Test VW Golf Sportsvan 1,4 TSI: na golf s rodinou dobrý, na jiný sport těžko

Praktičtější verze Golfu má vyšší ambice než převoz golfových bagů. Ohánět slovem Sport se ale nemá.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Testy aut

Test VW Golf Sportsvan 1,4 TSI: na golf s rodinou dobrý, na jiný sport těžko

17.8.2014 | Adam Šrámek | Přidat příspěvek

Test VW Golf Sportsvan 1,4 TSI: na golf s rodinou dobrý, na jiný sport těžko

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Praktičtější verze Golfu má vyšší ambice než převoz golfových bagů. Ohánět slovem Sport se ale nemá.

S 1,4 TSI jede jako z praku, automatu navzdory

Mohli by mě rozkrájet natahovat na skřipci i vyhrožovat vyhazovem, ale od jisté doby pokládám technické údaje o dynamice automobilů spíše za informativní. Každý znalejší recenzent vám řekne, že například Porsche většinou nelže, ale nikomu jinému se v dnešním světě pomalu nedá věřit. Tento fakt se mi potvrdil ve chvílích, kdy jsme testovali Golf GTI Performance citelně utlumený převodovkou DSG, vzpomínám i Mercedes A 45 AMG, který v brutálním zrychlování polevil, jakmile jste mu naložili za krk čtvrtý rychlostní stupeň. U Sportsvanu s DSG jsem po těchto zkušenostech čekal něco podobného.

VW neudává jeho aerodynamický odpor, který však musí být pro větší čelní plochu logicky vyšší než hatchbacku a kombi. K tomu je nutné připočítat minimálně 41 (Variant) až 121 kilogramů (hatchback) a rázem jsou na místě obavy z podstatně línějším projevu, kterému k tomu všemu svázala tkaničky sedmistupňová dvouspojková převodovka. O to více jsem byl při jízdě testovacím kusem překvapen. Motor 1,4 TSI (řady EA 211) se v našich testech golfoidních derivátů objevil už třikrát, tento byl ale přece jen trochu jiný. Má totiž ještě o sedm kilowattů víc než míval (tedy 110 rovných). A věřte, nebo ne, rozdíl je to docela podstatný.

Test VW Golf Sportsvan 1,4 TSI: na golf s rodinou dobrý, na jiný sport těžko - 38 - Test VW Golf Sportsvan 14 TSI DSG 2014 123Test VW Golf Sportsvan 1,4 TSI: na golf s rodinou dobrý, na jiný sport těžko - 39 - Test VW Golf Sportsvan 14 TSI DSG 2014 124Test VW Golf Sportsvan 1,4 TSI: na golf s rodinou dobrý, na jiný sport těžko - 40 - Test VW Golf Sportsvan 14 TSI DSG 2014 126

Jakmile přiložíte pod kotlem, převodovka v krátkém sledu - vážně kratším a s menší prodlevou než u podobných DSG pamatuji - nasází první čtyři rychlosti a vy rázem cestujete hodně za hranicí českého dálničního limitu. Nemám dojem, že by motoru jakkoli házela klacky pod nohy a díky rozumnému zpřevodování spolupracovala dobře, třebaže ovladatelnost pochopitelně oproti manuálu vylepšit nesvedla. Při volbě stupňů pádly na volantu poslouchala, ale jakmile přišla šestka na otáčkoměru, zasadila strojově další stupeň. V ničem jiném zásadně nerušila. Jako delší se pro úspory paliva ukázal být až sedmý stupeň, srážející při při stotřicítce otáčky na příjemně naftových 2 400. Tohle je podle mého bez debat nejlepší „golfová kombinace s DSG“, s jakou jsem kdy přišel do styku. Zpět ale k dynamice, kterou tandem v pohonném ústrojí překvapivě nezabil.

Akcelerace opravdu bere dech a vůbec bych netipoval zrychlení na stovku za 8,8 sekundy, ale citelně nižší cifru. Příď nepříď, hmotnost nehmotnost, 1,4tunový Golfvan si statečně klestí cestu až do 150 km/h, kde se teprve dostaví první známky polevení. Nebavíme se o výkonech hot-hatchů, ale i tak věřím, že by stejně silná (i silnější) auta dokázal pozlobit a že by na své sourozence aerodynamicky příznivějších tvarů se 103 kW ztrácel podstatně až při delším trápení na německých Autobahnech. Nerozhází ho dlouhé stoupání s prázdným ani plným vozem, obstojně si ještě vede i v rychlostech nad 160 km/h.

Motor se mi také jevil o kus naléhavěji než dříve. Nemusí to nutně být jinou verzí, ale ve Sportsvanu má 1,4 TSI 150 jadrnější projev a mě se i díky němu líbil podstatně více. Charakter zůstal vcelku nevýrazný, třebaže je příjemné, že se motor dokáže intenzivněji sbírat už 1 500 ot./min a v plném tempu nastoupit při dosažení tří tisícovek. Po silnějším středu přijde jakási jemná gradace za 5 000 ot./min a pak už nic zvláštního. Od dřívějších verzí ale nepůsobil tak mdle a jeho reakce se zdály být pocitově lepší, pružnosti se čtrnáctistovce dostávalo ve velkém, i když těch maximálních 250 Nm (bezpečnostní limit DSG7) nikam neposunula. Vskutku, výkonu bylo na rodinné auto opravdu dost.

Test VW Golf Sportsvan 1,4 TSI: na golf s rodinou dobrý, na jiný sport těžko - 41 - Test VW Golf Sportsvan 14 TSI DSG 2014 069Test VW Golf Sportsvan 1,4 TSI: na golf s rodinou dobrý, na jiný sport těžko - 42 - Test VW Golf Sportsvan 14 TSI DSG 2014 076Test VW Golf Sportsvan 1,4 TSI: na golf s rodinou dobrý, na jiný sport těžko - 43 - Test VW Golf Sportsvan 14 TSI DSG 2014 079

Co spotřeba? Od malého turba velká překvapení čekat nejde a bezpečně platí, že když po něm mnoho nechcete, mnoho nežádá. Ve srovnání s Golfem hatchbackem byl ve většině režimů o půl litru žíznivější, což bude dáno kombinací vyššího výkonu, hmotnosti, aerodynamiky a převodovky - poklidný economy run přišel na 5 litrů, v pohodové kombinaci s vyšším využíváním potenciálu na 6,2 na 100 km (dálniční průměr) a dravá jízda se ještě vešla do 20. Dlouhodobá spotřeba ještě řádně nezajetého kusu, který si odkroutil to málo po Praze, dosahovala 8,2 l/100 km. Cokoli ostatního se vejde mezi tyto hodnoty, jak ale zřejmě tušíte, chce to spíše klidnější nohu na plynu, protože nádrž na 50 litrů pak může zmizet rychle.

Tak jako dříve se 1,4 TSI z hlediska efektivity jevilo nejlépe při udržování vyšší, ale ne extrémní rychlosti (kolem tachometrových 140 km/h) pokud možno s občasným předjetím. V takovém případě si řeklo o 8 litrů. To si myslím, že není v poměru k akceleračním možnostem rozhodně výsledek k zahození, jeho dosažení bude rozhodně jednodušší než se slabším vydáním a to bych bral jako nejpodstatnější zprávu. Motor je to tichý, hladký, kultivovaný, přesto se ozve, když ho pobídnete a i tehdy vám to bude příjemné, zní totiž na hony lépe než dvanáctistovky TSI, akustickému projevu přidává krapet jadrnosti. Takže proč ne? Alternativy jsou buď dieselové (1,6 TDI 110 a 2,0 TDI 150), které autu škodí v mnoha jiných ohledech a zásadně efektivnější beztak nejsou, nebo je tu slabší 1,4 TSI 125 se značně poddimenzovanou dynamikou. S 1,2 TSI (85 i 110 koní) pak dostanete horší zadní nápravu, zcela jistě i předlouhé převody a tomu bych se doporučil raději vyhnout.

Test VW Golf Sportsvan 1,4 TSI: na golf s rodinou dobrý, na jiný sport těžko - 44 - Test VW Golf Sportsvan 14 TSI DSG 2014 081Test VW Golf Sportsvan 1,4 TSI: na golf s rodinou dobrý, na jiný sport těžko - 45 - Test VW Golf Sportsvan 14 TSI DSG 2014 066Test VW Golf Sportsvan 1,4 TSI: na golf s rodinou dobrý, na jiný sport těžko - 46 - Test VW Golf Sportsvan 14 TSI DSG 2014 067

Podvozek dělá, co umí, na první místo mezi MPV to stačí

Testovací kus má spolu s modulární platformou víceprvkovou zadní osu a navíc je obohacen sportovním podvozkem (snižujícím světlou výšku o 15 mm), do „plné palby“ tedy chybějí adaptivní tlumiče se třemi režimy tuhosti a o palec větší osmnáctipalcová kola. Zrovna velké elektrony nepřinášejí na českých asfaltech více než optickou parádu, takže v tomto směru bych o ústupcích nemluvil, považoval bych to spíše na volbu z rozumu.

Jde o Golf, takže jako první by to měla být snadná ovladatelnost, přívětivost, nezákeřnost a v kombinaci s adekvátním výkonem alespoň zdánlivá lehkonohost. Proti SV však může hlasitě hovořit vyšší těžiště dohuštěné karoserie (s nižší tuhostí v pozadí) a také zvýšená hmotnost. Takže co od tohoto balíčku čekat na silnicích? Praxe ukazuje, že při jakékoliv běžné jízdě bylo od všech sudiček Sportsvanu naděleno dost. První městské kilometry odhalují tužší naladění, které je Golfům a vůbec celé současné rodině volkswagenů vlastní, v žádné z nastalých situaci ale nebyl na poměry rodinných aut tuhý natolik, aby se to dalo považovat za nepříjemné. Svezl jsem pár skupinek a nikdo si na nic nestěžoval. Snad jen na zpomalovacích prazích by podvozku více seděla šestnáctipalcová kola, všude jinde bych se testovaných sedmnáctek opravdu nebál.

Test VW Golf Sportsvan 1,4 TSI: na golf s rodinou dobrý, na jiný sport těžko - 47 - Test VW Golf Sportsvan 14 TSI DSG 2014 041Test VW Golf Sportsvan 1,4 TSI: na golf s rodinou dobrý, na jiný sport těžko - 48 - Test VW Golf Sportsvan 14 TSI DSG 2014 043Test VW Golf Sportsvan 1,4 TSI: na golf s rodinou dobrý, na jiný sport těžko - 49 - Test VW Golf Sportsvan 14 TSI DSG 2014 044

Žehlení nerovností asfaltů zvládá podvozek při tomto konkrétním naladění velmi statečně a nezalekne se ani náhlých změn směrů. Tam, kde francouzská MPV už putují po tečně ven s blikající stabilizací a Mercedesy B zaklekávají s vypětím sill do kolen, pokrývají asfalt kola SV se slovy „no a co“. Dobře si vede ve zvlněných zatáčkách i na hladkých rovinkách a jeho pneumatiky se drží zvolené stopy ještě ve chvílích, kdy už by na ně nikdo nevsadil. Karoserie drží s podvozkem basu natolik dobře, že nejeví žádné známky výraznějších bočních náklonů, při brždění se nedostavuje ponor přídě, vždy je tu SV zkrátka jen pro vás a vaše bezpečí. S naladěním si tvůrci tedy museli dát skutečně záležet.

Jízda je zkrátka v 95 procentech situací příjemná, málokdy ukolébavá a uspávající. Jedinou výtku při běžném používání jsem adresoval chvilkově zvýšenému hluku od zadní nápravy, avšak ten byl vnímán intenzivněji jen když jsem se na něj soustředil - spíše bych to přisoudil prvotřídnímu odhlučnění kabiny a prázdnotou zejícímu zavazadelníku. Zvuky obtékajícího vzduchu se začínaly ozývat z oblastí čelního okna a zrcátek nad 150 km/h, což dávalo indicii, že zvětšenou čelní plochou platí majitelé Sportsvanu oproti hatchbackovým variantám jen velmi nepatrně - u nich je jen pro připomenutí potřeba zvyšovat hlas až v rychlostech nad 160 km/h. V rámci dálničního limitu se Sportsvan jeví stejně tiše jako když s ním cestujete devadesátkou po okresce. Na palubě tedy může panovat pohoda i při dlouhé cestě.

Snadnost ovládání automaticky nemusí znamenat přesnost nutnou pro uspokojivé fungování při náročnějších jízdních režimech a tady se ukazuje, že má i Sportsvan jisté rezervy. Copak nedotáčivost, té vzdoruje skutečně s brilancí sobě vlastní, ale v celkovém projevu při rychlém svezení, kdy řidič žádá maximum, už zdaleka tak neochvějný není. V těch chvílích už se zkrátka projeví, že se se slalomem (rozuměj rychle navazujícími utaženými zatáčkami) není schopen popasovat s nadhledem vlastním hatchbacku ani Variantu.

Test VW Golf Sportsvan 1,4 TSI: na golf s rodinou dobrý, na jiný sport těžko - 50 - Test VW Golf Sportsvan 14 TSI DSG 2014 045Test VW Golf Sportsvan 1,4 TSI: na golf s rodinou dobrý, na jiný sport těžko - 51 - Test VW Golf Sportsvan 14 TSI DSG 2014 049Test VW Golf Sportsvan 1,4 TSI: na golf s rodinou dobrý, na jiný sport těžko - 52 - Test VW Golf Sportsvan 14 TSI DSG 2014 050

Přišel mi sice v rámci možností zábavný, ale poněkud vláčnější, méně energický. Že to bylo jen a pouze ve prospěch komfortu netřeba polemizovat. Ve vyšších rychlostech a táhlejších zatáčkách se paradoxně tolik neztrácí a nikdy nekapituluje zcela, přesto je nutné vědět, že Sports v názvu nevypovídá o ničem jiném než nepatrně dravějším vzhledu. Dle mého soudu v rámci možností podává jednoduše maximum možného a v kategorii MPV pro jinou než poklidnou jízdu dá zabrat i C-Maxu a Altee, které pro mě byly dosud mezi podobnými vozy etalonem. A obejde se i bez volby adaptivních tlumičů.

Řízení se mi líbilo do chvíle než přišlo na krájení chleba, co do strmosti se mohlo směle rovnat jezdivějším hatchbackům, ale otázkou zůstává, zda tohle vůbec někdo u MPV vyhledává. Spíše by se hodilo, kdyby elektrický posilovač dával lepší odezvy, intenzita posilování při tom byla dobrá a působila chvílemi až přirozeně. Pozitivně mě ovšem šokoval svými brzdami, které si vůbec nebraly servítky s vyšší karosérií a dokázaly intenzivní decelerační účinek poskytovat i při dlouhotrvající zátěži. V tom všem je Sportsvan skoro stejný jako jiné Golfy, do jisté chvíle působí nepřekonatelně, pak už trochu odtažitě, v celkovém součtu tedy vyjde z hodnocení jízdních vlastností jako zcela adekvátní volba - nejlepší kompromis mezi pohodlím a dynamikou. Toto však mohu říci zatím jen o verzi s víceprvkem.

Test VW Golf Sportsvan 1,4 TSI: na golf s rodinou dobrý, na jiný sport těžko - 53 - Test VW Golf Sportsvan 14 TSI DSG 2014 031Test VW Golf Sportsvan 1,4 TSI: na golf s rodinou dobrý, na jiný sport těžko - 54 - Test VW Golf Sportsvan 14 TSI DSG 2014 032Test VW Golf Sportsvan 1,4 TSI: na golf s rodinou dobrý, na jiný sport těžko - 55 - Test VW Golf Sportsvan 14 TSI DSG 2014 039

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.