Američané poukázali na jednoduše neopravitelné části aut, z běžného servisu dělají noční můru

Tento přehled ukazuje, jak důležitá je promyšlenost konstrukce aut nejen z hlediska jejich okamžitého fungování. V případě těchto vozů vývojáři poněkud selhali a noční můru udělali z oprav jinak banálních nebo levných součástí.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Američané poukázali na jednoduše neopravitelné části aut, z běžného servisu dělají noční můru

2.1.2022 | Petr Prokopec

Američané poukázali na jednoduše neopravitelné části aut, z běžného servisu dělají noční můru

/

Foto: Toyota

Tento přehled ukazuje, jak důležitá je promyšlenost konstrukce aut nejen z hlediska jejich okamžitého fungování. V případě těchto vozů vývojáři poněkud selhali a noční můru udělali z oprav jinak banálních nebo levných součástí.


Původní automobily byly do značné míry velmi jednoduché stroje, u nichž se veškerá technika soustředila jen na samotný pohyb. Postupem času nicméně výrobci začali kupit jednu funkci na druhou, což je sice na jedné straně příjemné, na té druhé se to ale rychle může obrátit proti vám. Je sice hezké, že vás sedadlo zvládne namasírovat, multimediální systém vám najde místo k parkování, za které rovnou i zaplatí a pohonná jednotka klidně deaktivuje polovinu válců, abyste jeli úsporněji. Ovšem pokud se něco pokazí, pak jste rázem nejen bez auta, ale záhy také bez několika jednotek či rovnou desítek až stovek tisíc korun.

Nejde nicméně jen o výše zmíněnou sofistikovanou techniku, v důsledku stále větší komplexnosti aut je stále složitější dát auta dohromady tak, aby se obtížně řešitelnou komplikací nestala i výměna obyčejné žárovky či třeba senzoru za pár korun. Jakkoliv se totiž automobilky snaží, někdy z jejich linek začnou sjíždět vozy, nad jejichž konstrukcí někdo nepřemýšlel. A pokud ano, pak měl nejspíše v hlavě jen aerodynamiku či výkon, nikoliv však skutečnost, že jednoho dne bude potřeba danou část opravit. V důsledku toho je pak nad dříve jednoduchým úkonem najednou nutné strávit klidně i desítky hodin.

Kolegové z amerického Jalopniku se zeptali čtenářů, co je při opravách jejich aut nejvíce zaskočilo. Desítka „vyvolených“ pak skutečně dokazuje, že chybu mnohdy udělají i ti nejlepší. Pokud tedy zvažujete koupi některého z níže zmíněných aut, pak mějte na paměti - zvláště u letitých ojetin -, že provozní náklady mohou velmi snadno přesáhnout i pořizovací cenu, jakkoliv je třeba takový TÜV Report vynáší do nebes.

Tolik ale pro úvod, nyní již můžeme přistoupit ke kritizované desítce, kterou jsme v zájmu objektivity srovnali dle abecedy.

Audi A4

Také Němci zjevně dělají chyby. A4 generace B8 totiž dostala do vínku senzor sledující polohu spojky, který je součástí jejího hlavního válce. Jakmile se tedy součástka, která v případě předchůdce vyšla na zhruba 500 korun, porouchá, nejde o nic jednoduchého. Je třeba vyměnit celý spojkový válec, který stojí 22 tisíc korun a jeho samotná výměna je pochopitelné násobně složitější.


Američané poukázali na jednoduše neopravitelné části aut, z běžného servisu dělají noční můru - 1 - 10 nejdivnejsich oprav 01
Foto: Audi

Cadillac XLR

Výroba luxusního roadsteru skončila v roce 2009, přičemž majitele od té doby trápí noční můra v podobě zadních světel. Ty se totiž již nevyrábí ani jako originální příslušenství, jakkoliv by tomu tak po stránce legální mělo být. Znamená to, že jste odkázáni na použité kousky - a jakmile ty dojdou, máte smůlu.

Američané poukázali na jednoduše neopravitelné části aut, z běžného servisu dělají noční můru - 2 - 10 nejdivnejsich oprav 02
Foto: Cadillac

Ford F-150

Dvanáctá generace nejprodávanějšího pick-upu světa je známa poruchami tyče řízení, zvláště pak její spodní částí. Jedná se přitom o zhruba 60centimetrový kus železa a dva šrouby. Přesto vás výměna kvůli složité konstrukci vyjde u autorizovaných dealerů na 11 tisíc korun, moc tedy nepomáhá ani neoriginální příslušenství, ani nezávislé servisy.

Američané poukázali na jednoduše neopravitelné části aut, z běžného servisu dělají noční můru - 3 - 10 nejdivnejsich oprav 03
Foto: Ford

Ford Mustang

Náročnější výměna filtru klimatizace je neduhem prakticky všech moderních aut, neboť je kvůli tomu třeba rozmontovat značnou část palubky. Ford udělal u šesté generace Mustangu z této operace součást předepsané servisní prohlídky a je velmi komplikovaná. Po 50 tisících km tak majitelé musí platit 8 hodin extra práce.

Američané poukázali na jednoduše neopravitelné části aut, z běžného servisu dělají noční můru - 4 - 10 nejdivnejsich oprav 04
Foto: Ford

Chevrolet Blazer

U některých verzí velkého SUV Chevrolet do roku 1998 používal palivové nádrže, které disponovaly vyměnitelnými ventily. Poté ovšem začal Blazer osazovat plastovými, v nichž byly ventily integrované. Snadno se přitom mohou poškodit, pak musí pryč celá nádrž. Nové však již automobilka nevyrábí, na problém je zaděláno.

Američané poukázali na jednoduše neopravitelné části aut, z běžného servisu dělají noční můru - 5 - 10 nejdivnejsich oprav 05
Foto: Chevrolet

Lotus Elise

Prakticky celá přední část britského roadsteru je vyrobena z jednoho kusu. Znamená to, že je náročné ji z vozu sundat, nalakovat a opětovně nasunout zpátky. Její i docela drobné poškození tak může pramenit v totální škodu, neboť materiál společně s veškerou prací vás může vyjít na 420 tisíc korun, tedy na cenu ojetého kousku.

Američané poukázali na jednoduše neopravitelné části aut, z běžného servisu dělají noční můru - 6 - 10 nejdivnejsich oprav 06
Foto: Lotus

Mercury Sable

Americký sedan se do Evropy nedostal, za což můžeme být jen vděční. Problémem je totiž jeho vytápění, ke kterému se prakticky nelze dostat. Pokud se porouchá, musíte vyndat celou palubku a odřezat i některé úchyty. Ovšem ani poté se nejedná o jednoduchou operaci.

Američané poukázali na jednoduše neopravitelné části aut, z běžného servisu dělají noční můru - 7 - 10 nejdivnejsich oprav 07
Foto: Mercury

Porsche 944

Model 944 je evolucí Porsche 924, přičemž jízdní vlastnosti se skutečně zlepšily. Horší je to již s těsněním olejové vany, které vás sice vyjde na pár stovek korun, ovšem u atmosférických variant jeho výměna zabere 8 až 10 hodin. A pokud vlastníte přeplňovanou verzi, může na ní technik pracovat až 14 hodin.

Američané poukázali na jednoduše neopravitelné části aut, z běžného servisu dělají noční můru - 8 - 10 nejdivnejsich oprav 08
Foto: Porsche

Toyota MR-2

Hadička chladicího systému obecně není drahou součástkou, a nejinak je tomu i u japonského sporťáku. Nicméně abyste ji mohli vyměnit, musíte vyndat motor, odmontovat turbodmychadlo a stejně tak i svody. Zatímco materiál vás tak vyjde na 110 Kč, za práci si technici naúčtují několik tisíc korun, popř. nad ní sami strávíte mládí.

Američané poukázali na jednoduše neopravitelné části aut, z běžného servisu dělají noční můru - 9 - 10 nejdivnejsich oprav 09
Foto: Toyota

Toyota Yaris

Japonský prcek sice může být vzorem kvality, ovšem ve chvíli, kdy budete potřebovat vyměnit žárovky v předních světlech, začnete generaci XP90 proklínat. Zapotřebí je totiž uvolnit celý přední nárazník, místo abyste jen odšroubovali zadní krytku, odpojili kabel s elektřinou a žárovku snadno vysunuli a nahradili.

Američané poukázali na jednoduše neopravitelné části aut, z běžného servisu dělají noční můru - 10 - 10 nejdivnejsich oprav 10
Foto: Toyota

Zdroj: Jalopnik

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.