Home > Rubriky a sekce > Testy aut > Článek
Test Subaru XV 2,0i: dobyvatel nových teritorií
7.4.2012 | Mirek Brokeš | Přidat příspěvek
Už ne Impreza XV, jen XV. Už čistě jako rádoby samostatný model. Dokáže nové Subaru zaujmout i „nesubaristy”?
Přehled kapitol
Konečně úsporné benzínové Subaru
Kombinovaný eurocyklus má automatové XV zvládat za 6,6 l/100 km. Už jednou jsem tvrzení propagačních materiálů potvrdil, zde to udělám znovu. XV opravdu umí jezdit střídmě. Pro test minimální spotřeby jsem si vybral cestu z Horažďovic do Plzně. Kopce, zatáčky, vesnice, podvečerní provoz, občasné předjíždění. Jízda to byla předpisová, ale rozhodně ne kloboučnická. Po příjezdu do cíle mi palubní počítač ukázal průměrnou rychlost 68 km/h a průměrnou spotřebu 6,0 l/100 km. Jistě by to šlo srazit o pár desetin dolů.
Druným extrémem byl přesun přes Křivoklátsko, kdy jsem v tamních kopcích do maxima využíval možností motoru i auta. Výsledkem bylo 18 l/100 km. Jakákoliv jiná kombinace jízdních režimů může přinést libovolnou hodnotu ve zmíněném rozmezí, záleží jen na tom, jak moc se rozhodnete využívat možností auta. Přesto se dá říct, že okresky se dají bez velkého sebezapírání zvládnout do 8 l/100 km, dálnice do 10 l/100 km. Cokoliv dalšího už záleží jen a jen na osobě za volantem. Jste-li klidný řidič, který se rád kochá krajinou a jehož manželka nesnáší prudké akcelerace, pojedete pomalu, ale za levno.
Pokud ale chcete opravdu využívat všech dostupných 150 koní, pořiďte si manuál. Ušetříte 40 000 Kč a ještě si auto daleko víc užijete.
Akční podvozek, bohužel s nevypínatelným VDC
Jedním ze specifik Subaru, které nezapomene zmínit při každé příležitosti, je nízko umístěné těžiště. Obvykle to znamená, že je auto stabilnější a hlavně má nižší tendence k náklonům. Japonské čtyřkolky jsou tak obklopeny aureolou vozů milujících zatáčky. Bohužel to není až tak úplně pravda, (téměř) bez výhrady to platí jen u Imprez STi vybavených aktivním středovým diferenciálem DCCD. U ostatních modelů, včetně Imprezy WRX, je podvozek naladěn na bezpečnou nedotáčivost. To je také důvod, proč mnozí majitelé Imprez a Foresterů investují do pořízení tužších stabilizátorů a změn geometrie náprav. Velmi mě tedy zajímalo, jak se bude chovat XV. Prý jezdí jako normální osobák. Je to vůbec možné se světlou výškou 22 cm?
Ano, do jisté míry. Je to asi tak, jako když si na nohy obujete těžké pohory. Budete stabilní, ale lehkonohý sprinter v tretrách kolem vás bude kroužit jako politik kolem státní zakázky. XV přes svůj vysoký postoj překvapuje svou relativní stabilitou. Náklonům karoserie se nevyhne, tuhé stabilizátory ale zaručí, že vše zůstane pod kontrolou. Není tak problém protáhnout XV řadou na sebe navazujích zatáček, přičemž při každém přechodu budete cítit snahu zádě pomoci vykroužení oblouku. Občas jsem měl pocit, že je záď až příliš akční, a to jsem XV řídil výhradně na suchu. Možná to je jeden z důvodů, proč nelze zcela deaktivovat stabilizační systém VDC. Je to škoda. Věřím, že by se s tímto autem dalo na sněhu a ledu zažít spoustu zábavy, takto zůstává jen pachuť bezpečnostní totality.
Výborné hodnocení si podvozek zaslouží za to, jak se dokáže vypořádat s českými cestami. XV mělo velkou smůlu, že se potkalo tváří v tvář s Hyundai i30. Jinak by si ode mě asi zasloužilo absolutorium. Takto bere druhé místo v pomyslném redakčním žebříčku. Není bez chyby, na kostkách si v kabině občas něco zadrnčí, ostré hrany taky dokážou své. Většinou ale výmoly a nerovnosti polyká jako státní rozpočet naše daně. Tlumiče i pružiny mají progresivní charakteristiku. Na začátku rozsahu jsou příjemně měkké, při větším zatížení ztuhnou a dodávají pocit jistoty. Té přispívá i na dnešní dobu slušně naladěné řízení, které je tužší než hydraulika na mnou používaném WRX.
Na okreskách, i těch hodně rozbitých, se XV cítí opravdu dobře, nevadí mu ale ani dálnice. Udávaná maximální rychlost je 187 km/h, z mírného kopce se ale zvládne rozjet až na tachometrových 200 km/h. Ani v tu chvíli nemáte pocit, že je na prahu svých možností a mít na to koně, trouflo by si i na víc. Na palubě navíc až někam do 160 km/h panuje relativní klid, který při jízdě na tempomat ruší motor vyhnaný převodovkou do otáček při jízdě do kopce.
Nebyl by to pravý test Subaru, aby se nevyjelo do terénu. Bohužel, zde mám poněkud špatné zprávy pro ty, kteří by v XV viděli náhradu svého dosluhujícího lesníka. XV je stavěno na silnici a jak už jsem zmínil, má tuhé stabilizátory. Ty jsou zásadní překážkou jeho větší využitelnosti v terénu. Dokud se jede po alespoň trochu rovném terénu, vše je v pořádku a lze se vyškrábat na různá místa. Jakmile ale najedete na výmoly, jednotlivá kola se začnou odlehčovat a auto přichází o trakci.
Subaru se chlubí systémem, kdy za použití přibrzďování kol dokáže vyjet i z místa, kde zabírá jen jedno kolo. Ne vždy má ale ono kolo dost trakce na to, aby auto vytáhlo ze šlamastiky. XV jsem za sucha vytáhl na stejné místo, jako nedávno za mokra Mitsubishi ASX. Jde o louku plnou výmolů a přestože mělo ASX horší podmínky, dokázalo se dohrabat dále. Na druhou stranu toho neumí tolik na silnici.
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
včera - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024 - Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
20.4.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
- Maskované Ferrari dědice Fiatu může být vaše, podivné auto má historický význam
před 10 hodinami - Přehlížené SUV Mazdy se jako nové auto stalo propadákem, jako ojetina ale oslní vším, co nabízí
včera - Český trh s ojetými auty se zadrhává, klesají prodeje i dovozy. Jedna jistota ale zůstává: Diesely vládnou
včera - Jedno z nejlépe prodávaných čínských aut ve světě se ukázalo v novém, dnes stojí od 489 tisíc Kč, ač je velké jako Kodiaq
včera - Rusové ukázali Putinovu limuzínu předělanou na elektrický pohon. Má dojezd, o kterém si i Tesly mohou nechat jen zdát
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva