něco podobného samé si můžete dopřát i za volantem XV, jen si na rozdíl od vozů formule 1, které mají výkony v hodně stovkách koní, budete muset vystačit s pouhými 150.

Po městě tak můžete jezdit klidně pořád na jedničku a ani to není tak divné - zatímco jiná auta už ve 30 km/h úpí, že by chtěla přeřadit, v XV s CVT vás podobné pocity začnou přepadat až někdy v 60 km/h. A také další virtuální „kvalty” jsou až absurdně dlouhé - trojku lze točit za hranici 160 km/h a to, považte, maximální rychlost XV 2,0i činí 187 km/h. Výsledkem je dynamika, která je zcela neadekvátní výkonu motoru. Takto naladěná CVT ze stáda 150 koní pobíjí minimálně třetinu, ve stokoňovém autě s „normálním” zpřevodováním si budete po stránce dynamiky připadat lépe.

XV s Lineartronicem je prostě vše možné, jen ne sprinter. Tento zápor je ale do jisté míry vykoupen kladem v podobě schopnosti auta jezdit za papírovou spotřebu.


Tabulka otáček motoru při vybraných rychlostech


Tabulka maximálních rychlostí na jednotlivé převodové stupně

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.