Home > Rubriky a sekce > Testy aut > Článek
Test VW Golf VII GTI Performance: nejlepší Golf ano, hot hatch ne
21.1.2014 | Adam Šrámek | Přidat příspěvek
(+ videa) Nový Golf GTI je rychlý. S ubíhajícími kilometry se z něj však stává ordinérní, až emocí zbavený stroj. Je to tak správně?
Přehled kapitol
Cesta k nadšenějšímu GTI za těch 26 tisíc stojí
Standardní GTI není žádná láce, byť v porovnání s klasičtějšími verzemi Golfu se v poměru cena/výkon stále řadí k těm levnějším a platí to i pro samotnou třídu GTI. Třídveřové provedení se nabízí v základu za 617 900 Kč, což je sice méně než za Octavii RS (629 900 Kč), ale jak asi znáte cenovou politiku Volkswagenu a celého velkého koncernu, bez příplatkové výbavy jen tak lehce neodjedete a pokud ano, pak se budete tlouct do čela a říkat si proč.
Přihoďte si další pár dveří a připlatíte 28 tisíc, dále nezbytné bi-xenony a užitečný zimní paket s vyhříváním sedadel. Rozdíl je nakonec pryč, ba co víc - GTI je při srovnatelné výbavě rázem o nějakých 70 tisíc výše než domácí RS. Chtějte DSG a vyhodíte zcela zbytečně dalších šedesát tisíc korun. Mám ještě pokračovat? Raději ne. Ještě jednu radu pro zájemce, co už si začali hrát s konfigurátorem. Na automatickou skříň DSG se raději vykašlete a ušetřené peníze investujte do varianty Performance a adaptivního podvozku DCC. Už zaznělo, že nová silnější verze za 26 tisíc přihodí přidá minimálně výkonnější brzdy a na přední nápravu vskutku šikovného vymítače nedotáčivosti.
Poněkud chladný hatch
Takže jízdně skvělé auto s vynikajícím interiérem, stále tradičním designem a jen špatně zvolenou převodovkou? Rozhodně ne. GTI je jako celek lepší a daleko důmyslněji sladěný komplet než třeba o půl milionu dražší Mercedes A 45 AMG, ale řidičské orgie jako v Méganu RS, z něhož po svezení neusnete, divokost Focusu RS, která z něj čišela na několika kilometrů, či zábavnou neposlušnost Mazdy 3 MPS v GTI prostě nezažijete. Přesto tu od každého něco je - nejblíže je charakterem v současné době asi Focus ST, který se vydal podobnou cestou jako Golf, a Octavia RS, se kterou bychom Golf podle mnohých neměli srovnávat. Jenže ta se nám dostala do rukou ve specifikacích blízkých základu, s nimiž je na jednu stranu méně ambiciózní, na druhou stanu řidičsky více uspokojivá, rychlejší, přesnější i více čitelná. Navíc ji s odlišnou karoserií, větším množstvím vnitřního prostoru a minimálním historickým odkazem nemáte tendenci vnímat jako konkurenta ostrých hatchbacků.
Jenže Golf je hatchback, GTI a ještě Performance, přesto za jeho volantem nic zázračného nezažijete. Oproti RS přidává leccos navíc, výsledkem ale „něco víc” není, alespoň ne z pohledu aktivního řidiče. Zábavu kouzelně nedokonalého šestiválcového modelu R32 ani charakter narozeninového Edition 35 nenabídne. Je to spíše něco jako další pokračování minulé generace ledově chladného Golfu R. Umí se chovat jako normální a dost možná nejdotaženější verze Golfu. Jen se nějak nemůžu zbavit dojmu, že by lepší označení bylo 2,0 TSI Sport či něco takového.
GTI není traťovým přeborníkem ani emotivním vozem, proto mi ani nezapadá do kategorie hot hatchů, kterou vlastně sám kdysi založil. Novinka je v testované specifikaci spíše králem sterility, která dělá všechno dobře, ale zůstává i při odvádění maxima zcela chladná, prostá emocí. Na každý den se GTI hodí pro všechny typy a délky cesty, pro jednoho i čtyři lidi, jenomže ten nablblý úsměv ani adrenalin v jeho repertoáru budete hledat marně. Hot hatch? Ani náhodou, nejlepší Golf na každodenní ježdění, s nímž můžete být v případě potřeby hodně rychlí - jedině to.
GTI se už zkrátka dávno přestalo honit za nejrychlejšími časy. Spíše naložilo rodinu a do navigace zadalo zalidněná nákupní střediska. Že by tedy GTI nakonec bylo zakladatelem nové skupiny vozů pojmenované nejvýstižněji cold hatch? Kdybych měl udělit nějaké známkování, pak by GTI Performance s DSG dostalo maximálně čtyři z pěti. Věřím, že se pro svůj charakter a vytříbenost bude líbit mnohým, mám pro to pochopení, jen už mi to v součtu tak nějak nevoní - lepšího představení se v mnoha ohledech dočkáte od skromnějších specifikací...
Cena
Základní cena vozu (Golf 1,2 TSI/63 kW Trendline): 353 900 Kč
Základní cena testovaného provedení (Golf GTI 2,0 TSI/162 kW 3D): 617 900 Kč
Cena testovaného vozu (Golf GTI 2,0 TSI Performance DSG 5D + příplatková výbava): 982 000 Kč
Technické údaje
Motor
Zážehový, turbodmychadlem přeplňovaný řadový čtyřválec uložený vpředu napříč před přední nápravou
Objem: 1 984 ccm
Největší výkon: 169 kW (230 k) při 4 700-6 200 ot./min
Největší točivý moment: 350 Nm při 1 500-4 600 ot./min
Palivo: Natural 95
Přenos výkonu: šestistupňová automatická dvouspojková převodovka, pohon předních kol
Provozní vlastnosti
Max. rychlost: 248 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h: 6,4 s
Spotřeba paliva (l/100 km):
Město: 8,1 l
Mimo město: 5,4 l
Kombinovaná: 6,4 l
Objem palivové nádrže: 50 l
Rozměry a hmotnosti
Délka: 4 268 mm
Šířka: 1 790 mm
Výška: 1 442 mm
Rozvor náprav: 2 631 mm
Pohotovostní hmotnost (EU/DIN): 1 477/1 402 kg
Užitečná hmotnost: 543 kg
Vnitřní rozměry
Základní objem zavazadlového prostoru: 380 l
Maximální objem zavazadlového prostoru: 1270 l
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
I levnější „americkej kýbl” to natřel třikrát dražšímu Maserati. Ukazuje zbytečnost plošného přeplňování, i bez něj je lepší ve všem
15.2.2025Levná čínská obdoba Porsche překonala časem z okruhu skutečné Porsche, na jeho jízdu se ale nedá dívat
15.2.2025Majitel vytáhl vzácné Pagani s 800koňovým motorem V12 bez turba na jeden z nejlepších okruhů Formule 1, své řádění natočil z kabiny
14.2.2025
Nové na MotoForum.cz
- V Supersportech na čele Bo Bendsneyder, 17. Vostatek včera 12:12
- Dominance Ducati, Toprak a Rea crash; na čele Bulega před Iannonem včera 11:55
- Kymco Sky Town 125i ABS: malý městský skútr včera 11:20
- Úvod MS-Superbike 2025 na Phillip Islandu: 24 motocyklů 16.2.2025
- Bratři Feiglovi v IDM s německou podporou 15.2.2025
Nejnovější články
Nová Dacia Duster se dočkala provedení, které by si mohlo říkat RS. Vypadá jako ministr války, v černé až nahání strach
před hodinouExpert jmenoval 9 aut a jejich motorů, které nejčastěji zvládnou ujet 400 000 km bez větších oprav
včeraDacia vám svůj nejnovější model prodá i jako hotel na kolech nebývalých rozměrů, stojí jen jako jedna rodinná dovolená
včeraDalší majitel elektromobilu při parkování ťuknul zadní světlo, tentokrát kvůli tomu auto totálně selhalo a dál už nejelo
včeraKie asi nestačí, že její poslední novinky odrazují už pohonem, přidala jim tedy ještě bizarní design
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva