Home > Rubriky a sekce > Testy aut > Článek
Test Toyota GT 86 vs. Subaru WRX STi: zvíře a zvíře
23.11.2012 | Pavel Janda | Přidat příspěvek
(+ videa) Pro krásky v tomhle testu místo nezbylo. To ale neznamená, že nebude na co koukat - srovnali jsme dva výkvěty japonské techniky.
Přehled kapitol
Ovladatelnosti GT 86 škodí plyn, STi hlavně spojka s převodovkou
Pokud jste četli předchozí samostatný test této GT 86 (a pokud ne, vřele vám to doporučuji, neboť v podobných srovnáních se všem aspektům každého auta není možné věnovat dostatečně podrobně), dobře víte, že ji trápilo hlavně samolibé chování motoru zejména v nízkých a středních otáčkách. Tak moc, že spolu s nedokonalou převodovkou citelně devastovalo jinak velmi dobrou ovladatelnost auta. Především spojka, řízení, ale i brzdy jsou z toho nejlepšího, co dnes můžete v podobném autě mít a když si k tomu přidáte jakousi čitelnost takto střiženého a lehkého modelu... Všechno to ale bylo málo, tedy pokud jste motor permanentně nedrželi v posledních dvou-třech tisících otáček, kde podobné tendence nedával znát.
Pro Subaru tedy snadný soupeř? Vlastně ano, jenže STi se svého náskoku samo vzdává - i jeho ovladatelnost má k dokonalosti daleko. Plyn u něj ve srovnání s GT 86 tedy problém není (chová se pochopitelně „turbově”, ale přesto je mnohonásobně příjemnější než u Toyoty) a s brzdami (mimochodem v obou případech neobvykle odolnými) se pracuje stejně dobře. Jenže pak je tu ještě spojka a řazení a v těchto případech už o stavu blížícím se dokonalosti nemůže být řeč.
Vždy jsem to považoval za problém nedokonalé synchronizace převodovky, ve které jako by tato „kolečka” více překážela než pomáhala. Zkuste rychle přeřadit zejména mezi více vzdálenými stupni (typicky 1. a 2., ale ne nutně jen ty) a bez počítání části zoubků to zvládnete jen tak ve dvou třetinách případů. A můžete se zbláznit, poctivě vyšlapávat spojku nebo sekat přesné meziplyny a stejně to občas nejde.
Převodovka sama o sobě jistě bude na vině (podobná slova jsem utrousil i na adresu té v GT 86, ale stejný původ nemají) a vícero majitelů STi a WRX mi tuto praxi potvrdilo hned u několika posledních generací vozu. Jenže čím víc jsem nad tím přemýšlel, měl jsem pocit, že tomu všemu „pomáhá” i naladění spojky. U všech STi, se kterými jsem v posledních letech jel, zabírala spojka tak moc dole, že bylo nutné ji pro úplné vypnutí vyšlapávat v celé její dlouhé dráze. A i když se sebevíce snažíte, vykonat tento pohyb při rychlém řazení je těžké. Buď jak buď, tohle je pravý opak spojky GT 86, která naopak zabírá úplně nahoře a rychlému řazení vyloženě nahrává. Škoda, že převodovka ani plyn nehrají na stejnou notu...
Tohle je pochopitelně pro ostrou jízdu v STi nepříjemné (při pomalejším řazení vše probíhá hladce, vůbec celé ovládání auta je snadné, ale na to ještě narazíme), ale je tu i další, možná ještě méně příjemný faktor - řízení. Je hydraulické a docela čitelné, ale opravdu mizerně naposilované. Zatímco elektrický posilovač GT je krásně tuhý a řízení klade až nečekaně přirozený odpor, u STi máte pocit, jako byste si nechali zapnutý nějaký mód pro parkování modelek v podzemních garážích. Řízení je stále velmi lehké a ačkoli se s ním i tak dá pracovat přesně, příjemné, natož pak ideální to prostě není.
Ve výsledku je tak STi mnohem ovladatelnějším a přívětivějším autem při klidné jízdě (při té GT 86 kvůli mizernému plynu nefunguje skoro vůbec), s rostoucí rychlostí se ale pozice vyrovnávají. GT problémů ubývá (pryč je potíž s plynem) a stále více patrné hlavně skvělé řízení a čitelnost celého auta, STi spíše přibývá - řazení je komplikovanější, lehké řízení ostrému zacházení nepomáhá a těžší a vyšší auto jako takové se vám pochopitelně tak trochu vzdaluje.
Vyhraněnost Toyoty nastavuje zrcadlo civilizovanosti Subaru
Nic to ale nemění na tom, že obě auta jsou při ostré až limitní jízdě pořádné „posilovny”. Jezdit s STi na 80 nebo 90 procent, u toho se můžete šťourat prstem v nose. Ale dostat z něj všechno, to chce opravdu už fyzickou sílu na zvládání všeho, co v autě pracuje. On je to tady také pořádný kalup, kombinace 300 turbokoní a trakce kvalitní čtyřkolky svede hodně, jenže to problém není. Řízení je sice lehké, ale když jste na limitu, máte vypnuté všech elektronické pomocníky a začne prokluzovat některé z předních kol, diferenciál vám práci s ním pořádně ztíží.
U GT 86 pak jakákoli rychlejší jízda znamená pořádnou bitku s autem, prakticky všechno je v autě naposilované resp. odpor-nekladoucí jen tak, aby to šlo správné ovládat. Více ne. To je pro ostré ježdění příjemné a pokud v autě strávíte pár dnů, ani vám to nepřijde divné. Ale běda vám, pokud pak přesednete do STi.
Teprve v tu chvíli začnete naplno vnímat, jak velký rozdíl mezi oběma auty je. Když vystoupíte z nizoučkého a tuhého GT, řádně vyklepaní z českých silnic, napůl ohluchlí ze všech zvukových projevů, se svaly zaplavenými kyselinou mléčnou z práce s volantem, řazením nebo brzdami a rozjedete se s STi, za chvíli zastavíte s nutkáním prohlédnout si vůz zvenčí, jestli jste omylem neusedli do růžové verze z edice pro veselé chlapce. Tak moc „civilizované” vám Subaru rázem připadá.
Samo o sobě bych přitom STi nikdy neoznačil za jiné než docela drsné a chlapácké auto. Jistě, spousta „subaristů” mi bude vyprávět o tom, jak STi bývalo ostřejší a nebudu jim odporovat, to ale moc nemění na tom, že na dnešní dobu je ve srovnání s většinou podobných aut pořád takové. Ne však vedle GT 86.
Už samotné usednutí do relativně vysoko položených a měkčích sedadel leccos naznačí, ale to je teprve začátek. Chce to nastartovat, bez nějakého většího úsilí se rozjet a nechat se laskat velmi poddajným a vedle GT 86 o mnoho měkčím podvozkem. I ona dlouhá spojka je nakonec docela mazlivá, plyn jakbysmet a lehkém řízení už byla řeč. A když to všechno rozjedete na nějakých cestovních 160 nebo 180 km/h a neděje se prakticky nic zvláštního...
Srovnání se zdánlivě „dětinštější” Toyotou ukazuje, jak moc každodenním autem se STi za poslední léta stalo. A z mého pohledu odhaluje i podstatu tohoto testu. Nepochybuji o tom, že vedle jiných, cestovně orientovaných aut stejné třídy se STi bude jvit jako silniční rváč, jenže vedle v podstatě jednoúčelové Toyoty připomíná spíše vyměklého všeuměla, který na svá „sportovní léta” leda vzpomíná. Jsou to dvě zvířata, ale jedno je zkrátka divočejší. GT 86 si nedovedu představit jako nic jiného než víkendové auto pro zábavu, STi klidně jako každodenní auto pro všechno od dlouhých obchodních přesunů, přes večerní cesty do divadla až po víkendové blbnutí. Ničemu z toho se vyloženě nebrání. Nenaplní vás takovými pocity jako GT, ale umí toho prostě víc. Co je komu bližší, bude nejlépe vědět každý sám.
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Cristiano Ronaldo protáhl své nové Ferrari za 47 milionů. Už ani neví, kolik jich má, i na takové si vydělá za pár dnů
včera - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
včera - 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
27.3.2024
Nové na MotoForum.cz
- Test Yamaha Niken GT: Všechno na Mars! 08:00
- Nicolò Bulega operován kvůli «arm pump» včera 23:18
- Místo Balaton Ringu se pojede v Estorilu? 27.3.2024
- Indian Riders Fest 2024: Back In Time 27.3.2024
- Vostatkovo zklamání v Barceloně 26.3.2024
Nejnovější články
- Kolabující Fisker fungoval v totálním chaosu. Nebral si od lidí peníze za auta, dokonce ani neví, kolik jich prodal
před hodinou - Světovým autem roku je 2,5tunový elektromobil za 1,95 milionu, nejlepším sporťákem 2,3tunový elektromobil za 1,8 milionu Kč
před 2 hodinami - Lamborghini dalo po dekádách sbohem svému ikonickému logu, náhrada je nenápaditá a laciná
před 4 hodinami - Němci vyzkoušeli ojetý Mercedes C s 406 tisíci najetými km, stav auta po takovém zápřahu je dostal do kolen
včera - Legendární Mercedes G dostal další facelift. Teď má průhlednou kapotu, zpod té ale začínají mizet velké motory
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva