Home > Rubriky a sekce > Testy aut > Článek
Test Subaru XV 2,0i: dobyvatel nových teritorií
7.4.2012 | Mirek Brokeš | Přidat příspěvek
Už ne Impreza XV, jen XV. Už čistě jako rádoby samostatný model. Dokáže nové Subaru zaujmout i „nesubaristy”?
Přehled kapitol
Jedem městem, ale jen s aktovkou
Oblastí, ve které dle mého názoru udělalo Subaru v posledních letech největší pokrok, jsou interiéry. Jedním z aut, které mám tu čest používat, je Impreza z roku 2007. Místa je uvnitř poskrovnu a jeho architektura evokuje 80. léta. Jiné modely na tom byly lépe, ale nikdy se nedalo říct, že by byly střiženy podle poslední módy. Takový japonský standard. Ani v případě XV nebudete mít pocit, že jste se přenesli do budoucnosti, naopak. Žádne moderní kudrlinky, s výjimkou volantu jen pár tlačítek a kruhových ovladačů. Základní linky palubní desky jako by vypadly z oka VW Golfu, zdůrazněna je praktičnost, ne estetika. Dědictví vozů pro lesníky se nezapře.
Přesto i sem dorazila moderní doba v podobě pokročilého informačního systému, ze kterého lze vyčíst řadu zajímavých informací. Bohužel se v drtivé většině týkají spotřeby. Ještě že jedna obrazovka umí ukázat aktuální práci pohonu všech kol. Jen si nejsem jist, zda-li je to nejvhodnější věc, které by měl řidič věnovat pozornost. Příjemná je naopak couvací kamera, jejíž obraz lze sledovat na obrazovce dotykové navigace.
Nevím, jestli se dnes ještě najde někdo, koho zajímá fakt, že kůží potažený volant se vážně dobře drží, určitě ale zaujmou retro kolébkové ovladače, původem z nějakého „magiče” z 80. let.
XV si v propagačních materiálech zakládá na tom, že se do něj nastupuje stejně, jako do vozů SUV, ale pak se sedí jako v běžném osobáku. Nelze, než potvrdit. Stačí otevřít velké a téměř do pravého úhlu otevíratelné dveře a vstoupíte do prostorného interiéru. Sedadla mají měkčí čalounění a orientována jsou na komfort, při dotazu na boční vedení sice krčí rameny, že o něčem takovém jim ve škole někdo něco říkal, ale že už je to dávno. Sedí se v nich ale dobře a jedinou chybou je to, že bederní páteř u nich hledá podporu stejně snadno jako Věci veřejné voliče. Také vzadu je místa na rozdávání, dospělý se tam pohodlně dostane i za situace, kdy má řidič dva metry.
Že to vše zní až příliš pozitivně? Ano bohužel tu je takový malý nehezká věc v podobě prostoru pro „bagáž”. Bez přehánění. Čtyři dospělé naložíte snadno, s jejich zavazadly to bude horší. 380 litrů základního objemu je zoufale málo. Subaru asi zapomnělo, že ve městech nežijí jen ti, co jsou frí, kchůl, in a single, popřípadě bezdětné páry. Často v této nebezpečné džungli potkáte malé smečky druhu Homo Urbanicus obvykle sestávající ze dvou dospělců a jednoho či více exemplářů v různém stupni vývoje. Kdo jednou nějakou potkal ví, že při svých supermarketových lovech dokáže být neuvěřitelně efektivní a množství její kořisti roste nade všechny meze.
V modrém koutu stojí boxer FB20, v červeném Lineartronic
S novým dvoulitrovým boxerem FB20 se nesetkáváme poprvé, už v loňském roce se předvedl při testu Foresteru. Kolega se v něm rozepsal nejen na téma technických změn, ale zmínil, že jeho 110 kW není u většího SUV zrovna terno. XV je o 100 kilo lehčí, má výhodnější aerodynamický profil, bude mu tento motor stačit?
Odpověď bohužel není tak jednoduchá. V testovaném voze byl motor spojen s bezestupňovou převodovkou Lineartronic, což by samo o sobě nebyl takový problém. S tímto typem převodovky jsem se setkal například při testu Suzuki Kizashi a přestože automaty právě nemusím, výsledný dojem nebyl špatný. Její hlavní výhodou bylo, že při potřebě maximálního zrychlení nechala motor přejít do nominálních otáček. Řidič tak má k dispozici maximum dostupného výkonu. Lineartronic se bohužel chová jinak - když v šedesáti zarazíte plyn do podlahy, ručička otáčkoměru vyskočí na rysku u čísla 4 000 a tam setrvá. Případné předjíždění pak bohužel trvá déle, než by muselo. Volit „převody” je možné i manuálně, bohužel ani v tomto případě se oslava nekoná.
V autě se nás v rámci testu vystřídalo více a jeden z kolegů nazval manuální mód „F1 převodovka s F1 ovládáním”. Proč F1? Odpověď je jednoduchá. Pokud jste někdy sledovali závody moderní F1, při kterých jsou na obrazovce uváděny rychlosti a zařazený rychlostní stupeň, určitě jste si všimli, že formule mají velmi dlouhé nízké převody - už na jedničku jedou kolem 100 km/h. Něco podobného samé si můžete dopřát i za volantem XV, jen si na rozdíl od vozů formule 1, které mají výkony v hodně stovkách koní, budete muset vystačit s pouhými 150.
Po městě tak můžete jezdit klidně pořád na jedničku a ani to není tak divné - zatímco jiná auta už ve 30 km/h úpí, že by chtěla přeřadit, v XV s CVT vás podobné pocity začnou přepadat až někdy v 60 km/h. A také další virtuální „kvalty” jsou až absurdně dlouhé - trojku lze točit za hranici 160 km/h a to, považte, maximální rychlost XV 2,0i činí 187 km/h. Výsledkem je dynamika, která je zcela neadekvátní výkonu motoru. Takto naladěná CVT ze stáda 150 koní pobíjí minimálně třetinu, ve stokoňovém autě s „normálním” zpřevodováním si budete po stránce dynamiky připadat lépe.
XV s Lineartronicem je prostě vše možné, jen ne sprinter. Tento zápor je ale do jisté míry vykoupen kladem v podobě schopnosti auta jezdit za papírovou spotřebu.
Tabulka otáček motoru při vybraných rychlostech
Tabulka maximálních rychlostí na jednotlivé převodové stupně
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Cristiano Ronaldo protáhl své nové Ferrari za 47 milionů. Už ani neví, kolik jich má, i na takové si vydělá za pár dnů
před 7 hodinami - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
před 9 hodinami - 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
včera
Nejčtenější články
- Toyota ukázala nové řešení, které má zachránit spalovací motory, vzduch od CO2 dokonce čistí
28.2.2024 - Ruská Volha se skutečně vrátí, toto bude její první nový model
28.2.2024 - Red Bull vyvinul nejrychlejší kamerový dron světa pro úchvatné letecké záběry F1, jen ten stačí Maxi Verstappenovi
28.2.2024 - Dacia si dál nechává od elektrifikace odstup, Sandero nebude ani trochu elektrické, dokud nebude muset
28.2.2024 - A hned je bezpečno: Nový skrytý radar „vydělal” během prvních 11 dnů provozu přes 2,5 milionu Kč
28.2.2024
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva