Budoucností úprav aut má být „krabička”, která snadno přidá motoru až stovky koní

Zapomeňte na chiptuning. I ten sice výkon přidá snadno, ale zase tak moc ho není. Toto řešení je instalovatelné jen o málo složitěji a auto dynamicky posune do úplně jiných sfér.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Tuning

Budoucností úprav aut má být „krabička”, která snadno přidá motoru až stovky koní

2.11.2020 | Petr Prokopec

Budoucností úprav aut má být „krabička”, která snadno přidá motoru až stovky koní

/

Foto: Vonnen Performance

Zapomeňte na chiptuning. I ten sice výkon přidá snadno, ale zase tak moc ho není. Toto řešení je instalovatelné jen o málo složitěji a auto dynamicky posune do úplně jiných sfér.

Porsche skoro přesně před dvěma lety skončilo s dieselovými motory. Ty se u něj příliš neohřály, neboť vůbec poprvé je automobilka použila o pouhých deset let dříve. Hlavně v jeho SUV si našly docela dost zákazníků, Porsche se ale do budoucna rozhodlo dát přednost hybridizaci, jejímž výsledkem jsou současné motory jako Panamera či Cayenne. Hybridní 911 v tuto chvíli striktně odmítá, právě na ní ale firma Vonnen Performance založená známější společností Elephant Racing prezentuje své hybridní řešení, které označuje za budoucnost úprav aut. A možná ani moc nepřehání.

Podstatou úpravy je dodatečně instalovatelný hybridní modul, který je složen z baterie o velmi nízké kapacitě 1 kWh a elektromotoru o výkonu 175 koní. S dojezdem čistě na elektřinu tedy nelze počítat, o ten tu ale nejde. Smyslem úpravy je zlepšení akcelerace vozu v běžných situacích, a to novinka zvládá na výbornou.

Je tomu tak i díky minimálnímu nárůstu hmotnosti. Oproti základu má být konvertované Porsche 911 Carrera těžší jen o čtyři procenta, tedy nějakých 50 až 60 kilogramů. Instalace jednotky MGU na místo originálního setrvačníku přinesla krátkodobé, ale zásadní zvýšení dostupného výkonu v otáčkách, kde se spalovací motor teprve rozbíhá nebo naopak v momentě maximálního výkonu. To samozřejmě nemalou měrou ovlivňuje jízdní dynamiku. Zatímco standardní Carrera generace 991 zvládá sprint na stovku za 4,4 sekundy, hybridní provedení má na to potřebuje rovné 3 sekundy.

Vonnen postupně rozšiřuje škálu aut, do kterých lze toto řešení nainstalovat, a tak je momentálně k dispozici i do modelů Boxster či Cayman či starších 911 včetně některých vzduchem chlazených modelů. Dočkat se mají také modely dalších značek podle toho, jací zákazníci budou o tuto věc jevit zájem. A dá se očekávat, že jich bude jen přibývat, uvážíme-li, kolik z dnes dospělých lidí vyrostlo na podobně fungujících „boostech” z her jako Need For Speed a jim podobných.

Vonnen navíc počítá s dalšími fázemi úprav, limity zde prakticky neexistují. Například při zvýšení hmotnosti 6,2 procenta by elektromotor měl nabízel až 350 koní. S tímto potenciálem pod kapotou se v případě základní 911 bavíme o akceleraci na stovku za 2,6 sekundy. Dále je třeba dodat, ze instalace hybridního ústrojí je velmi jednoduchá. Jakkoli je vmáčknuto mezi spalovací motor a převodovku, s plochým šestiválcem dvoustranně nekomunikuje. Přepsána nebyla ani řídicí jednotka, vůz tedy má nadále disponovat stejnou charakteristikou jako dříve. Řešení pouze na základě vstupních informací přidává výkon tam, kde je třeba a při deceleraci získává elektřině díky rekuperaci.

Vypadá to jednoduše, chytře a účinně - i když ony stovky koní nebudete mít k dispozici neustále, kdo nakonec potřebuje maximum výkonu jindy než při pár ostrých rozjezdech či předjetích? Nedostatkem ale může být cena, přidání 175 koní stojí v přepočtu okolo 1,7 milionu Kč, proto ostatně zatím míří jen na majitele drahých Porsche. Dá se ale očekávat, že ceny klíčových komponentů pro tuto modifikaci budou postem času jen klesat a pro slabší auta může být podstatným plus i nižší a tedy levnější zvýšení výkonu.


Budoucností úprav aut má být „krabička”, která snadno přidá motoru až stovky koní - 1 - Vonen hybrid conversion 2020 up 01Budoucností úprav aut má být „krabička”, která snadno přidá motoru až stovky koní - 2 - Vonen hybrid conversion 2020 up 02Budoucností úprav aut má být „krabička”, která snadno přidá motoru až stovky koní - 3 - Vonen hybrid conversion 2020 up 03Budoucností úprav aut má být „krabička”, která snadno přidá motoru až stovky koní - 4 - Vonen hybrid conversion 2020 up 04Budoucností úprav aut má být „krabička”, která snadno přidá motoru až stovky koní - 5 - Vonen hybrid conversion 2020 up 05Budoucností úprav aut má být „krabička”, která snadno přidá motoru až stovky koní - 6 - Vonen hybrid conversion 2020 up 06Budoucností úprav aut má být „krabička”, která snadno přidá motoru až stovky koní - 7 - Vonen hybrid conversion 2020 up 07Budoucností úprav aut má být „krabička”, která snadno přidá motoru až stovky koní - 8 - Vonen hybrid conversion 2020 up 08Budoucností úprav aut má být „krabička”, která snadno přidá motoru až stovky koní - 9 - Vonen hybrid conversion 2020 up 09Budoucností úprav aut má být „krabička”, která snadno přidá motoru až stovky koní - 10 - Vonen hybrid conversion 2020 up 10Budoucností úprav aut má být „krabička”, která snadno přidá motoru až stovky koní - 11 - Vonen hybrid conversion 2020 up 11Budoucností úprav aut má být „krabička”, která snadno přidá motoru až stovky koní - 12 - Vonen hybrid conversion 2020 up 12Budoucností úprav aut má být „krabička”, která snadno přidá motoru až stovky koní - 13 - Vonen hybrid conversion 2020 up 13Budoucností úprav aut má být „krabička”, která snadno přidá motoru až stovky koní - 14 - Vonen hybrid conversion 2020 up 14Budoucností úprav aut má být „krabička”, která snadno přidá motoru až stovky koní - 15 - Vonen hybrid conversion 2020 up 15Budoucností úprav aut má být „krabička”, která snadno přidá motoru až stovky koní - 16 - Vonen hybrid conversion 2020 up 16Budoucností úprav aut má být „krabička”, která snadno přidá motoru až stovky koní - 17 - Vonen hybrid conversion 2020 up 17
Společnost Vonnen Performance předvádí řešení, které má do budoucna umožnit relativně jednoduše přidávat autům stovky koní výkonu navíc. Foto: Vonnen Performance

Zdroj: Vonnen Performance

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše