10 nepovedených faceliftů: novější není vždy lepší

Někdy se facelift povede a omlazené auto je hezké ještě léta. Jindy ale z elegantního či výjimečného designu udělá nehomogenní či příliš tuctový.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

10 nepovedených faceliftů: novější není vždy lepší

24.12.2015 | Marek Bednář | Přidat příspěvek

10 nepovedených faceliftů: novější není vždy lepší

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Někdy se facelift povede a omlazené auto je hezké ještě léta. Jindy ale z elegantního či výjimečného designu udělá nehomogenní či příliš tuctový.

Nemůže být pochyb o tom, že při faceliftu je cílem vývojářů a designérů automobil vylepšit. Alespoň papírově zvýšit výkon a snížit spotřebu, přidat třeba něco do výbavy nebo vylepšit kvalitu zpracování. A také modernizovat zevnějšek, aby se v jádru to stejné auto dalo prodávat ještě pár let v konkurenci jiných, později představených automobilů.

Často se to povede. Často jsou auta po faceliftech pohledná ještě léta po ukončení výroby a stále žádoucí na trhu ojetin. Jenže také existují případy, kdy tomu tak není, kdy facelift povedené auto naopak pokazí. Stává se to i po technické stránce, kdy přijdou třeba nepovedené downsizingy, změny v naladění podvozku či řízení, které z dobře fungujícího auta učiní horší. A občas upadne také design. Někdy se to prostě jen nepovede, jindy se na vůz přilepí nová korporátní příď, která koresponduje se zbytkem nabídky, ale ne se zbytkem auta. A nebo „lifting” udělá ze zajímavého auta naprostou tuctovku.

Vybrali jsme deset takových faceliftů posledních dvou dekád. Deset případů, kdy modernizace autu ne že neprospěla, ale že ho pokazila. A to o hodně. Máme tu nižší třídu, luxusní auta i jeden supersport, protože nezáleží na tom, jestli jste výrobce levných náhrad autobusu nebo špičkových sporťáků - i mistr tesař se někdy utne. Máte podobný, či třeba zcela jiný názor? Rádi si ho přečteme v komentářích.

1. Alfa Romeo 147

Původní design Waltera de Silvy je dodnes zajímavý a vyhledávaný, mimo jiné tvarem předních světlometů. Ty se s faceliftem v roce 2004 bohužel změnily a 147 s ním vypadá sice moderněji, ale trochu moc obyčejně, nespecificky, asijsky.


10 nepovedených faceliftů: novější není vždy lepší - 1 - 10desilva alfa romeo 147 0210 nepovedených faceliftů: novější není vždy lepší - 2 - 10desilva alfa romeo 147 0410 nepovedených faceliftů: novější není vždy lepší - 3 - 10desilva alfa romeo 147 0510 nepovedených faceliftů: novější není vždy lepší - 4 - 10nepofl alfa romeo 147 0110 nepovedených faceliftů: novější není vždy lepší - 5 - 10nepofl alfa romeo 147 0210 nepovedených faceliftů: novější není vždy lepší - 6 - 10nepofl alfa romeo 147 03

2. Citroën Xsara

Xsaru před faceliftem dnes člověk označí za auto designově zastaralé, přesto elegantní. Facelift se jistě snažil změnit to první, ale neuspěl - příď dostala podivná světla, připomínající větší C5, která jí moc nesedí, vypadá trochu jako prase. A podobná změna k horšímu stihla tou dobou i menší Saxo a později také samotnou C5.

10 nepovedených faceliftů: novější není vždy lepší - 7 - 10nepofl 1997 citroen xsara 0110 nepovedených faceliftů: novější není vždy lepší - 8 - 10nepofl 1997 citroen xsara 0210 nepovedených faceliftů: novější není vždy lepší - 9 - 10nepofl 1997 citroen xsara 0310 nepovedených faceliftů: novější není vždy lepší - 10 - 10nepofl 2000 citroen xsara 0110 nepovedených faceliftů: novější není vždy lepší - 11 - 10nepofl 2000 citroen xsara 0210 nepovedených faceliftů: novější není vždy lepší - 12 - 10nepofl 2000 citroen xsara 03

3. Ferrari 512M

Nemáme teď na mysli historický závodní vůz, nýbrž facelift 512 TR, který byl sám o sobě facelift Testarossy. 512 TR mělo ještě mřížkou krytá zadní světla a vpředu „mrkačky” - pamatujete, co jsme o nich nedávno psali? 512M, které přišlo v roce 1994, o vyklápěcí světla přišlo a nárazník byl jako z menšího 355. A proboha, proč jsou na mřížce vzadu kulatá světla, když je celá záď hranatá? Tohle je zřejmě nejhorší modernizace, která se kdy Ferrari „povedla”. Ostatně, zájem o 512M byl minimální, na rozdíl od předchozích verzí.

10 nepovedených faceliftů: novější není vždy lepší - 13 - 10nepofl ferrari 512 TR 0110 nepovedených faceliftů: novější není vždy lepší - 14 - 10nepofl ferrari 512 TR 0210 nepovedených faceliftů: novější není vždy lepší - 15 - 10nepofl ferrari 512 TR 0310 nepovedených faceliftů: novější není vždy lepší - 16 - 10nepofl ferrari F512M 0110 nepovedených faceliftů: novější není vždy lepší - 17 - 10nepofl ferrari F512M 0210 nepovedených faceliftů: novější není vždy lepší - 18 - 10nepofl ferrari F512M 03

4. Hyundai Coupé

První generace Hyundai Coupé nikdy nebyla zrovna hezká, její design byl v tu dobu velmi korejský. Jenže dokud nedostala v roce 1999 facelift se dvěma páry kulatých světel vpředu a blinkry, které vypadaly, že jsou z předfaceliftové verze, ještě to docela šlo. Pak už ne, když tohle auto dnes náhodou zahlédnete na ulici, leknete se.

10 nepovedených faceliftů: novější není vždy lepší - 19 - 10nepofl 1996 hyundai coupe 0110 nepovedených faceliftů: novější není vždy lepší - 20 - 10nepofl 1996 hyundai coupe 0210 nepovedených faceliftů: novější není vždy lepší - 21 - 10nepofl 1996 hyundai coupe 0310 nepovedených faceliftů: novější není vždy lepší - 22 - 10nepofl 1999 hyundai coupe 0110 nepovedených faceliftů: novější není vždy lepší - 23 - 10nepofl 1999 hyundai coupe 0210 nepovedených faceliftů: novější není vždy lepší - 24 - 10nepofl 1999 hyundai coupe 03

5. Mercedes-Benz SL

Pátá generace Mercedesu SL začala s přídí velmi podobnou té na CL. Byla elegantní, s dvojicí světel na každé straně, obdiv sklidí i dnes. Pak ale v roce 2008 přišel facelift, který příď SL přiblížil tehdy novému CL - tomu vulgárnímu, které dnes už nahradilo kupé třídy S. Elegance byla ta tam, záď přitom zůstala téměř stejná, patřící dříve kulatější tváři.

10 nepovedených faceliftů: novější není vždy lepší - 25 - 10nepofl 2004 mercedes sl 65 amg 0110 nepovedených faceliftů: novější není vždy lepší - 26 - 10nepofl 2004 mercedes sl 65 amg 0210 nepovedených faceliftů: novější není vždy lepší - 27 - 10nepofl 2004 mercedes sl 65 amg 0310 nepovedených faceliftů: novější není vždy lepší - 28 - 10nepofl 2008 mercedes sl 65 amg 0110 nepovedených faceliftů: novější není vždy lepší - 29 - 10nepofl 2008 mercedes sl 65 amg 0210 nepovedených faceliftů: novější není vždy lepší - 30 - 10nepofl 2008 mercedes sl 65 amg 03

6. Peugeot 406 Coupé

Tento vůz s karoserií od Pininfariny přišel na svět v roce 1997 s přídí, která se podobala tehdejším Peugeotům, ale s tenčími světly a kapotou dlouhou jak týden před výplatou byla mnohem hezčí. V roce 2003 se faceliftem měla přiblížit tehdejším ohromným tlamám v předních maskách běžných Peugeotů. Vypadá moderněji, to ano, a naštěstí se nepřiblížila zas tolik, ale stačilo to k tomu, aby dnes novější verze tak oblíbená nebyla. A podobná změna stihla několik tehdejších vozů značky, bez výjimky směrem k horšímu.

10 nepovedených faceliftů: novější není vždy lepší - 31 - 10nepofl 1997 peugeot 406 coupe 0110 nepovedených faceliftů: novější není vždy lepší - 32 - 10nepofl 1997 peugeot 406 coupe 0210 nepovedených faceliftů: novější není vždy lepší - 33 - 10nepofl 1997 peugeot 406 coupe 0310 nepovedených faceliftů: novější není vždy lepší - 34 - 10nadcas peugeot 406 coupe fl 0110 nepovedených faceliftů: novější není vždy lepší - 35 - 10nadcas peugeot 406 coupe fl 0210 nepovedených faceliftů: novější není vždy lepší - 36 - 10nadcas peugeot 406 coupe fl 03

7. Renault Clio

Třetí generace Renaultu Clio měla koherentní design od předního nárazníku po koncovku výfuku. Tedy, před faceliftem. Po něm se snad designéři snažili přiblížit odpudivému Méganu; zkrátka, opět byla na povedené auto naroubována nehezká příď a leckdo si dnes myslí, že předfaceliftový model je ten novější. Nikoli, je to naopak.

10 nepovedených faceliftů: novější není vždy lepší - 37 - 10nepofl 2008 renault clio rs cup 0110 nepovedených faceliftů: novější není vždy lepší - 38 - 10nepofl 2008 renault clio rs cup 0210 nepovedených faceliftů: novější není vždy lepší - 39 - 10nepofl 2008 renault clio rs cup 0310 nepovedených faceliftů: novější není vždy lepší - 40 - 10nepofl 2009 renault clio rs 0210 nepovedených faceliftů: novější není vždy lepší - 41 - 10nepofl 2009 renault clio rs 0310 nepovedených faceliftů: novější není vždy lepší - 42 - 10nepofl 2009 renault clio gt 01

8. Saab 9-5

První generace Saabu 9-5 nebyla vzhledově dokonalá, držela se ale tradičních hodnot značky - byla konzervativní a elegantní. Facelift v roce 2005 chtěl učinit vůz modernějším, nespravil ale nic a čistým liniím přimaloval brýle. Výsledek vypadá trochu jako čínská kopie z domácí dílny, není hezký, elegantní ani nadčasový.

10 nepovedených faceliftů: novější není vždy lepší - 43 - 10nepofl 2003 saab 9-5 aero 0110 nepovedených faceliftů: novější není vždy lepší - 44 - 10nepofl 2003 saab 9-5 aero 0210 nepovedených faceliftů: novější není vždy lepší - 45 - 10nepofl 2003 saab 9-5 aero 0310 nepovedených faceliftů: novější není vždy lepší - 46 - 10nepofl 2005 saab 9-5 aero 0210 nepovedených faceliftů: novější není vždy lepší - 47 - 10nepofl 2005 saab 9-5 aero 0110 nepovedených faceliftů: novější není vždy lepší - 48 - 10nepofl 2005 saab 9-5 aero 03

9. Škoda Octavia II

Bavíme-li se o nepovedených faceliftech, nelze nezmínit Škodu Octavia druhé generace. Před faceliftem, se špičatými předními světlomety, se na ni celkem dalo dívat; resp. dalo by se, kdyby jí nebyly všude hejna. Když ale dostala pro rok 2009 korejsky působící příď, nejeden fanoušek se zašklebil. Tento facelift je dodnes obtížné pochopit, nešel ani ruku v ruce s tím, kam Škoda tehdy designově kráčela. Jako by jen zkoušel něco změnit, úspěšný pokus to nebyl.

10 nepovedených faceliftů: novější není vždy lepší - 49 - 10nepofl 2004 skoda octavia rs 0110 nepovedených faceliftů: novější není vždy lepší - 50 - 10nepofl 2004 skoda octavia rs 0210 nepovedených faceliftů: novější není vždy lepší - 51 - 10nepofl 2004 skoda octavia rs 0310 nepovedených faceliftů: novější není vždy lepší - 52 - 10nepofl 2009 skoda octavia rs 0110 nepovedených faceliftů: novější není vždy lepší - 53 - 10nepofl 2009 skoda octavia rs 0210 nepovedených faceliftů: novější není vždy lepší - 54 - 10nepofl 2009 skoda octavia rs 03

10. Volkswagen Passat CC

„Čtyřdveřové kupé” na bázi Passatu přišlo v roce 2008 možná s nedostatky na kvalitě, ale s zakulacenou karoserií vypadalo docela elegantně. V roce 2012 přišel facelift, který z něj udělal kombinaci obyčejného Passatu a Phaetonu, přiblížil ho masám. Pozměnil sice příď i záď, což se cení a nedá se říci, že jej učinil ošklivým. Připravil ho o kus unikátnosti, což facelifty také dělávají. Taková Škoda Yeti by mohla vyprávět...

10 nepovedených faceliftů: novější není vždy lepší - 55 - 10nepofl 2008 vw passat cc gt 0110 nepovedených faceliftů: novější není vždy lepší - 56 - 10nepofl 2008 vw passat cc gt 0210 nepovedených faceliftů: novější není vždy lepší - 57 - 10nepofl 2008 vw passat cc gt 0310 nepovedených faceliftů: novější není vždy lepší - 58 - 10nepofl 2012 vw passat cc 0110 nepovedených faceliftů: novější není vždy lepší - 59 - 10nepofl 2012 vw passat cc 0210 nepovedených faceliftů: novější není vždy lepší - 60 - 10nepofl 2012 vw passat cc 03

Marek Bednář

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.