11 let staré auto se loni prodávalo dvakrát lépe, než když bylo úplně nové, je to zázrak

Produkty jako auto mají obvykle jasně daný životní cyklus, kdy jejich prodeje nejprve vylétnou a postupně klesají, až je znovu spasí nová generace. V případě Dodge Challenger je všechno jinak.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

11 let staré auto se loni prodávalo dvakrát lépe, než když bylo úplně nové, je to zázrak

6.1.2020 | Petr Prokopec

11 let staré auto se loni prodávalo dvakrát lépe, než když bylo úplně nové, je to zázrak

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Produkty jako auto mají obvykle jasně daný životní cyklus, kdy jejich prodeje nejprve vylétnou a postupně klesají, až je znovu spasí nová generace. V případě Dodge Challenger je všechno jinak.

Většina výrobců v posledních letech naznačuje, že sportovní segment strádá. Není to přehnané, zájem o kupé a podobně střižené vozy běžnějších značek letí dolů, najdou se však výjimky. Za všechny dnes zmíníme tu, u níž se prodeje nejenže drží na vysoké úrovni, ale dokonce stoupají, a to pomalu raketovým tempem. Řeč je o třetí generaci Dodge Challenger, která se začala prodávat v roce 2008. V té době si jej pořídilo 17 423 lidí, tehdy ale vůz nebyl k mání celých 12 měsíců, o rok později v kolonce registrací svítilo 25 852 kusů.

Taková čísla tehdy zdaleka nestačila na ohrožení konkurence - Chevrolet Camaro na tom tehdy byl dvakrát lépe, Ford Mustang pak dokonce hned šestkrát. Obě tyto automobilky navíc v roce 2014 vyrukovaly s novou generací, jenž měla dosavadní zájem o tyto muscle cars nadále umocnit. V případě modrého oválu se tak skutečně i stalo, prodeje Chevroletu však začaly klesat. U Dodge se však stal pravý opak, přestože v prodeji zůstal i nadále originál postavený na architektuře Mercedesu z 90. let minulého století.

Tohle auto snad zraje jako víno. Dnes má na krku 11 křížků a může se pochlubit nejlepšími prodejními výsledky za celou svou existenci, které jsou více jak dvakrát lepší než v roce 2009. Prodeje se už léta drží nad hranicí 60 tisíc exemplářů za rok a vůbec nejúspěšnější byl pro Challenger ten předloňský, kdy značka našla 66 716 zájemců. To je skoro zárzak.

Ještě většího úspěchu však Challenger dosáhl v porovnání s konkurencí, neboť Camaro nechal navzdory výše zmíněné inovaci za sebou. Mustang pak na tom sice byl o trochu lépe, rozhodně však již nešlo o desetitisíce kusů. To ale ve výsledku nebylo nic ve srovnání s loňským rokem, kdy sice Challenger již nedosáhl celkového rekordu, po stránce dílčí tu však máme zcela fenomenální úspěch.

Pokud bychom totiž zůstali pouze u třetího čtvrtletí 2019, pak můžeme Dodge vynést na absolutní trůn, neboť oproti stejnému období předchozího roku si Challenger polepšil o nemalých 21 procent. Prodáno tak bylo 18 031 kusů, což znamená, že jedenáct let staré kupé za sebou nechalo mnohem mladší Mustang (16 823 ks, -12,3 procenta) i Camaro (12 275 ks, - 15 procent). Chevrolet pak zůstává v závěsu i v rámci celého roku, neboť Challenger se nakonec vyšvihl až na 60 997 registrací. Data konkurence pak sice nejsou známa, Camaro si ale o takových číslech může nechat jen zdát.

Otázkou je, jak tomu bude u Fordu, nicméně máme pocit, že modrý ovál si nakonec přece jen udrží celkové vedení, jakkoliv rozdíl bude nejspíše ještě menší, než tomu bylo v roce 2018. Nicméně i tak lze za vítěze v tomto závodě považovat Challenger, který se za oněch 11 let dočkal pouze dílčí modernizace v rámci jednotlivých modelových roků. Jak jsme ovšem zmínili, Mustang byl radikálně přepracován. Ovšem ani jako podstatně modernější vůz nedokázal publikum zaujmout takovým způsobem, jako letitý Challenger, o Chevroletu Camaro ani nemluvě.

Úspěch značky Dodge pak ještě podtrhuje spřízněný čtyřdveřový model Charger, kterého se loni prodalo 96 935 kusů. Ani to sice není absolutní rekord, neboť v letech 2006 a 2007 bylo ještě lépe, nicméně po globální ekonomické krizi zájem klesl na polovinu někdejších čísel - konkrétně pak na pouhých 60 651 aut v roce 2009. Loňské registrace jsou tedy opětovně výrazně lepší než před deseti lety, což si znovu zaslouží potlesk. Byť již nikoliv tak hlasitý jako v případě dvoudvířka.


11 let staré auto se loni prodávalo dvakrát lépe, než když bylo úplně nové, je to zázrak - 1 - Dodge Challenger 2019 nova sada 13
Zájem o Dodge Challenger je nyní daleko vyšší než v době jeho příchodu na trh, to je krajně neobvyklé

11 let staré auto se loni prodávalo dvakrát lépe, než když bylo úplně nové, je to zázrak - 2 - Dodge Challenger 2019 nova sada 0111 let staré auto se loni prodávalo dvakrát lépe, než když bylo úplně nové, je to zázrak - 3 - Dodge Challenger 2019 nova sada 0211 let staré auto se loni prodávalo dvakrát lépe, než když bylo úplně nové, je to zázrak - 4 - Dodge Challenger 2019 nova sada 0311 let staré auto se loni prodávalo dvakrát lépe, než když bylo úplně nové, je to zázrak - 5 - Dodge Challenger 2019 nova sada 0411 let staré auto se loni prodávalo dvakrát lépe, než když bylo úplně nové, je to zázrak - 6 - Dodge Challenger 2019 nova sada 0511 let staré auto se loni prodávalo dvakrát lépe, než když bylo úplně nové, je to zázrak - 7 - Dodge Challenger 2019 nova sada 0611 let staré auto se loni prodávalo dvakrát lépe, než když bylo úplně nové, je to zázrak - 8 - Dodge Challenger 2019 nova sada 0711 let staré auto se loni prodávalo dvakrát lépe, než když bylo úplně nové, je to zázrak - 9 - Dodge Challenger 2019 nova sada 0811 let staré auto se loni prodávalo dvakrát lépe, než když bylo úplně nové, je to zázrak - 10 - Dodge Challenger 2019 nova sada 0911 let staré auto se loni prodávalo dvakrát lépe, než když bylo úplně nové, je to zázrak - 11 - Dodge Challenger 2019 nova sada 1011 let staré auto se loni prodávalo dvakrát lépe, než když bylo úplně nové, je to zázrak - 12 - Dodge Challenger 2019 nova sada 1111 let staré auto se loni prodávalo dvakrát lépe, než když bylo úplně nové, je to zázrak - 13 - Dodge Challenger 2019 nova sada 12
Třetí generace amerického muscle caru přitom byla představena již v roce 2008 a vychází z dnes už archaické architektury Mercedesů z 90. let minulého století

Zdroj: Jalopnik

Petr Prokopec

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše