Štajf se Subaru se představí na Arctic rallye

Jako vůbec první česká posádka v historii se na extrémní Arctic rally, která se koná v příštím týdnu za polárním kruhem při teplotách kolem -40 °C, představí Vojtěch Štajf se spolujezkyní Petrou Řihákovou.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Tiskové zprávy

Štajf se Subaru se představí na Arctic rallye

22.1.2012 | tisková zpráva | Přidat příspěvek

Štajf se Subaru se představí na Arctic rallye

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Jako vůbec první česká posádka v historii se na extrémní Arctic rally, která se koná v příštím týdnu za polárním kruhem při teplotách kolem -40 °C, představí Vojtěch Štajf se spolujezkyní Petrou Řihákovou.

V roce 2012 japonská značka slaví čtyřicáté výročí pohonu všech kol Symmetrical AWD a čský importér Subaru ČR nás překvapil spolu se známým Subaru Czech rally týmem skutečně extrémní záležitostí. Vojtěch Štajf totiž se svou modrou Imprezou odstartuje zpočátku letošní sezóny rovnou v nejextrémnější zimní soutěži planety - Arctic rallye za polárním kruhem ve Finsku. Známý závod se koná tradičně koncem ledna v Laponsku - nejsevernější části Finska a jeho centrem je zdejší správní středisko Rovaniemi - díky domovině vánoční postavy Santa Clause je pak známé nejen fanouškům motorismu. V tomto městečku, kde koncem ledna panuje polární noc a slunce vychází jen na tři hodiny denně, teploty často klesají k minus čtyřiceti stupňům Celsia.

Arctic rallye se pak jezdí již od roku 1966 a je jednou z nejstarších a zároveň nejextrémnějších automobilových soutěží. V minulosti se tento závod jel až do roku 2004 jako součást mistrovství Evropy, v roce 1977 a 1978 byl pak dokonce součástí Mistrovství světa jezdců. Mezi vítězi této obtížné rallye najdeme dokonce pět mistrů světa a díky specifičnosti tohoto závodu není divu, že se jedná výhradně o Skandinávce - Hannu Mikkola (1970), Ari Vatanen (1977, 1978), Timo Salonen (1982), Tommi Mäkinen (1989) a Marcus Grönholm (1996,1997,1998) však nejsou jedinými motoristickými celebritami v přehledu známých účastníků. Oblíbeným zpestřením se díky lednovému termínu stala Arctic rallye i pro severské jezdce z Formule 1: JJ Lehto se zúčastnil celkem desetkrát, přičemž jeho nejlepším umístěním byla devátá příčka, Mikka Häkinen zde startoval čtyřikrát a nejlépe dojel devatenáctý. Svou úplnou premiéru v rallye zde absolvoval Kimi Räikkönen a v cíli byl třináctý, zatímco Mika Salo soutěž pro poruchu nedokončil. Umístění těchto mistrů volantu pak svědčí o náročnosti tohoto podniku stejně jako fakt, že v přehledu vítězů najdeme jen jediného „neseveřana”, kterým byl v roce 2010 Španěl Dani Sordo na Citroënu WRC. Tovární týmy z Mistrovství světa totiž často využívají tento podnik jako ostrý test před Švédskou rallye, stejně jako je zdejší oblast místem pro testování sériových automobilů před uvedením do výroby.

V letošním ročníku pak startovní listina čítá téměř 130 posádek, kromě domácích Finů tu najdeme nejen mnoho dvojic ze sousedního Ruska, ale i velký počet zahraničních účastníků ze zemí jako Ukrajina, Estonsko, Polsko a Rakousko, z větší dálky jsou pak jezdci z Itálie nebo třeba Kazachstánu. Mezi závodními vozy převládají auta s pohonem všech kol, najdeme tu pestrou směsici od klasických produkčních aut přes jejich vylepšené verze R4 a speciály S2000 až po nejvyšší specifikaci - vozy WRC. Vojtěch Štajf s Petrou Řihákovou jsou pak vůbec první českou posádkou v historii Arctic rallye a za svůj úspěch by považovali umístění v první dvacítce.

Pro všechny týmové partnery, dodávající své produkty týmu Subaru ČR, pak bude tento start skutečným ověřením kvalit těchto výrobků. Příprava závodního vozu totiž byla důkladná. Tým musel například vyměnit svíčky, s těmi používanými v našich podmínkách by Impreza vůbec nenaskočila. Většinu náplní pak také mechanici měnili za speciální - standardní olej v tlumičích by znemožnil jejich funkčnost, do motoru pak musel týmový partner Castrol dodat speciální verzi oleje, jinak by byly starty studeného motoru velmi problematické a pro samotný agregát ne zcela bezpečné, o chladicí kapalině v motoru není třeba vůbec hovořit. Kapalina v ostřikovačích je potom neředěným koncentrátem do -70 stupňů Celsia, pokud by totiž teplota překonala zde historické minimum při Arctic rallye - 46 stupňů pod nulou, již při rychlosti 80 km/h je tato teplota rovna minus 74 stupňům. Jelikož je zdejší trať, plná horizontů, spíše rychlejšího charakteru, vozy zde často dosahují na rovných úsecích i rychlostí těsně pod 200 km/h a z tohoto důvodu je potřeba nechat k chladiči jen omezený přístup vzduchu. Pro správnou přípravu směsi je nutné přenastavit software řídící jednotky motoru, a jelikož v našich podmínkách nebylo možné specifické teploty nasimulovat, do Finska s týmem cestuje softwarový inženýr firmy Pectel, jejíž jednotku český tým ve své Impreze používá. Nastavení svornosti předního i zadního lamelového diferenciálu je pak naprosto odlišné od toho, který Vojta běžně používá na domácích tratích a je spíše podobné šotolinovým set-upům, stejně tak musí být v transmisích použit speciální řidší olej.

Týmový šéfmechanik Pavel Janoušek k tomu jenom doplňuje: „Imprezu jsme na tento jedinečný podnik chystali déle než obvykle, celkem asi patnáct pracovních dnů. Pro extrémní mrazy je potřeba nejen měnit náplně, svíčky a třeba nastavení pro sníh, ale také instalovat jiné tlumiče, brzdové komponenty, stabilizátory a zkontrolovat důkladně celý vůz, počínaje stavem hadic chladicího systému až po funkčnost topení. Start na Arctic rallye tak není výzva jen pro Vojtu s Petrou, ale i pro nás mechaniky. Přeci jen obstarávat auto v takových mrazech nejsme z jiných závodů zvyklí, jsem ale přesvědčený, že to zvládneme.“

Samostatnou kapitolou jsou speciální pneumatiky, které jsou v odlišném provedení pro levou a pravou stranu auta, a každá je opatřena 380 hroty vystupujícími sedm milimetrů nad běhoun. Hrotované pneumatiky, tentokrát v sériové verzi Nokian Hakkapeliitta 7, pak bude posádka používat už při seznamovacích jízdách. Hroty se do ledu doslova zakousnou a jízda tak pro našince téměř popírá fyzikální zákony - pro jezdce i diváky je to skvělý zážitek, který však může skončit opuštěním trati ve velké rychlosti. Hovoříme-li o divácích, podpořit Vojtu s Petrou se vydává i početná skupina českých fanoušků včetně zástupce redakce časopisu Autoforum.

Nakonec nebyla jednoduchá ani logistika týmu, vzdálenost z České republiky na start soutěže je asi 2 500 kilometrů a týmu zabere zhruba tři dny. Na místě samotném je třeba používat kompletně zaplachtovanou „garáž“ a speciální izolaci podlahy, dva naftové vyhřívače servisního stanu, do kterých je ale třeba také tankovat arktickou naftu, odolávající zdejším mrazům. Stejně tak musí tým na cestě ve správnou chvíli vyměnit palivové filtry u obou dieselových doprovodných vozů, aby nedošlo k zamrznutí palivového systému a při každém tankování navíc přidávat do paliva aditiva. Jelikož topení závodní Imprezy směřuje výhradně na čelní sklo, posádka využívá speciálních bateriových vyhřívačů bot, které jsou obdobou varianty pro lyžaře. Vzhledem ke zdejším drsně nízkým teplotám ale baterie vydrží jen hodinu a půl… Perličkou je povinná výbava tréninkového i závodního vozu pro případ odstoupení, kde nesmí chybět nejen lopata, lano a dva varovné trojúhelníky, přičemž samozřejmě nebude chybět i polární oblečení pro oba členy posádky. Inu, uvidíme jak se první české posádce bude na severu dařit. Doufáme, že se mezi severskými jezdci nijak neztratí a japonskou techniku dovezou do cíle.


Štajf se Subaru se představí na Arctic rallye - 1 - Stajf Stajf3Štajf se Subaru se představí na Arctic rallye - 2 - Stajf Stajf4Štajf se Subaru se představí na Arctic rallye - 3 - Stajf Stajf5Štajf se Subaru se představí na Arctic rallye - 4 - Stajf Stajf6Štajf se Subaru se představí na Arctic rallye - 5 - Stajf Stajf8Štajf se Subaru se představí na Arctic rallye - 6 - Stajf Stajf9Štajf se Subaru se představí na Arctic rallye - 7 - Stajf Stajf2Štajf se Subaru se představí na Arctic rallye - 8 - Stajf Stajf1

tisková zpráva

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.