Test VW Golf VII 1,4 TSI: das ist gut

(+ video) Loni testovaný nový Golf 1,6 TDI mi příliš zajímavý nepřišel. Změní se to, když mu seberete klikovou nápravu, diesel i nešťastný pětikvalt?
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Testy aut

Test VW Golf VII 1,4 TSI: das ist gut

20.2.2013 | Pavel Janda | Přidat příspěvek

Test VW Golf VII 1,4 TSI: das ist gut

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

(+ video) Loni testovaný nový Golf 1,6 TDI mi příliš zajímavý nepřišel. Změní se to, když mu seberete klikovou nápravu, diesel i nešťastný pětikvalt?

1,4 TSI se 140 koňmi pro Golf zlatou střední cestou

Motor 1,4 TSI se v našich testech golfoidních derivátů objevil už dvakrát, tento je ale přece jen trochu jiný. Zatímco v předchozích případech šlo o verzi s nejvyšším výkonem 90 kilowatt, v Golfu přistálo silnější provedení se 103 kilowatty. A věřte, nebo ne, rozdíl je to docela podstatný.

Snad jsem nikdy neřekl, že je slabší provedení špatné, bylo ale ne zrovna dokonale ovladatelné, zvukově i charakterově nevýrazné a navíc ne zcela vhodně zpředovované. Špatnou tuto jednotku nečiní ani jedna ze zmíněných vlastností, ideálu se ale kvůli všem z nich pochopitelně vzdaluje. Silnější provedení má přece jen větší ambice a nemohu říci, že neoprávněně.

Test VW Golf VII 1,4 TSI: das ist gut - 19 - Test VW Golf VII 14 TSI 2013 119Test VW Golf VII 1,4 TSI: das ist gut - 20 - Test VW Golf VII 14 TSI 2013 122Test VW Golf VII 1,4 TSI: das ist gut - 21 - Test VW Golf VII 14 TSI 2013 123

Nejpodstatnějším rozdílem není jen oněch 13 kilowatt navíc, ale fakt, že spolu s nimi zůstala vozu totožná převodovka jako u slabšího provedení. Ta je pro něj opravdu příliš dlouhá, se silnějším si sedne lépe a představuje jakýsi pětikvalt s nikterak extrémním rychloběhem na pozici rychlosti číslo šest. V Golfu, navzdory vyšší hmotnosti než u Audi A3 1,4 TSI (+43 kg), se zdá být sladění motoru a převodovky mnohem přirozenější, jakkoli by pořád mohlo být kratší, a slabší TSI se vedle silnějšího rázem jeví jako pouhá eko-verze.

Auto také pochopitelně lépe akceleruje, až do nějakých 160-180 km/h se má překvapivě k světu. Vůbec se projevuje naléhavěji, čemuž pomáhá i lepší „slyšitelnost” pohonné jednotky. Nemusí to nutně být jinou verzí motoru, ale v Golfu má 1,4 TSI 140 jadrnější projev a mě se i díky němu líbil více. Charakter ovšem zůstal nevýrazný, třebaže je příjemné, že se motor dokáže intenzivně sbírat už 1 500 ot./minu. Po silnějším středu přijde jakási jemná gradace za 5 500 ot./min a pak už nic zvláštního. Poněkud mdlé a ne zcela přesné jsou také reakce motoru - tady třeba A3 a Leonu alespoň trochu pomáhala nastavitelnost jízdního režimu, u Golfu byl k dispozici jediný a motor se v něm zvlášť na volnoběh zrovna čile k životu neměl.

Co spotřeba? Tady asi velká překvapení čekat nejde. Je to malé turbo, takže když po něm mnoho nechcete, mnoho ani samo nežádá. Ve srovnání s A3 bylo ve většině režimů asi o 20 procent žíznivější, což bude dáno kombinací výkon/hmotnost/aerodynamika/zpřevodování - poklidný mimoměstský economy run přišel na 3,7, pohodová kombinace na 5,7 litru na 100 km a dravá jízda pár litrů přes 20. Cokoli ostatního se vejde mezi to, jak ale tušíte, chce to spíše klidnou nohu. Už jen rychlé, ale po mém soudu pořád normální ježdění znamená spotřebu kolem 13 a nejlépe se Golf 1,4 TSI z hlediska efektivity jevil při udržování vyšší, ale ne extrémní rychlosti (kolem 140 km/h) pokud možno s použitím tempomatu a občasným předjetím. V takovém případě si řekl o 8 litrů benzinu a to je slušný poměr rychlosti (průměr 112 km/h) a spotřeby. Pokud ale chcete více, kupte si raději silnější motor, dostávat ze čtrnáctistovky velké výkony znamená velkou spotřebu.

Test VW Golf VII 1,4 TSI: das ist gut - 22 - Test VW Golf VII 14 TSI 2013 124Test VW Golf VII 1,4 TSI: das ist gut - 23 - Test VW Golf VII 14 TSI 2013 120Test VW Golf VII 1,4 TSI: das ist gut - 24 - Test VW Golf VII 14 TSI 2013 125
Na vrchní lak zbylo u přední kapoty jen z jedné strany...

Přesto nebo spíše proto si myslím, že 1,4 TSI 140 je ideální kompromis mezi vším, co můžete v Golfu chtít. Motor je to tichý, kultivovaný, přesto se ozve, když vám to bude příjemné. Je tedy poněkud tupější, výkon mu ale nechybí (jsme v autě v 1 218 kg hmotnosti, tady 140 koní není málo) a to ani v nižších a středních otáčkách, takže řadit, pokud vás to nebaví, nutně musíte jen zřídka. Spotřeba je slušná, pokud jedete využívajíc relativně malé množství výkonu a občas využijete slušné maximální dynamiky. Proč ne? Alternativy jsou buď dieselové, které autu škodí v mnoha jiných ohledech a zásadně efektivnější beztak nejsou, nebo je tu sice výborná, ale pro většinu zákazníků zbytečně silná 1,8 TSI, či 1,4 TSI 122 s nevhodným zpřevodováním. S 1,2 TSI pak dostanete horší zadní nápravu a té bych se, jak zmíním dále, doporučil raději vyhnout.

Ovladatelnost je snadná, aktivní řidiče ale neuspokojí

Už jsem to trochu naznačil v pasáži o motoru a více to rozepíši v této. Když jsem do testovaného Golfu sedl poprvé, přišel mi přívětivý, mazlivý, snadno ovladatelný. Ono rozmístění pedálů mi tedy hned k srdci nepřirostlo, ale jinak se mi zdálo, že auto jede v podstatě samo. Realitu tak snad mohu vykreslit i nyní, delší zkušenost ale ukázala, že snadnost ovládání automaticky neznamená přesnost nutnou pro uspokojivé fungování při náročnějších jízdních režimech. A právě tu většina klíčových ovládacích prvků postrádá.

Nechápejte mě špatně - to, co nabízí Golf, je dobré, ale není to tak dobré, aby to oslovilo někoho, kdo chce auto aktivně řídit. Už zmíněný plyn jakž takž poslouchá, přesně s ním dávkovat výkon mířící na kola, nebo meziplyny při briskních změnách rychlosti je ale prakticky nemožné. Řízení také není problém, ale je jednak nepřiměřeně ostré vzhledem k naladění zbytku auta (je příliš ostré, k měkčímu podvozku se ještě dostaneme), takže přesně s ním pracovat ve vysokých rychlostech chce až neúměrné množství pozornosti. A moc se mi nezamlouval ani jeho posilovač. Intenzita samotného „posilování” byla tedy v pořádku, jenže to jako by při rovné jízdě úplně vypínalo. Když pak chcete uvést posilovač do akce, nejprve musíte překonat chvilkový nepřirozený odpor, až pak se dočkáte obvyklých reakcí. Čisté a přesné ovládání okolo středové polohy je tak znovu složité.

Test VW Golf VII 1,4 TSI: das ist gut - 25 - Test VW Golf VII 14 TSI 2013 051Test VW Golf VII 1,4 TSI: das ist gut - 26 - Test VW Golf VII 14 TSI 2013 059Test VW Golf VII 1,4 TSI: das ist gut - 27 - Test VW Golf VII 14 TSI 2013 060

Třetí věcí je řazení, které opět nepředstavuje komplikaci, ale má přece jen tužší chod s menším zadrhávaním při přechody mezi jednotlivými stupni a bleskové změně převodů nefandí. Když si k tomu přidáte volkswagenovské brzdy, jež také nejsou špatné, ale technici z koncernového Porsche by se jim akorát vysmáli, máte před sebou auto, v němž všechny ovládací prvky fungují dobře, ale ne dost. Ne dost pro někoho, kdo by třeba podlehl svodům snadného ovládání a rozhodl se praktikovat s autem na silnici nějaký hříšný tanec. I to sice jde, musíte ale v takovém případě přijmout tempo diktované limity zmíněných rozhraní, pokus vnutit autu vámi preferovaný styl skončí fiaskem.

Je přitom zajímavé, že v tomto směru Golf VII zaostává nejen za novou A3, kde bylo celkovému sladění jednotlivých ovládacích prvků věnováno větší úsilí celkem logicky, ale třeba i za Octavií III. Pokud si přečtete její test, na podobné věci jsem si nestěžoval a pro jistotu jsem ji i s Golfem přímo srovnal. Řazení, řízení i práce s plynem je v Octavii přesnější - neptejte se mě proč, ale rozdíl je jasně patrný.

Test VW Golf VII 1,4 TSI: das ist gut - 28 - Test VW Golf VII 14 TSI 2013 069Test VW Golf VII 1,4 TSI: das ist gut - 29 - Test VW Golf VII 14 TSI 2013 072Test VW Golf VII 1,4 TSI: das ist gut - 30 - Test VW Golf VII 14 TSI 2013 073Test VW Golf VII 1,4 TSI: das ist gut - 31 - Test VW Golf VII 14 TSI 2013 080Test VW Golf VII 1,4 TSI: das ist gut - 32 - Test VW Golf VII 14 TSI 2013 092Test VW Golf VII 1,4 TSI: das ist gut - 33 - Test VW Golf VII 14 TSI 2013 108

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.