Home > Rubriky a sekce > Testy aut > Článek
Test Volkswagen Golf VI TSI: špičkový kompromis
15.1.2009 | David Siegl | Přidat příspěvek
Volkswagen Golf se již dávno stal pojmem. Svým zaměřením měl kdysi především oslovit mladé, čehož hravě dosáhl. Po pětatřiceti letech výroby se objevuje na trhu již v šesté generaci, která má mnohem vyšší cíle, zasáhnout nesmírně široké spektrum zákazníků. Je VW Golf VI skvělým autem pro každého, nebo jen stárnoucí ikonou, marně dohánějící inovativní konkurenci?
Motor
Nejsilnější aktuálně volitelná motorizace disponuje výkonem 160 koní, testovaný vůz ale poháněl slabší zážehový agregát o objemu 1,4 l, kterému výrazně pomáhá turbodmychadlo. Zbytek zajistí elektronicky řízené přímé vstřikování s víceparametrově řízeným zapalováním se selektivní kontrolou klepání válců a mezichlazením plnícího vzduchu. S touto výbavičkou dosahuje výkonu až 90 kW (122 k) při 5 000 ot./min. a točivého momentu až 200 N.m, dostupného v rozsahu od 1 500 do 4 000 ot./min.
Tento motor v nabídce prakticky nahradil motor 1,6 FSI s výkonem 85 kW a tak jako každá obět dnes moderního „downsizingu”, tedy honby za papírově nízkými emisemi CO2, přináší oproti předchůdci svá pro i proti. Pozitivem je nesporně o něco vyšší maximální výkon a vyšší výkon ve středních otáčkách, menší motor také dokáže při defensivním stylu jízdy být i o něco úspornější. Mezi proti se řadí všechno ostatní. Menší motor vybavený turbodmychadlem není tak dobře ovladatelný, prodlevy v reakích na plynový pedál jsou znatelné a zvětšují se spolu s rostoucí aktivitou řidiče. Spektrum použitelných otáček je užší, z každého konce je třeba si odečíst cca 1 000 ot. Počítat je též třeba s „náladovějším” chováním, turbo je mnohem citlivější na teplotu, vlkhost a hustotu vzduchu, v chladné vlhké nížině tak bude docela jiným agregátem než v rozpálené a suché horské krajině. Nepříjemností je také vyšší spotřeba paliva při náročném využití, i když turbomotory Volkswagenu nejsou v tomto aspektu zdaleka tak zákeřné jako přeplňované agregáty většiny konkurence.
Ovladatelnost
Volkswagen nikdy nebyl mistrem ovladatelných aut a ačkoli Golf ve své šesté generaci přináší v mnohém posun vpřed, na špičku třídy stále kouká s respektem.
Řízení se mezigeneračně zlepšilo a nabízí nyní více citu okolo středové polohy i o trošku menší účinek posilovače. Bohužel cit v řízení se při vyšších rychlostech stále potichu vytrácí.
Řazení šlo Volkswagenu obvykle lépe a i u šestkového Golfu patří k nadprůměru. Dokonale čisté dráhy a až předimenzovanou synchronizaci jako třeba Ford nenabídne, ale jistě vás nezklame svou přesností, příjemným odporem a krátkými drahami. Též se samotnou pákou řazení si rychle porozumíte.
Pedál spojky by mohl mít větší odpor, brzdový pedál je na tom podobně. Elektronický plyn nemůže být perfektně čitelný, ani kdyby se přethrl, ale oproti jeho předchozím generacím jej lze hodnotit pozitivně.
V provozu
Komfort jízdy v Golfu je výborný, auto se nenechá rozhodit příčnými nerovnostmi a velmi statečně bojuje i s vyjetými kolejemi. Žehlení chybějících kusů silnice provádí přímo ukázkově.
Podvozek ale není přesvědčivý jen po stránce komfortu jízdy, stará se i o trvale velmi dobrý kontakt kol s vozovkou, který neztrácí ani na pověstných českých cestách. Jedná se sice o přepracovanou verzi podvozku páté generace, vývoj ale od jeho uvedení zásadně dále nedospěl a i na dnešní poměr třídy pracuje na libovolném povrchu brilantně. Dostat jej k limitu si vyžaduje opravdu náročné zacházení, pro který Golf 1,4 TSI ani nebyl stvořen.
Pokud se možnosti vozu přece jen rozhodnete překročít, zkrotí vás systém ESP. A pokud se vám to nebude líbi, můžete jej v Golfu, na rozdíl od zmiňovaného Scirocca, zcela vypnout.
Samotná dynamika jízdy je až překvapivě solidní. O dostatečnou akceleraci se starají krátké převody přímo řazené šestistupňové převodovky. A pokud s ní vydržíte pát desítek sekund správně zacházet, dostane „nafoukaná” jedna-čtyřka ručičku tachometru až k rychlostem přes 200 km/h. Papírová nejvyšší rychlost činí právě 200 km/h, tradičně optimistický tachometr Volkswagenu ale ukáže i rychlosti přesahující 220 km/h. Což s motorem o objemu ani ne jeden a půl krabice od mléka není vůbec špatné.
Při vysokých rychlostech se také projevilo velice dobré odhlučnění kabiny, kterým exceloval už Golf V. I při rychlostech za 200 km/h je vzduch obtékající kolem vozu slyšet velmi jemně. Též hluk od kol je velmi umírněný.
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
včera - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024 - Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
20.4.2024
Nejnovější články
- Zánovní Octavia Combi se spoustou výbavy, 180 koňmi a 4x4 může být vaše za cenu, za jakou vám Škoda brzy neprodá ani Fabii
před 2 hodinami - Vrcholné Subaru po 36 letech končí. Bývalo hitem, nakonec ale i takové auto pro „konzervy” dostihly trendy
před 4 hodinami - Vrcholná Tesla Model 3 je zpátky jako přízrak schopný levně zatopit i Porsche, mate ale dvojím výkonem
před 5 hodinami - Auta Vietnamce, který i v ČR vydělal miliardy na nudlích, jsou propadák a podvod, údajně prodané vozy chátrají přihlášené v polích
před 7 hodinami - K mání je osobní Honda Ayrtona Senny, legenda patřící legendě stojí na prahu 30. výročí jeho smrti majlant
před 8 hodinami
Živá témata na fóru
- Fiat a vše kolem nich 04.24. 12:51 - pavproch
- Elektromobily a vse kolem nich 04.24. 12:23 - Zajda
- Lampárna (stěžovatelna) 04.24. 06:36 - Stepan
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.23. 21:30 - řidičBOB
- Audi multitronic - cvrlikání 04.23. 16:56 - Pedro22
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 04.23. 12:57 - mattonecz
- Peugeot 207-problém po nastartování 04.23. 08:42 - Arkis
- Tiguan 2.0TSI 6MT 4x4 Sport&Style 04.22. 16:20 - pavproch