Audi začalo od zákazníků vykupovat 20 let stará auta, ani jemu nic jiného nezbývá

Krajně neobvyklá situace se dále posouvá očekávaným směrem. Po BMW, které začalo od zákazníků vykupovat modely řady 3 generace E46, přichází s tímtéž v ještě větším rozsahu Audi. A nemusí být poslední.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Audi začalo od zákazníků vykupovat 20 let stará auta, ani jemu nic jiného nezbývá

17.12.2019 | Petr Prokopec

Audi začalo od zákazníků vykupovat 20 let stará auta, ani jemu nic jiného nezbývá

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Krajně neobvyklá situace se dále posouvá očekávaným směrem. Po BMW, které začalo od zákazníků vykupovat modely řady 3 generace E46, přichází s tímtéž v ještě větším rozsahu Audi. A nemusí být poslední.

Začíná to vypadat, že spousta motoristů buď dojezdila, nebo se nadále bude moci pohybovat na čtyřech kolech, ovšem na vlastní riziko. A to není zanedbatelné, neboť i v případě relativně banální havárie mohou přijít o život. O ten je může připravit prvek, jenž primárně má chránit, tedy airbag. Společnost Takata dlouhá léta chybovala, což vyústilo v největší svolávací akci v dějinách. I když v jejím rámci byly opraveny miliony vozů, celá záležitost stále není u konce ze ze skříně nyní vylézají další noví kostlivci.

Zatím poslední problémy jsou hlášeny z Austrálie, kde tamní zastoupení BMW vyzvalo 12 663 majitelů řady 3 generace E46, aby za volant raději již neusedali. A jelikož opravy proběhnou v rámci následujících 18 měsíců, byl lidem nabídnut zpětný odkup. Toho již spousta vlastníků využila, nové informace pak nejspíše popostrčí k danému kroku i nerozhodnuté. Je totiž otázkou, zda vůbec BMW k výměně airbagů přistoupí, neboť taková náprava by pro automobilku byla pravděpodobně dražší než jakákoli jiná alternativa.

Dokládá to i rozhodnutí Audi, které taktéž povolává do servisů starší vozy kvůli vadným airbagům. Konkrétně jde o modely A4, A6, A8, TT a Cabriolet vyrobené v letech 1997 až 2000, tedy ve stejném období, jež se týká i BMW. Problém je tedy evidentně mnohem rozsáhlejšího rázu, což si ostatně za malý moment potvrdíme. Momentálně ještě setrváme u Audi, které si sice není vědomo žádných úmrtí spojených se svými vozy, nicméně automobilka i tak raději povolává k prověření 3 960 aut.

Majitelé si na základě výsledku budou moci vybrat ze dvou možností, tedy za předpokladu, že se potvrdí, že mají ve svém voze instalovaný vadný typ NADI 5-AT. Tou první je opětovné usednutí za volant i přes riziko, že airbag může explodovat či se pro změnu nedostatečně nafouknout. Druhou je pak výkup vozu za tržní hodnotu stanovenou nezávislou stranou. O výměně airbagů však Audi ani neuvažuje, s ohledem na stáří aut by totiž veškerý vývoj a testy vyšly značku extrémně draho.

Čtyři kruhy přitom nejsou poslední v řadě, neboť jak jsme naznačili, nová svolávací akce zahrnuje daleko více značek. Zvýšené riziko je spojeno se zhruba 78 tisíci vozy od Audi, BMW, Fordu, Hondy, Mazdy, Mitsubishi, Suzuki a Toyoty. Vyjma německých značek však pouze Ford uvedl, že do servisů musí na prověrku 216 exemplářů pick-upu Courier, zatímco Mazda svolala 466 kusů modelu Eunos. Ostatní ale teprve zjišťují rozsah problémů, neboť jsou akcí zasaženy zdaleka nejvíce.

Kromě Audi a BMW jiná automobilka nemluví o zpětném odkupu, pouze o nabídce náhradních vozů či třeba platbě taxíků po dobu, kdy inkriminovaná auta budou v servisu. Dá se však předpokládat, že nic jiného než vykoupení závadných aut nebude v krajním případě možné, neboť pokud je pro takové Audi příliš drahý vývoj u čtyř tisíc aut, pak v případě takového Fordu s pouhou dvacetinou svolávaných aut by náklady byly přímo astronomické.

Stejně tak se lze ptát, zda vlna podobných akcí dorazí také do Evropy. Nicméně pokud si uvědomíme, že už propukla také ve Státech, kde jsou zasažené značky Audi, BMW, Honda, Toyota a Volkswagen, přičemž jde o vozy vyrobené v letech 1995 až 1999, pak je zjevné, že problém je globálního rázu. Vůbec bychom se tedy nedivili, kdyby řadě lidí začaly chodit dopisy od dealerů. Zda v nich ale bude zmíněn zpětný odkup, není jisté.


Audi začalo od zákazníků vykupovat 20 let stará auta, ani jemu nic jiného nezbývá - 1 - Audi Takata airbag 2019 nova svolavaci akce 01Audi začalo od zákazníků vykupovat 20 let stará auta, ani jemu nic jiného nezbývá - 2 - Audi Takata airbag 2019 nova svolavaci akce 02Audi začalo od zákazníků vykupovat 20 let stará auta, ani jemu nic jiného nezbývá - 3 - Audi Takata airbag 2019 nova svolavaci akce 03
Nová svolávací akce spojená s airbagy Takata je rozsáhlejšího rázu, než se původně počítalo

Audi začalo od zákazníků vykupovat 20 let stará auta, ani jemu nic jiného nezbývá - 4 - Audi Takata airbag 2019 nova svolavaci akce 04Audi začalo od zákazníků vykupovat 20 let stará auta, ani jemu nic jiného nezbývá - 5 - Audi Takata airbag 2019 nova svolavaci akce 05Audi začalo od zákazníků vykupovat 20 let stará auta, ani jemu nic jiného nezbývá - 6 - Audi Takata airbag 2019 nova svolavaci akce 06Audi začalo od zákazníků vykupovat 20 let stará auta, ani jemu nic jiného nezbývá - 7 - Audi Takata airbag 2019 nova svolavaci akce 07Audi začalo od zákazníků vykupovat 20 let stará auta, ani jemu nic jiného nezbývá - 8 - Audi Takata airbag 2019 nova svolavaci akce 08
Výkup starých aut však po BMW zatím nabízí jen Audi

Zdroj: Car Advice

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.