Jak na tuning

Automobilky u svých modelových řad zpravidla vždy uvádějí jedno provedení, které je zaměřeno na sportovně orientované řidiče. Má tedy tuning v dnešní době ještě smysl? Nejen na to se vám pokusím odpovědět v následujících řádcích.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Tuning

Jak na tuning

7.5.2008 | Petr Horák | Přidat příspěvek

Jak na tuning

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Automobilky u svých modelových řad zpravidla vždy uvádějí jedno provedení, které je zaměřeno na sportovně orientované řidiče. Má tedy tuning v dnešní době ještě smysl? Nejen na to se vám pokusím odpovědět v následujících řádcích.

Podle mého názoru má tuning stále své opodstatnění, byť se už posunul trochu jiným směrem. Přestože automobilky nabízejí celou řadu „nabroušených“ modelů, touha po odlišení se od ostatních bude v člověku stále. A nemusí se jednat zdaleka jen o jízdní vlastnosti nebo parametry motoru. Stále více se tuning ubírá pouze k individualizaci vzhledu karoserie a interiéru - hovoříme o tzv. optickém tuningu. Často jsou to však extrémy, které nemají nic společného nejen s původním vzhledem auta, ale často jsou v rozporu s legislativou! To je ovšem otázka pro policii a STK, nikoli pro tento článek.

Upravovat se dá prakticky každé auto, jen si musíte uvědomit, že každý vůz má strop svých technických možností. Ještě důležitější je respektování nutnosti pohlížet na tuning jako na celek a nepojímat jej pouze jako partikulární vylepšení jen některých vlastností vozu. Asi nejtypičtějším příkladem je relativně jednoduché zvyšování výkonu vznětového motoru pomocí chiptuningu. Už jsem viděl spoustu Octavií TDI s původním výkonem 66 kW, u nichž se majitel chlubil drastickým navýšením výkonu za pár tisícovek. Pominu-li "začouzené" zadní čelo vozu, pak jen málokterý z nic něco udělal s malými kotouči vpředu a bubnovými brzdami vzadu. Jenže ona automobilka moc dobře ví, proč na výkonnější verze dává brzdy větší. Tohle je prostě šetření na nepravém místě. Bohužel čeští tuneři raději tyto peníze investují do neobvyklého laku nebo pořádného, rádoby závodního křídla. Když už se rozhodnete něco na svém autě vylepšovat, pak byste měli hledat u firem, které už mají na tomto poli nějaké renomé, na které už existují jisté reference a firmy, které na své úpravy a doplňky mají příslušné certifikáty, atesty a poskytují na ně záruku. Všechny tyto atributy jsou důležité k tomu, abyste s úpravami svého vozu byly spokojeni a pokud nebudete, abyste se dovolali nějaké nápravy. Kdyby české stanice technické kontroly a policie fungovaly tak, jak mají, potom by drtivá většina upravených aut na českých silnicích neměla mít vůbec technický průkaz! To co nepodchytí čeští zástupci zákona, mohou udělat ti zahraniční, a jestli se vypravíte s pochybně upraveným autem bez potřebných certifikátů a homologací za hranice, můžete být nepříjemně překvapeni. Tím je rovněž zodpovězena otázka, jestli se do tuningu pouštět vlastními silami. Podle mého názoru ne! Jestli se rádi zavíráte do dílny, pak se věnujte modelářství, ale neexperimentujte s vlastním autem. Například různé spoilery nebo body kity renomovaných úpravců nejsou právě nejlevnější, ale jsou vyrobeny z materiálů, které odpovídají požadavkům technických předpisů pro způsobilost použití v běžném provozu. Tito úpravci nechávají testovat ty to díly nejen z pohledu jejich chování při případné nehodě, ale testují je rovněž z pohledu aerodynamiky. A v neposlední řadě na takové díly a jejich montáž poskytují záruku.

Pokud se ptáte, jestli tuning ano, pak odpovídám: „Proč ne, ale na ničem se jej nesmíte snažit ošidit!“.

Petr Horák

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše