BMW chystá karbonovou revoluci, chce i celokarbonovou řadu 3

Šéfdesignér BMW v Ženevě zmínil, že mnichovští hodlají zopakovat strategii Audi, jen místo hliníku použijí uhlíková vlákna. Přál by si „karbonovou trojku”.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

BMW chystá karbonovou revoluci, chce i celokarbonovou řadu 3

10.3.2015 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek

BMW chystá karbonovou revoluci, chce i celokarbonovou řadu 3

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Šéfdesignér BMW v Ženevě zmínil, že mnichovští hodlají zopakovat strategii Audi, jen místo hliníku použijí uhlíková vlákna. Přál by si „karbonovou trojku”.

O budoucnosti mnichovské automobilky jsme se v poslední době zmiňovali několikrát, přičemž hlavní roli v daných chvílích hrály zejména elektromotory. S těmi je spojen nemalý nárůst kilogramů, který BMW hodlá kompenzovat uhlíkovými vlákny. Ty dorazí ve větším než malém množství, neboť šéfdesignér značky Adrian van Hooydonk na ženevském autosalonu uvedl, že by si přál z karbonu postavit i prakticky celou řadu 3. Sám ale připouští, že tato doba je dosti vzdálená.

V tomto směru koneckonců můžeme do dané rovnice zasadit Audi a jeho pokrok v rámci hliníku. Psal se totiž rok 1983, kdy Ferdinand Piëch rozhodl, že ocel je minulostí. Odlehčený prostorový rám Audi Space Frame se však stal realitou až v roce 1994, kdy se na světlo světa dostala tehdejší nová generace modelu A8. To však byla vlajková loď značky, sestup do nižších pater trhu přišel až o pět let později s příchodem Audi A2.

V případě značky se čtyřmi kruhy ve znaku se tak bavíme o dekádě a půl, v rámci Mnichova ale dané časové období bude o trochu jiné. A nejspíše nebude kratší, přestože BMW již u modelů divize „i“ s uhlíkovými vlákny začalo experimentovat. Problém ovšem tkví v tom, že elektromobil i3 i hybridní sporťák i8 nejsou vyráběny zrovna ve velkém množství. Navíc jde pouze o dva, respektive tři (s verzí REX) modely.

Trojka je ovšem k mání jako sedan, kombík i Gran Turismo, přičemž přihodit k tomu můžeme také kupé a kabriolet řady 4. Ve výsledku tu tedy máme značný nepoměr, kdy na jedné straně je produkce několikatisícikusová, zatímco na druhé straně jde o statisíce exemplářů. Tím ovšem nesnáze značky nekončí, dalším problémem je cena karbonu. I v tomto případě je totiž zlevnění otázkou mnoha let.

Ve výsledku se tak nejspíše bavíme až o příští dekádě, což není budoucnost, která by byla za rohem. Bylo by přitom zajímavé zjistit, zda by se uhlíková vlákna v Mnichově nerozšířila rychleji, pokud by BMW neinvestovalo do výše zmiňovaného elektromobilu a hybridu, ale místo toho dané finance vložilo na oltář odlehčení běžných modelů, i když by v jejich případě karbon nebyl základním stavebním kamenem, ale jen tím vedlejším.

To se ovšem bavíme v hypotetické rovině, přičemž odpověď asi již nikdy nedostaneme. Nezbývá tedy nic jiného než počkat, než uhlíková vlákna zlevní a než jejich produkce natolik zrychlí, že bude možné postavit BMW řady 3 celé z karbonu.


BMW chystá karbonovou revoluci, chce i celokarbonovou řadu 3 - 1 - BMW i8 prvni oficialni sada 01BMW chystá karbonovou revoluci, chce i celokarbonovou řadu 3 - 2 - BMW i8 prvni oficialni sada 02BMW chystá karbonovou revoluci, chce i celokarbonovou řadu 3 - 3 - BMW i8 prvni oficialni sada 03BMW chystá karbonovou revoluci, chce i celokarbonovou řadu 3 - 4 - BMW i8 prvni oficialni sada 04BMW chystá karbonovou revoluci, chce i celokarbonovou řadu 3 - 5 - BMW i8 prvni oficialni sada 05BMW chystá karbonovou revoluci, chce i celokarbonovou řadu 3 - 6 - BMW i8 prvni oficialni sada 06BMW chystá karbonovou revoluci, chce i celokarbonovou řadu 3 - 7 - BMW i8 prvni oficialni sada 07BMW chystá karbonovou revoluci, chce i celokarbonovou řadu 3 - 8 - BMW i8 prvni oficialni sada 08BMW chystá karbonovou revoluci, chce i celokarbonovou řadu 3 - 9 - BMW i8 prvni oficialni sada 09BMW chystá karbonovou revoluci, chce i celokarbonovou řadu 3 - 10 - BMW i8 prvni oficialni sada 10BMW chystá karbonovou revoluci, chce i celokarbonovou řadu 3 - 11 - BMW i8 prvni oficialni sada 11BMW chystá karbonovou revoluci, chce i celokarbonovou řadu 3 - 12 - BMW i8 prvni oficialni sada 12BMW chystá karbonovou revoluci, chce i celokarbonovou řadu 3 - 13 - BMW i8 prvni oficialni sada 13BMW chystá karbonovou revoluci, chce i celokarbonovou řadu 3 - 14 - BMW i8 prvni oficialni sada 16BMW chystá karbonovou revoluci, chce i celokarbonovou řadu 3 - 15 - BMW i8 prvni oficialni sada 38BMW chystá karbonovou revoluci, chce i celokarbonovou řadu 3 - 16 - BMW i8 prvni oficialni sada 39BMW chystá karbonovou revoluci, chce i celokarbonovou řadu 3 - 17 - BMW i8 prvni oficialni sada 40BMW chystá karbonovou revoluci, chce i celokarbonovou řadu 3 - 18 - BMW i8 prvni oficialni sada 41
BMW i8 můžeme považovat za nejlepší hybrid světa. Na jeho vývoji se značka zároveň naučila mnohé fígle spojené s karbonem, toto školení však rozhodně nebylo levné

Zdroj: Jalopnik

Petr Prokopec

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše