20 nejrychlejších předokolek všech dob: vítězové vás překvapí

Výkony aut s předním pohonem stále rostou, a tak by člověk čekal, že budou stále rychlejší i ve zrychlení v přímce. Novinky na vrcholu top 20 ale nejsou.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

20 nejrychlejších předokolek všech dob: vítězové vás překvapí

17.5.2016 | Marek Bednář | Přidat příspěvek

20 nejrychlejších předokolek všech dob: vítězové vás překvapí

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Výkony aut s předním pohonem stále rostou, a tak by člověk čekal, že budou stále rychlejší i ve zrychlení v přímce. Novinky na vrcholu top 20 ale nejsou.

S nedávným rekordem Golfu GTI Clubsport S na Nordschleife mezi předokolkami na sebe auta s touto koncepcí pohonu opět strhávají pozornost. Pro nás není překvapivé, že se dostávají tak daleko, ani že VW předokolce věří více než eRko s pohonem 4x4 a nakonec ani to, že si špičkové GTI dokáže poradit i s BMW M4 - stroje této koncepce prostě mají své výhody.

Ovšem, mají také své nevýhody, které se projevují tím spíše, čím větší výkon na hnaná kola posílají. U Golfu je to 310 koní a to je na předních kolech pořádná porce, však tomu není tomu tak dávno, co o mnoho více neměly ani vrcholové supersporty. Jenže toto číslo není vše a i když se GTI CSS vůz může pochlubit jistě i vypiplaným podvozkem, dobrými brzdami a dalšími nezbytnostmi pro zvládnutí Severní smyčky Nürburgringu hluboko pod 8 minut, jsou i ohledy, v nichž Clubsport S nevítězí.

Člověk by čekal, že čím jsou předokolky silnější - a Golf GTI CSS patří mezi ty aktuálně nejsilnější - tím budou také rychlejší v přímce, však i v tomto směru jsou auta v posledních letech lepší a lepší. V prostém zrychlení z 0 na 100 km/h, resp. na 60 mph ale tento stroj nevládne a na samé špici nejrychlejších předokolek všech dob nenajdeme ani jiný vůz vzniklý v posledních letech. A proto jsme vám chtěli tento žebříček ukázat.

Níže tedy najdete dvacet předokolek vzniklých výlučně v tomto století, které byla a jsou v akceleraci na stovku nejlepší. Na vrcholu vážně nenajdete auta nejnovější a dokonce ani nejsilnější. Nejvíce překvapivý pak může být samotný vítěz, jeho schopnosti ale byly mnohokrát ověřeny. Pro přesnost zdůrazníme, že u amerických vozů udáváme akceleraci z 0 na 60 mph, což je přesně 96,6 km/h a nikoli stovka. Ale zrychlení z 0 na 100 km/h se u nich neměří, těch 3,4 km/h už poměry zásadně nezmění (obvykle je to věc 1 desetiny sekundy) a byla by škoda tyto stroje vynechat. Podívejte se na celou dvacítku...

19. - 20. Alfa Romeo 156 GTA

Zrychlení na 100 km/h: 6,3 s
Modelový rok: 2002
Motor: 3,2 V6
Výkon: 184 kW/250 koní

Vrcholná Alfa 156 je dnes už letitým modelem, však od jejího uvedení na trh uběhlo skoro 1,5 dekády. Přesto jejích 250 koní z atmosféricky plněného Bussa stačilo už tehdy na dosažení stovky v čase, který se neztratí ani dnes. Tuto ale dvacítku ale uzavírá.


20 nejrychlejších předokolek všech dob: vítězové vás překvapí - 1 - alfa romeo 156 gta 20nejryfwd 0120 nejrychlejších předokolek všech dob: vítězové vás překvapí - 2 - alfa romeo 156 gta 20nejryfwd 0220 nejrychlejších předokolek všech dob: vítězové vás překvapí - 3 - alfa romeo 156 gta 20nejryfwd 03

19. - 20. Audi A4

Zrychlení na 100 km/h: 6,3 s
Modelový rok: 2016
Motor: 2,0 I4 turbo S-tronic
Výkon: 185 kW/252 koní

Leckterá auta v tomto žebříčku věty jako: „A tady se ukazuje, jak moc se auta za poslední léta zrychlila.” zrovna nepodtrhnou, případ nového Audi A4 2,0 TFSI vedle Alfy 156 GTA ale ano. GTA byl špičkový sportovní model této řady, A4 TFSI je jen silnější dvoulitrová verze obyčejného modelu. Přesto na stovku akcelerují stejně.

20 nejrychlejších předokolek všech dob: vítězové vás překvapí - 4 - Audi A4 B9 oficialni sada 0520 nejrychlejších předokolek všech dob: vítězové vás překvapí - 5 - Audi A4 B9 oficialni sada 0620 nejrychlejších předokolek všech dob: vítězové vás překvapí - 6 - Audi A4 B9 oficialni sada 10

18. Mazda 3 MPS

Zrychlení na 100 km/h: 6,1 s
Modelový rok: 2006
Motor: 2,3 I4 turbo
Výkon: 191 kW/260 koní

Mazda už MPS vyrábět nehodlá a je to škoda, trojka MPS patřila mezi nejvýkonnější a nejrychlejší předokolky na trhu. Letos ji bude 10 let, přesto se stále řadí mezi špičku i v případě akcelerace.

20 nejrychlejších předokolek všech dob: vítězové vás překvapí - 7 - mazda 3 mps 20nejryfwd 0120 nejrychlejších předokolek všech dob: vítězové vás překvapí - 8 - Mazda 3 MPS 2013 0720 nejrychlejších předokolek všech dob: vítězové vás překvapí - 9 - mazda 3 mps 20nejryfwd 03

15. - 17. Opel Astra OPC

Zrychlení na 100 km/h: 6,0 s
Modelový rok: 2014
Motor: 2,0 I4 turbo
Výkon: 206 kW/280 koní

Astra OPC má i spoustu jiných předností, neztratí se ale ani v případě akcelerace v přímce. Hranici šesti sekund nepokoří jen o fous.

20 nejrychlejších předokolek všech dob: vítězové vás překvapí - 10 - Test Opel Astra OPC srovnavaci 00520 nejrychlejších předokolek všech dob: vítězové vás překvapí - 11 - Test Opel Astra OPC srovnavaci 03520 nejrychlejších předokolek všech dob: vítězové vás překvapí - 12 - Test Opel Astra OPC srovnavaci 112

15. - 17. Peugeot 308 GTi

Zrychlení na 100 km/h: 6,0 s
Modelový rok: 2016
Motor: 1,6 I4 turbo
Výkon: 199 kW/270 koní

Peugeot 308 GTi to zkouší na dvoulitrovou konkurenci s 270koňovou jedna-šestkou a minimálně v případě akcelerace to jeho akcie nesráží.

20 nejrychlejších předokolek všech dob: vítězové vás překvapí - 13 - Peugeot 308 GTI 2015 oficialni sada 1620 nejrychlejších předokolek všech dob: vítězové vás překvapí - 14 - Peugeot 308 GTI 2015 oficialni sada 2020 nejrychlejších předokolek všech dob: vítězové vás překvapí - 15 - Peugeot 308 GTI 2015 oficialni sada 39

15. - 17. Renault Mégane RS 230 R26.R

Zrychlení na 100 km/h: 6,0 s
Modelový rok: 2009
Motor: 2,0 I4 turbo
Výkon: 170 kW/230 koní

Tohle je už vlastně před-předchozí vrchol nabídky Méganu RS, ve své době ale znamenal vážně hodně. Jeho primární přednosti jsou jinde, ale bez rychlosti v přímce úchvatnou dynamiku na technické trati nevyčarujete.

20 nejrychlejších předokolek všech dob: vítězové vás překvapí - 16 - renault megane rs r26r 20nejryfwd 0120 nejrychlejších předokolek všech dob: vítězové vás překvapí - 17 - renault megane rs r26r 20nejryfwd 0320 nejrychlejších předokolek všech dob: vítězové vás překvapí - 18 - Renault Megane oficial R26.R 9

11. - 14. Abarth 695 Biposto

Zrychlení na 100 km/h: 5,9 s
Modelový rok: 2014
Motor: 1,4 I4 turbo
Výkon: 140 kW/190 koní

Je to vážně bláznivá interpretace Fiatu 500, dynamické parametry má ale oslnivé. Připomeňme, že váží méně než 1 tunu, na takovou hmotnosti je 190 koní vážně slušná porce.

20 nejrychlejších předokolek všech dob: vítězové vás překvapí - 19 - Abarth 695 Biposto 2014 oficialni sada 0120 nejrychlejších předokolek všech dob: vítězové vás překvapí - 20 - Abarth 695 Biposto 2014 oficialni sada 0320 nejrychlejších předokolek všech dob: vítězové vás překvapí - 21 - Abarth 695 Biposto 2014 oficialni sada 04

11. - 14. Peugeot RCZ-R

Zrychlení na 100 km/h: 5,9 s
Modelový rok: 2014
Motor: 1,6 I4 turbo
Výkon: 199 kW/270 koní

Snad nejlepší auto, které Peugeot v posledních letech stvořil opět exceluje hlavně jinými aspekty, i v přímce ale dokáže díky nízké hmotnosti (a později také díky velmi subtilní stavbě) bodovat.

20 nejrychlejších předokolek všech dob: vítězové vás překvapí - 22 -  Test Peugeot RCZ R 2014 01620 nejrychlejších předokolek všech dob: vítězové vás překvapí - 23 -  Test Peugeot RCZ R 2014 07620 nejrychlejších předokolek všech dob: vítězové vás překvapí - 24 -  Test Peugeot RCZ R 2014 120

11. - 14. Audi TT Coupe

Zrychlení na 100 km/h: 5,9 s
Modelový rok: 2014
Motor: 2,0 I4 turbo S-tronic
Výkon: 169 kW/230 koní

Audi TT umí i víc, je tu verze TTS a nejnověji i bestiální TT RS rychlé skoro jak R8. Rychlost obyčejného turbodvoulitru s předním pohonem budiž důkazem, jak moc vhodným základem pro takový extrémní stroj.

20 nejrychlejších předokolek všech dob: vítězové vás překvapí - 25 - Audi TT 2015 oficialni sada 0620 nejrychlejších předokolek všech dob: vítězové vás překvapí - 26 - Audi TT 2015 oficialni sada 0520 nejrychlejších předokolek všech dob: vítězové vás překvapí - 27 - Audi TT 2015 oficialni sada 13

11. - 14. Volvo S60 T6

Zrychlení na 100 km/h: 5,9 s
Modelový rok: 2015
Motor: 2,0 I4 turbo AT
Výkon: 225 kW/306 koní

Volvo sice vždy hrálo a v posledních letech snad ještě více hraje hlavně na trochu jiné struny, než jsou ty dynamické, jeho S60 T6 (teď už s čtyřválcovým dvoulitrem) ale pořád umí. V tomto žebříčku je na stroj charakteru S60 vážně vysoko.

20 nejrychlejších předokolek všech dob: vítězové vás překvapí - 28 - volvo s60 t6 20nejryfwd 0120 nejrychlejších předokolek všech dob: vítězové vás překvapí - 29 - volvo s60 t6 20nejryfwd 0320 nejrychlejších předokolek všech dob: vítězové vás překvapí - 30 - Test Volvo S60 D4 Drive-E 2014 29

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše