Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
BMW přiznává, že nezvládlo vývoj 1 M Coupe. „Chtělo to ještě rok,” říká šéf projektu
27.2.2016 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Samo BMW nyní přiznává, že mnohými uctívané malé eMko nebylo tak dobré, jak mělo být. Nová M2 je prý jiná, ale ne zase tak, aby přišla jako roadster.
BMW 1M Coupe je dnes mnohými považováno za jednu z legend mnichovské automobilky, a to přesto, že na světlo světa přišlo před pouhými pěti léty. My jsme ale už v době jeho vzniku, navzdory uznání jeho předností, museli konstatovat, že to zkrátka není to M, které bychom očekávali. Chování auta na limitu jeho možností bylo nepřesvědčivé a ačkoli i to dokázalo spolu s dalšími aspekty dopřát řidiči spoustu dobrých pocitů, uspokojení z efektivního hledání limitů na technické trati mezi nimi nebylo.
Nebývá to zvykem, šéf projektu 1 M Coupe Frank Isenberg ale nyní otevřeně přiznal totéž. „To záludné chování na limitu... Nebyli jsme s ním spokojeni, ale prostě se to stalo,” konstatoval. Opravdu se nestává se často, aby hrdí němečtí inženýři přiznávali podobné pochybení, Isenberg pro něj ale pochopitelně má vysvětlení - vývoj vozu byl tehdy uspěchán. „Měli jsme jen velmi málo času na vývoj. Přitom to bylo vůbec poprvé, kdy jsme použili přeplňovaný motor s vysokým točivým momentem. Když to sečtu, myslím si, že jsme měli vývoji dát zhruba rok navíc,“ řekl otevřeně Isenberg.
Ne vše je ovšem černé. Technik BMW dodává, že „na druhou stranu má velmi zvláštní charakter. Lidé jsou rádi, když mohou řídit 1M Coupe. Stabilizační kontrola v té době nebyla tak sofistikovaná... celkově vlastně nešlo o příliš kultivovaný model.“ Isenberg se ale snažil z předchozích chyb poučit, když šéfoval i vývoji nového BMW M2 Coupe. To prý už funguje, jak má. „Je to velký krok kupředu,“ uvedl i s poukazem na pokročilou trakční kontrolu, která se pyšní hned několika režimy.
V módu Sport+ tak „můžete začít krásné smyky, malé smyky, ovšem ve velkých rychlostech“. Oproti tomu, pokud chcete jet dveřmi napřed, jednoduše prý postačí systém deaktivovat. Právě tato puristická nátura je to, co nové BMW M2 Coupe potřebovalo. A díky tomu ideálně zapadá do nabídky značky mezi již existující modely M235i a M4. Ve srovnání s druhým jmenovaným je přitom levnější, zákazníky však velkému kupé krást nebude. Místo toho má naopak přilákat mnichovské automobilce novou, mladší klientelu.
„Myslím, že je velmi důležité, že jsme oslovili nový typ zákazníka - potenciálně mladšího,“ dodává k tématu šéf produktového plánování Carsten Pries. „Je totiž velmi důležité, abyste klientelu přivábili ke značce a jejím modelům v tak časném věku, jak jen je to možné. Jakmile pak dospívá, její potřeby se mění. Pro mladé nebo alespoň mladé duchem je M2 ideálním vozem. Nicméně jakmile zestárne nebo se změní její požadavky, pak velmi pravděpodobně přestoupí k sedanu M3 nebo jinému modelu naší divize M.“
Vyjma malého kupé ovšem mnichovská automobilka také testuje reakce zcela odlišné klientely, a to novým BMW M760Li. Pokud se přitom osvědčí, pak by tato über-limuzína mohla být odrazovým můstkem k pravověrnému modelu M7, který by dorazil v příští generaci. Vždy je ovšem třeba, aby vše dávalo komerční smysl. „Segment s luxusními vozy roste, nicméně je zapotřebí identifikovat, po čem zákazníci skutečně touží. Je to výkon a sportovní chování, nebo je to komfort a luxusní vymoženosti?“ ptá se Pries.
Aktuálně se přitom zdá, že zákazníci se přesunuli právě od luxusně zaměřených limuzín ke sportovně orientovaným. „To je jeden z důvodů, proč jsme chtěli řadu 7 obohatit modelem divize M Performance. Nyní pro nás bude zajímavé sledovat, jak si povede,“ dodává šéf produktového plánování. Na zájem klientely jsme samozřejmě zvědaví i my, zvláště v porovnání s konkurencí od AMG. Výsledky ale hned tak v ruce mít nebude, pročež se můžeme vrátit k modelu M2 Coupe a zejména spekulacím o jeho „skalpování“.
Tyto dohady jsou podle Isenberga zcela liché, neboť zájemce o jízdu s větrem ve vlasech by mělo naplno uspokojit M235i Cabrio. „Kabriolety nejsou ideálem pro závodní okruhy, jsou určeny pro promenování. Proto M2 Cabrio nebude. Chceme, aby skutečně bylo tak puristické jako předchozí 1M Coupe.“ Tím ovšem Isenberg nechce nikterak shazovat kvality dosavadního vrcholu dvojkové řady. I s verzí M235i (kupé i kabrioletem) je možné zamířit na okruh, nicméně primárně pro tyto kratochvíle určena nebyla.
Závěrem pak již jen dodáme, že ačkoliv BMW zkouší oslovit klientelu zaháčkovanou především vozy z Affalterbachu, neznamená to, že bychom se od mnichovské sportovní divize dočkali čtyřválců. „Kombinace šestiválce a pohonu zadních kol není jen marketingovým obratem, ale je to něco, co k naší značce skutečně láká zákazníky. Není to jen něco, o čem můžete pouze mluvit, ale můžete si to také užít,“ říká Pries, podle kterého jsou šestiválec a hnaná zadní náprava součástí DNA sportovní divize.
Nicméně mnichovští nám již několikráte dokázali, že tradice dovedou převrátit naruby. Což šéf produktového plánování jen potvrzuje, když dodává, že tovární tuningovou kůrou by mohla projít i příští řada 1. Tedy model postavený na platformě UKL, se kterou je vázán pohon předních či maximálně všech čtyř kol. „V budoucnu vše bude záležet na tom, jaký budeme mít k dispozici výchozí bod. Dokud půjde o zadokolky, budeme je modifikovat. Zcela totiž přinášejí zkušenosti, které chceme přinést na trh.“
„Pokud se ovšem pravidla hry do budoucna změní, pak se budeme muset na vše podívat, abychom dokázali doručit skutečný nebo alespoň slušný model divize M,“ dodává Pries. A my tím evidentně máme jasně dané mantinely, ve kterých se sportovní oddělení bude pohybovat. Setrvat totiž sice chce u tradičních hodnot, zároveň však touží po širší klientele. A jejím požadavkům se nejspíše bude muset přizpůsobit, stejně jako směřování samotné značky...
BMW už otevřeně přiznalo, že vývoj 1 M Coupe uspěchalo a jeho záludné chování na limitu byla chyba, nikoli vlastnost. Zákazníky zvyklé na modely jako M3 E46 mohla takový stav těžko uspokojit
BMW M2 Coupe má ke značce přivábit nové zákazníky...
...stejně jako M760Li. To by dokonce mohlo vést ke zrodu pravověrného M7
Zdroje: Car Advice poprvé a podruhé, Motoring poprvé a podruhé
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
před hodinou - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
včera - Vojáci předvedli, jak rozeberou a znovu složí celé auto jen za dvě minuty, výměna kol v F1 je rázem nuda
16.4.2024
Nejčtenější články
- Tesla hledá manažera servisních operací, který zajistí, že firma nebude provádět zbytečné servisní operace
18.3.2024 - Šéf Rimacu si převzal svou vlastní Neveru. Je to odměna? Anebo projev toho, že auto nikdo jiný nechce?
18.3.2024 - Rakouský architekt se nemůže zbavit sbírky nejlepších Porsche i s kamionem na jejich převoz, jeho dětský sen si jiní splnit nechtějí
18.3.2024 - Němci vyzkoušeli novou Mazdu 3 Sedan pořád s velkým motorem bez turba. Auto jako ze staré školy je neohromilo
18.3.2024 - Jaguar pokračuje ve své likvidaci, nově naštval zákazníky, když je bez varování odřízl od chválených aplikací
18.3.2024
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva