59metrovou luxusní superjachtu už 7 let nikdo nechce, svůj osud zkouší zlomit slevou 118 milionů Kč

Je to největší jachta, která kdy byla postavena ve Španělsku. A nejenže se ji sedm nejen let nedaří prodat, nikdy za svou existenci neměla normálního majitele. Toho teď zkouší ulovit skrze slevu, která je optikou cen aut zvedá obočí.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

59metrovou luxusní superjachtu už 7 let nikdo nechce, svůj osud zkouší zlomit slevou 118 milionů Kč

6.6.2023 | Petr Prokopec

59metrovou luxusní superjachtu už 7 let nikdo nechce, svůj osud zkouší zlomit slevou 118 milionů Kč

/

Foto: Metalships & Docks, tiskové materiály

Je to největší jachta, která kdy byla postavena ve Španělsku. A nejenže se ji sedm nejen let nedaří prodat, nikdy za svou existenci neměla normálního majitele. Toho teď zkouší ulovit skrze slevu, která je optikou cen aut zvedá obočí.

Ve světle událostí posledních let může být těžké vzpomenout na rok 2008, kdy naplno udeřila globální finanční krize, jíž předcházela americká krize hypoteční. Došlo tak na pád mnoha bank, zhroutily se akciové trhy a cena ropy klesla během pár měsíců na méně než čtvrtinu někdejšího maxima. V podstatě tak stačilo mít špatně zainvestováno a pomalu ze dne na den se z miliardářů stali milionáři a z milionářů bezdomovci.

Za vzpomínkou na počátek celosvětové recese stojí jachta Maybe, která od roku 2016, kdy byla dokončena, hledá majitele. Ten původní ji objednal právě před patnácti lety, ovšem následně z neupřesněných důvodů z projektu vycouval. Že za tím s největší pravděpodobností stojí dopady oné krize, asi není třeba uvádět. To je ovšem pouze začátek poněkud strastiplného příběhu, který zatím nemá šťastný konec. A protože svět se potýká s dalšími problémy, můžeme se jen ptát, kdy a zda takový vůbec dorazí.

Vraťme se ale zpět do zmíněného roku 2008, kdy bylo oznámeno, že jachta Maybe bude tou největší, jaká kdy byla ve Španělsku postavena. S pracemi na ní začala společnost Factoria Naval Marin, ovšem i ta začala mít vážné potíže. V roce 2015 pak definitivně zavřela krám, přičemž projektu se ujala loděnice Metalships & Docks. Ta sice měla značné zkušenosti s výrobou malých lodí a hlídkových člunů, ovšem ve světě luxusních jachet byla nováčkem.

Projekt se nicméně povedlo v roce 2016 zdárně dokončit, následně však začalo hledání movitého zájemce. Ten se dosud nenašel, i proto byla cena 59metrové jachty snížena o více než 5 milionů Eur (cca 118 milionů Kč) na 24,9 mil. Eur (asi 586 milionů Kč). To již představuje značnou vábničku, zvláště když loď v podstatě nebyla používána. Její motory a generátory za sebou totiž mají méně než 1 800 hodin provozu. Za touto porcí navíc stojí jen částečný provoz jdoucí na konto nutné údržby.

Jachta byla koncipována pro dlouhodobý pobyt mimo přístavy. I když tedy dvojice pohonných jednotek zvládá vyvinout maximální tempo 12 uzlů (22 km/h), cestovní rychlost činí 9 uzlů (16,6 km/h) - v té chvíli akční rádius činí víc než 10 tisíc námořních mil (18 520 km). Spíše než běžné motorové čluny tak má dopravu majitele a hostí na starosti vrtulník. Ten musí dosahovat nemalého doletu, což klade nárok na větší rozměry stroje, jímž byla uzpůsobena velikost helipadu.

Danému zadání nicméně odpovídá daleko více věcí. Jachta kupříkladu počítá pouze s 12 hosty, o které se stará 16 členů posádky. Pasažéři pak mají k dispozici skutečný pětihvězdičkový plovoucí resort, jenž zahrnuje vše od plně vybaveného fitness centra přes saunu a masážní salón až po stylovou vířivku, společenský salónek nebo soukromé kino. A nechybí ani venkovní či vnitřní jídelna, zatímco v jednotlivých kajutách bylo využito hlavně přírodní dřevo, jemná kůže a semiš. Nemáte náhodou zájem? Auto se slevou 118 milionů hned tak nekoupíte...


59metrovou luxusní superjachtu už 7 let nikdo nechce, svůj osud zkouší zlomit slevou 118 milionů Kč - 1 - Metalships and Docks Maybe ilustracni foto 0159metrovou luxusní superjachtu už 7 let nikdo nechce, svůj osud zkouší zlomit slevou 118 milionů Kč - 2 - Metalships and Docks Maybe ilustracni foto 0259metrovou luxusní superjachtu už 7 let nikdo nechce, svůj osud zkouší zlomit slevou 118 milionů Kč - 3 - Metalships and Docks Maybe ilustracni foto 0359metrovou luxusní superjachtu už 7 let nikdo nechce, svůj osud zkouší zlomit slevou 118 milionů Kč - 4 - Metalships and Docks Maybe ilustracni foto 0459metrovou luxusní superjachtu už 7 let nikdo nechce, svůj osud zkouší zlomit slevou 118 milionů Kč - 5 - Metalships and Docks Maybe ilustracni foto 0559metrovou luxusní superjachtu už 7 let nikdo nechce, svůj osud zkouší zlomit slevou 118 milionů Kč - 6 - Metalships and Docks Maybe ilustracni foto 0659metrovou luxusní superjachtu už 7 let nikdo nechce, svůj osud zkouší zlomit slevou 118 milionů Kč - 7 - Metalships and Docks Maybe ilustracni foto 0759metrovou luxusní superjachtu už 7 let nikdo nechce, svůj osud zkouší zlomit slevou 118 milionů Kč - 8 - Metalships and Docks Maybe ilustracni foto 0859metrovou luxusní superjachtu už 7 let nikdo nechce, svůj osud zkouší zlomit slevou 118 milionů Kč - 9 - Metalships and Docks Maybe ilustracni foto 0959metrovou luxusní superjachtu už 7 let nikdo nechce, svůj osud zkouší zlomit slevou 118 milionů Kč - 10 - Metalships and Docks Maybe ilustracni foto 1059metrovou luxusní superjachtu už 7 let nikdo nechce, svůj osud zkouší zlomit slevou 118 milionů Kč - 11 - Metalships and Docks Maybe ilustracni foto 1159metrovou luxusní superjachtu už 7 let nikdo nechce, svůj osud zkouší zlomit slevou 118 milionů Kč - 12 - Metalships and Docks Maybe ilustracni foto 1259metrovou luxusní superjachtu už 7 let nikdo nechce, svůj osud zkouší zlomit slevou 118 milionů Kč - 13 - Metalships and Docks Maybe ilustracni foto 1359metrovou luxusní superjachtu už 7 let nikdo nechce, svůj osud zkouší zlomit slevou 118 milionů Kč - 14 - Metalships and Docks Maybe ilustracni foto 14
Jachta Maybe má zatím za sebou poněkud strastiplnou životní cestu, přičemž od roku 2016, kdy byla dokončena, jí nikdo nechce. Po výrazné slevě by se nicméně zájemce najít mohl. Foto: Metalships & Docks, tiskové materiály

Zdroj: Metalships & Docks

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.