Azték si neříká žádné normální auto, tím méně známým je asi nejbizarnější sporťák historie

Aztékové by se asi podivili, kdyby zjistili, pro co je používáno jejich označení v moderním automobilovém světě. Pontiac Aztek coby zřejmě nejošklivější auto všech dob nejspíš znáte, Italdesign Aztec není o nic hezčí.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Azték si neříká žádné normální auto, tím méně známým je asi nejbizarnější sporťák historie

20.2.2020 | Mirek Mazal

Azték si neříká žádné normální auto, tím méně známým je asi nejbizarnější sporťák historie

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Aztékové by se asi podivili, kdyby zjistili, pro co je používáno jejich označení v moderním automobilovém světě. Pontiac Aztek coby zřejmě nejošklivější auto všech dob nejspíš znáte, Italdesign Aztec není o nic hezčí.

Nejošklivější auto všech podle Němců se jmenuje Pontiac Aztek. Pravidelný finalista mnohých podobných anticen je vážně podivný výtvor selhání vnitřních procesů koncernu General Motors. Název americké pojízdné obludy je zřejmě zakletý, protože podobné jméno nese o nic méně děsivý vůz aspirující pro změnu na cenu nejošklivějšího sporťáku.

Koncept Aztec od italského studia Italdesign se liší posledním písmene názvu, jinak je podobně vizuálně nesnesitelný jako jeho americký protějšek. Italský zjev pustili ze řetězu v roce 1988, poprvé vystrašil veřejnost na autosalonu v Turíně. Tvůrci chtěli vytvořit hned padesát kopií, s přispěním japonských investorů ale vzniklo jen 18 ručně skládaných strašidel.

Aztec má řadu velmi neobvyklých konstrukčních prvků. Nejviditelnějším příkladem je dvojitá kabina, která separováním cestujících ztěžuje jejich vzájemnou komunikaci. Dorozumívání probíhalo přes vysílačku. Řidič i spolujezdec měli k službám bohatě tvarované sedadlo ověšené čtyřbodovými pásy. Při převrácení se spoléhalo na ochranné oblouky jako u kabrioletů.

Uvnitř futuristického díla to vypadalo na dva volanty, ale pod věncem vpravo byly zobrazeny provozní informace a výstřední vůz se ovládal pouze z místa řidiče na levé straně. Dovnitř se nastupovalo klasickými dveřmi po zvednutí vyklopeného prosklení jako ze starých závodních aut. Průhledné boule nad kabinou se otevíraly vzhůru včetně elektrických zpětných zrcátek.

Vskutku bizarní karoserie doplněná podobně šokujícím kokpitem fungovala na bohaté extroverty, usedlejší řidiče mohla potěšit jen použitá technika pod schizofrenní kapotáží. Před zadní zakrytovanou nápravou byl usazen přeplňovaný pětiválec od Audi s objemem 2,3 litru a výkonem 147 kW (200 koní) při 6 200 ot./min. Německá strojovna byla (na supersport nečekaně) spárována s pohonem všech kol z Lancie Delty HF Integrale včetně propůjčené pětistupňové manuální převodovky. Celkem 4,3 metru dlouhé stvoření vážilo 1,5 tuny, což umožňovalo akcelerovat na stovku za 7,7 sekundy s pokračováním rozletu do tempa 247 km/h. To na sporťák nezní jako bůhvíco, přeplňovaný pětiválec Audi se ale upravoval i na mnohem vyšší výkony a se 300 i více koňmi s Aztecem mával jako vítr se stébly trávy.

Při pohledu vzhled vozu nepřekvapí jeho filmové obsazení do amerického hororu Odpoutaný Frankenstein (Frankenstein Unbound) bez dalších úprav. Režisér Roger Corman si skutečně nemohl vybrat lepší nestvůru, jedna z osmnácti vyrobených se nyní prodává prostřednictvím aukce. Prozatím nejodvážnější dražitel nabídl 105 tisíc dolarů (2,4 milionu Kč), uvidíme, jestli ho během zbývajícího dne do konce aukce ještě někdo překoná.


Azték si neříká žádné normální auto, tím méně známým je asi nejbizarnější sporťák historie - 1 - Italdesign Aztec 1988 prodej 01Azték si neříká žádné normální auto, tím méně známým je asi nejbizarnější sporťák historie - 2 - Italdesign Aztec 1988 prodej 02Azték si neříká žádné normální auto, tím méně známým je asi nejbizarnější sporťák historie - 3 - Italdesign Aztec 1988 prodej 03Azték si neříká žádné normální auto, tím méně známým je asi nejbizarnější sporťák historie - 4 - Italdesign Aztec 1988 prodej 04Azték si neříká žádné normální auto, tím méně známým je asi nejbizarnější sporťák historie - 5 - Italdesign Aztec 1988 prodej 05Azték si neříká žádné normální auto, tím méně známým je asi nejbizarnější sporťák historie - 6 - Italdesign Aztec 1988 prodej 06Azték si neříká žádné normální auto, tím méně známým je asi nejbizarnější sporťák historie - 7 - Italdesign Aztec 1988 prodej 07Azték si neříká žádné normální auto, tím méně známým je asi nejbizarnější sporťák historie - 8 - Italdesign Aztec 1988 prodej 08Azték si neříká žádné normální auto, tím méně známým je asi nejbizarnější sporťák historie - 9 - Italdesign Aztec 1988 prodej 09Azték si neříká žádné normální auto, tím méně známým je asi nejbizarnější sporťák historie - 10 - Italdesign Aztec 1988 prodej 10Azték si neříká žádné normální auto, tím méně známým je asi nejbizarnější sporťák historie - 11 - Italdesign Aztec 1988 prodej 11Azték si neříká žádné normální auto, tím méně známým je asi nejbizarnější sporťák historie - 12 - Italdesign Aztec 1988 prodej 12Azték si neříká žádné normální auto, tím méně známým je asi nejbizarnější sporťák historie - 13 - Italdesign Aztec 1988 prodej 13Azték si neříká žádné normální auto, tím méně známým je asi nejbizarnější sporťák historie - 14 - Italdesign Aztec 1988 prodej 14Azték si neříká žádné normální auto, tím méně známým je asi nejbizarnější sporťák historie - 15 - Italdesign Aztec 1988 prodej 15Azték si neříká žádné normální auto, tím méně známým je asi nejbizarnější sporťák historie - 16 - Italdesign Aztec 1988 prodej 16Azték si neříká žádné normální auto, tím méně známým je asi nejbizarnější sporťák historie - 17 - Italdesign Aztec 1988 prodej 17Azték si neříká žádné normální auto, tím méně známým je asi nejbizarnější sporťák historie - 18 - Italdesign Aztec 1988 prodej 18Azték si neříká žádné normální auto, tím méně známým je asi nejbizarnější sporťák historie - 19 - Italdesign Aztec 1988 prodej 19Azték si neříká žádné normální auto, tím méně známým je asi nejbizarnější sporťák historie - 20 - Italdesign Aztec 1988 prodej 20Azték si neříká žádné normální auto, tím méně známým je asi nejbizarnější sporťák historie - 21 - Italdesign Aztec 1988 prodej 21Azték si neříká žádné normální auto, tím méně známým je asi nejbizarnější sporťák historie - 22 - Italdesign Aztec 1988 prodej 22Azték si neříká žádné normální auto, tím méně známým je asi nejbizarnější sporťák historie - 23 - Italdesign Aztec 1988 prodej 23Azték si neříká žádné normální auto, tím méně známým je asi nejbizarnější sporťák historie - 24 - Italdesign Aztec 1988 prodej 24Azték si neříká žádné normální auto, tím méně známým je asi nejbizarnější sporťák historie - 25 - Italdesign Aztec 1988 prodej 25Azték si neříká žádné normální auto, tím méně známým je asi nejbizarnější sporťák historie - 26 - Italdesign Aztec 1988 prodej 26Azték si neříká žádné normální auto, tím méně známým je asi nejbizarnější sporťák historie - 27 - Italdesign Aztec 1988 prodej 27Azték si neříká žádné normální auto, tím méně známým je asi nejbizarnější sporťák historie - 28 - Italdesign Aztec 1988 prodej 28Azték si neříká žádné normální auto, tím méně známým je asi nejbizarnější sporťák historie - 29 - Italdesign Aztec 1988 prodej 29Azték si neříká žádné normální auto, tím méně známým je asi nejbizarnější sporťák historie - 30 - Italdesign Aztec 1988 prodej 30Azték si neříká žádné normální auto, tím méně známým je asi nejbizarnější sporťák historie - 31 - Italdesign Aztec 1988 prodej 31Azték si neříká žádné normální auto, tím méně známým je asi nejbizarnější sporťák historie - 32 - Italdesign Aztec 1988 prodej 32Azték si neříká žádné normální auto, tím méně známým je asi nejbizarnější sporťák historie - 33 - Italdesign Aztec 1988 prodej 33Azték si neříká žádné normální auto, tím méně známým je asi nejbizarnější sporťák historie - 34 - Italdesign Aztec 1988 prodej 34Azték si neříká žádné normální auto, tím méně známým je asi nejbizarnější sporťák historie - 35 - Italdesign Aztec 1988 prodej 35Azték si neříká žádné normální auto, tím méně známým je asi nejbizarnější sporťák historie - 36 - Italdesign Aztec 1988 prodej 36Azték si neříká žádné normální auto, tím méně známým je asi nejbizarnější sporťák historie - 37 - Italdesign Aztec 1988 prodej 37Azték si neříká žádné normální auto, tím méně známým je asi nejbizarnější sporťák historie - 38 - Italdesign Aztec 1988 prodej 38Azték si neříká žádné normální auto, tím méně známým je asi nejbizarnější sporťák historie - 39 - Italdesign Aztec 1988 prodej 39Azték si neříká žádné normální auto, tím méně známým je asi nejbizarnější sporťák historie - 40 - Italdesign Aztec 1988 prodej 40Azték si neříká žádné normální auto, tím méně známým je asi nejbizarnější sporťák historie - 41 - Italdesign Aztec 1988 prodej 41
Aztec od Italdesignu kombinuje nepěkné prvky vzhledu s italsko-německou technikou. Normálně by si o něj člověk neopřel kolo, ale protože je vzácný prodá se za miliony

Zdroj: Bring a Trailer

Mirek Mazal

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.