Automechanik nacpal do nezničitelného auta motor 6,0 V12, má stroj jako nikdo jiný

Automobilka si na nic podobného netroufla, domácí kreativitě šikovných mechaniků se ale meze nekladou. Právě jeden takový si poradil se zástavbou třikrát většího motoru.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Automechanik nacpal do nezničitelného auta motor 6,0 V12, má stroj jako nikdo jiný

30.3.2020 | Mirek Mazal

Automechanik nacpal do nezničitelného auta motor 6,0 V12, má stroj jako nikdo jiný

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Automobilka si na nic podobného netroufla, domácí kreativitě šikovných mechaniků se ale meze nekladou. Právě jeden takový si poradil se zástavbou třikrát většího motoru.

Dlouholetým předchůdcem dnes známějšího Mercedesu třídy C byl model značený číslem 190 nebo písemně-číselnou kombinací W201. Hranatý sedan platící za skoro nezničitelný vůz se vyráběl od září 1982 do dubna 1993, celkem vzniklo cca 1 874 700 kusů s motorem o objemu 2,0 2,6 litru. Občas se pod kapotou mihlo pět či šest válců, ovšem i vlajkové verze Evolution poháněly čtyřválce se šestnácti ventily.

V očích Johana Mutera byla série málo, mechanik provozující firmu JMSpeedshop se zabývá výměnami motorů a charismatický Mercedes bez známky koroze byl vhodným zdrojem touhy vytvořit silniční bestii z dob poctivého automobilismu. Tři a půl roku trvalo dokončení dvanáctiválcové verze W201. Muter vyhodil dvoulitrový čtyřválec s karburátorem a transplantoval pod kapotu s hvězdou gigantický šestilitr V12 řady M 120 z novějšího Mercedesu 600 SEL.

Posilněný exemplář od roku 1984 natočil asi 290 tisíc kilometrů a po 36 letech nastal čas odměnit spolehlivou službu pořádným dopingem. Dárce měl za sebou v době rozborky asi 160 tisíc kilometrů a kromě obrovského motoru se hodily hnací hřídele, kompletní zadní náprava, části brzdového systému a různé komponenty podvozku W140. Automechanická výzva se neobešla bez řezání, svařování, pasování, improvizace a trpělivosti, nicméně funkční výsledek hovoří sám za sebe.

Nasávací otvory u světlometů vedou přímo k chladiči roztáhnutému přes celou čelní masku 190, bez průchodného sání by se stádo 430 koní (316 kW) složitě chladilo. Výkon na úrovni sportovních aut musí vydržet pětistupňová automatická převodovka z Mercedesu CL 600. Podvozkové komponenty poskytlo BMW E36 a všimnout si lze výfuku Magnaflow X-Pipe či limitních disků odvážné velikosti 18 palců.

Zásadně přestavěný veterán zůstal určený pro denní použití, Muter dokázal všechny změny legalizovat a z mixu sterého vozu s vylepšenou technikou vznikl rychlý sleeper pro pravidelné ježdění na běžných silnicích. Občas se hodí hbité reakce plynového pedálu, pružnost v rychlostech od 100 do 150 km/h je prý otázkou asi čtyř sekund a ze stovky na dvakrát tolik vůz zrychlí za 11 sekund. Teoretické maximální tempo by údajně mohlo být 350 km/h, mnohem přesnější bude klasický limit 250 km/h nastavený podle pátého stupně automatu.


Automechanik nacpal do nezničitelného auta motor 6,0 V12, má stroj jako nikdo jiný - 1 - Mercedes 190 V12 JMSpeedshop 01Automechanik nacpal do nezničitelného auta motor 6,0 V12, má stroj jako nikdo jiný - 2 - Mercedes 190 V12 JMSpeedshop 02Automechanik nacpal do nezničitelného auta motor 6,0 V12, má stroj jako nikdo jiný - 3 - Mercedes 190 V12 JMSpeedshop 03Automechanik nacpal do nezničitelného auta motor 6,0 V12, má stroj jako nikdo jiný - 4 - Mercedes 190 V12 JMSpeedshop 04Automechanik nacpal do nezničitelného auta motor 6,0 V12, má stroj jako nikdo jiný - 5 - Mercedes 190 V12 JMSpeedshop 05Automechanik nacpal do nezničitelného auta motor 6,0 V12, má stroj jako nikdo jiný - 6 - Mercedes 190 V12 JMSpeedshop 06Automechanik nacpal do nezničitelného auta motor 6,0 V12, má stroj jako nikdo jiný - 7 - Mercedes 190 V12 JMSpeedshop 07Automechanik nacpal do nezničitelného auta motor 6,0 V12, má stroj jako nikdo jiný - 8 - Mercedes 190 V12 JMSpeedshop 08Automechanik nacpal do nezničitelného auta motor 6,0 V12, má stroj jako nikdo jiný - 9 - Mercedes 190 V12 JMSpeedshop 09Automechanik nacpal do nezničitelného auta motor 6,0 V12, má stroj jako nikdo jiný - 10 - Mercedes 190 V12 JMSpeedshop 10Automechanik nacpal do nezničitelného auta motor 6,0 V12, má stroj jako nikdo jiný - 11 - Mercedes 190 V12 JMSpeedshop 11
Mercedes 190 v originálním provedení 6,0 V12 je jediný na světě

Automechanik nacpal do nezničitelného auta motor 6,0 V12, má stroj jako nikdo jiný - 12 - Mercedes 190 V12 JMSpeedshop 12Automechanik nacpal do nezničitelného auta motor 6,0 V12, má stroj jako nikdo jiný - 13 - Mercedes 190 V12 JMSpeedshop 13Automechanik nacpal do nezničitelného auta motor 6,0 V12, má stroj jako nikdo jiný - 14 - Mercedes 190 V12 JMSpeedshop 14Automechanik nacpal do nezničitelného auta motor 6,0 V12, má stroj jako nikdo jiný - 15 - Mercedes 190 V12 JMSpeedshop 15Automechanik nacpal do nezničitelného auta motor 6,0 V12, má stroj jako nikdo jiný - 16 - Mercedes 190 V12 JMSpeedshop 16Automechanik nacpal do nezničitelného auta motor 6,0 V12, má stroj jako nikdo jiný - 17 - Mercedes 190 V12 JMSpeedshop 17Automechanik nacpal do nezničitelného auta motor 6,0 V12, má stroj jako nikdo jiný - 18 - Mercedes 190 V12 JMSpeedshop 18Automechanik nacpal do nezničitelného auta motor 6,0 V12, má stroj jako nikdo jiný - 19 - Mercedes 190 V12 JMSpeedshop 19Automechanik nacpal do nezničitelného auta motor 6,0 V12, má stroj jako nikdo jiný - 20 - Mercedes 190 V12 JMSpeedshop 20Automechanik nacpal do nezničitelného auta motor 6,0 V12, má stroj jako nikdo jiný - 21 - Mercedes 190 V12 JMSpeedshop 21Automechanik nacpal do nezničitelného auta motor 6,0 V12, má stroj jako nikdo jiný - 22 - Mercedes 190 V12 JMSpeedshop 22Automechanik nacpal do nezničitelného auta motor 6,0 V12, má stroj jako nikdo jiný - 23 - Mercedes 190 V12 JMSpeedshop 23
Majitel je na své dílo patřičně hrdý

Zdroj: johanmuter@Instagram a JMSpeedshop@Youtube

Mirek Mazal

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše