Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Azték si neříká žádné normální auto, tím méně známým je asi nejbizarnější sporťák historie
20.2.2020 | Mirek Mazal
Aztékové by se asi podivili, kdyby zjistili, pro co je používáno jejich označení v moderním automobilovém světě. Pontiac Aztek coby zřejmě nejošklivější auto všech dob nejspíš znáte, Italdesign Aztec není o nic hezčí.
Nejošklivější auto všech podle Němců se jmenuje Pontiac Aztek. Pravidelný finalista mnohých podobných anticen je vážně podivný výtvor selhání vnitřních procesů koncernu General Motors. Název americké pojízdné obludy je zřejmě zakletý, protože podobné jméno nese o nic méně děsivý vůz aspirující pro změnu na cenu nejošklivějšího sporťáku.
Koncept Aztec od italského studia Italdesign se liší posledním písmene názvu, jinak je podobně vizuálně nesnesitelný jako jeho americký protějšek. Italský zjev pustili ze řetězu v roce 1988, poprvé vystrašil veřejnost na autosalonu v Turíně. Tvůrci chtěli vytvořit hned padesát kopií, s přispěním japonských investorů ale vzniklo jen 18 ručně skládaných strašidel.
Aztec má řadu velmi neobvyklých konstrukčních prvků. Nejviditelnějším příkladem je dvojitá kabina, která separováním cestujících ztěžuje jejich vzájemnou komunikaci. Dorozumívání probíhalo přes vysílačku. Řidič i spolujezdec měli k službám bohatě tvarované sedadlo ověšené čtyřbodovými pásy. Při převrácení se spoléhalo na ochranné oblouky jako u kabrioletů.
Uvnitř futuristického díla to vypadalo na dva volanty, ale pod věncem vpravo byly zobrazeny provozní informace a výstřední vůz se ovládal pouze z místa řidiče na levé straně. Dovnitř se nastupovalo klasickými dveřmi po zvednutí vyklopeného prosklení jako ze starých závodních aut. Průhledné boule nad kabinou se otevíraly vzhůru včetně elektrických zpětných zrcátek.
Vskutku bizarní karoserie doplněná podobně šokujícím kokpitem fungovala na bohaté extroverty, usedlejší řidiče mohla potěšit jen použitá technika pod schizofrenní kapotáží. Před zadní zakrytovanou nápravou byl usazen přeplňovaný pětiválec od Audi s objemem 2,3 litru a výkonem 147 kW (200 koní) při 6 200 ot./min. Německá strojovna byla (na supersport nečekaně) spárována s pohonem všech kol z Lancie Delty HF Integrale včetně propůjčené pětistupňové manuální převodovky. Celkem 4,3 metru dlouhé stvoření vážilo 1,5 tuny, což umožňovalo akcelerovat na stovku za 7,7 sekundy s pokračováním rozletu do tempa 247 km/h. To na sporťák nezní jako bůhvíco, přeplňovaný pětiválec Audi se ale upravoval i na mnohem vyšší výkony a se 300 i více koňmi s Aztecem mával jako vítr se stébly trávy.
Při pohledu vzhled vozu nepřekvapí jeho filmové obsazení do amerického hororu Odpoutaný Frankenstein (Frankenstein Unbound) bez dalších úprav. Režisér Roger Corman si skutečně nemohl vybrat lepší nestvůru, jedna z osmnácti vyrobených se nyní prodává prostřednictvím aukce. Prozatím nejodvážnější dražitel nabídl 105 tisíc dolarů (2,4 milionu Kč), uvidíme, jestli ho během zbývajícího dne do konce aukce ještě někdo překoná.
Aztec od Italdesignu kombinuje nepěkné prvky vzhledu s italsko-německou technikou. Normálně by si o něj člověk neopřel kolo, ale protože je vzácný prodá se za miliony
Zdroj: Bring a Trailer
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
před 9 hodinami - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nejnovější články
- BMW začalo majitelům nabízet „rodný list” jejich starších aut, cena i způsob objednání berou slova z úst
před 5 hodinami - Šéf Bosche najednou říká, že elektromobily budou za pár let kupovat skoro všichni, ještě před měsícem tvrdil opak
před 7 hodinami - Se sportovními Peugeoty je amen, říká šéfka značky, po současné 508 PSE už přijde jen prázdnota
před 8 hodinami - 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
před 9 hodinami - VW zcela mění designový styl. Místo nudy sází na odvahu, vyjít vstříc chce největšímu trhu světa
před 10 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva