Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Dnešní nedostatek aut má i další důvody, zjistili Australané, nejde tu jen o čipy a další díly
26.12.2021 | Petr Prokopec
Že je nových aut málo, si zřejmě všimli i ti, kteří si nikdy žádné nekoupili. A přehlédnout nešlo ani to, že váznou hlavně dodávky čipů. Nejde ale o jediný důvod - v Austrálii jsou obzvláště biti a část dalších zmiňovaných důvodů se týká i nás.
Na automobilový svět už několik měsíců tvrdě dopadá dosud nevídaná krize, jejíž kořeny sahají do dob prvních protikoronavirových uzávěr. Výrobcům ve velkém schází komponenty nezbytné pro výrobu nových vozů, především pak čipy, kvůli nimž část aut nevzniká vůbec a jiná mohou být montována leda jako nehotová či maximálně ošizená o některé méně důležité funkce. Zákazníci se tak musí obrnit trpělivostí, kromě toho ovšem čelí stále vyšším cenám. Kde totiž poptávka převažuje nad nabídkou, tam se prostě zdražuje. Pokud k tomu navíc ještě přičteme investice do elektromobility, na které se automobilky snaží vydělat prodejem všech ostatních aut, je takříkajíc vymalováno.
Stejně tak se říká, že nemůže být špatně, aby nemohlo být ještě hůř. Pokud si tedy zoufáte, že třeba na vysněnou konfiguraci Škody Octavia musíte čekat až do léta příštího roku, pak si zkuste objednat auto v Austrálii. Tamní motoristé totiž nemají prakticky žádné jistoty, neboť nic jim nemohou garantovat ani dealeři. Nedostatek čipů totiž u protinožců není jediným problémem, děním dále hýbe i samotný koronavirus, protože na nejmenším kontinentu se již auta nevyrábí.
Prodejci jsou tedy odkázáni na zámořské lodě, kterých ale dnes do Austrálie míří asi polovina oproti předkoronavirovým dobám. Dopravci totiž nechtějí riskovat zdlouhavou karanténu, do nichž by jejich plavidla musela zamířit, pokud by se u některého z členů posádky potvrdila nákaza. Kromě toho ovšem vstoupil do hry ještě jeden faktor, a sice touha publika po větších vozech. Hlavně SUV jsou totiž kvůli vyšší stavbě karoserie náročná na prostor, načež zaberou místo dvou až tří osobních aut. Tento faktor se pak týká i jiných částí světa - také do Evropy se řada aut dováží z USA (kupříkladu skoro všechna iksková BMW), Japonska či Koreje.
Některé zámořské lodě mají polohovatelné podlahy, u těch to problém není, většina dopravců by ale musela přistoupit k úpravám samotných plavidel, které pochopitelně nejsou levné a v době nedostatečných dopravních kapacit nechce většina přepravců nechce vyřazovat své lodi na delší čas z provozu. V důsledku toho tak každý týden nemíří k nejmenšímu kontinentu čtyři lodě jako dříve, nýbrž pouze dvě, z nichž každá obeplouvá pobřeží v jiném směru a vykládá vozy v různých přístavech.
Zhoršené zásobování je ovšem jen další částí problému. Tou další je cena, jež reflektuje celou současnou situaci. Za přepravu pick-upu či SUV se tak nově platí 1 600 australských dolarů (cca 25 600 Kč) namísto předchozích 1 200 AUD (19 000 Kč), zatímco transport dodávky s prodlouženým rozvorem a zvýšenou střechou stojí dokonce 3 900 AUD (62 000 Kč) místo 2 100 AUD (33 000 Kč).
„Jsme frustrováni, stejně jako zákazníci. Naneštěstí nedostatek nových aut je zcela mimo naši kontrolu a my se jen snažíme dělat, co je v našich silách, abychom klientele podali čerstvé informace. Ty se ovšem mohou měnit z týdne na týden či dokonce ze dne na den,“ uvedl šéf dealerské asociace AADA James Voortman s tím, že momentálně není jasné, kdy zákazníci mohou očekávat zlepšení. Ani u nás k němu nedojde jakkoli brzy, v Austrálii bude zjevně ještě hůř.
Dodávky nových aut zákazníkům jsou stále pomalé, přičemž nedostatek komponentů je jen část problému. Vázne i přeprava aut, která nabírá stále větší zpoždění. V Austrálii je asi nejhůř kvůli místním karanténám, část potíží se ale týká celého světa. Ilustrační foto: SIEM Car Carriers
Zdroj: Drive
Bleskovky
- Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
včera - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024 - Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
20.4.2024
Nejnovější články
- Zánovní Octavia Combi se spoustou výbavy, 180 koňmi a 4x4 může být vaše za cenu, za jakou vám Škoda brzy neprodá ani Fabii
před 2 hodinami - Vrcholné Subaru po 36 letech končí. Bývalo hitem, nakonec ale i takové auto pro „konzervy” dostihly trendy
před 3 hodinami - Vrcholná Tesla Model 3 je zpátky jako přízrak schopný levně zatopit i Porsche, mate ale dvojím výkonem
před 5 hodinami - Auta Vietnamce, který i v ČR vydělal miliardy na nudlích, jsou propadák a podvod, údajně prodané vozy chátrají přihlášené v polích
před 6 hodinami - K mání je osobní Honda Ayrtona Senny, legenda patřící legendě stojí na prahu 30. výročí jeho smrti majlant
před 8 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva