Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Bratrovražedné srovnání dynamiky tří nejvýkonnějších BMW divize M má naprosto jasného vítěze
27.1.2022 | Petr Miler
Jsou si svou podstatou a nakonec i svými technickými parametry velmi blízká, a tak by leckdo mohl čekat vyrovnaný souboj. Nakonec se ale znovu ukázalo, že M5 v provedení CS hraje i vedle M5 CP a M8 CP svou vlastní ligu.
Jde velmi pravděpodobně o vrcholy evoluce svého druhu, které nikdy nebudou překonány. Tak, jako se dnes podobným způsobem můžeme dívat do minulosti na BMW M3 E92 coby poslední štaci M3 s točivými, atmosféricky plněnými motory, které posílají svůj výkon přes manuální převodovku na zadní kola, můžeme se dnes dívat na M5 a odvozenou M8 jako na nejspíše poslední štaci ryze spalovacích motorů v takto výkonných BMW.
Někoho možná bude dráždit slovo „odvozená” v předchozí větě popisující M8 či osmičkovou řadu jako takovou, je to ale celkem přesné vyjádření reality. Ačkoli se tento model tváří jako samostatný typ kdesi na vrcholu potravního řetězce, jde o derivát pětkového sedanu, což nakonec nejlépe ukazuje srovnání modelu M5 Competition, M5 CS a M8 Competition z dílny Mata Watsona z Carwow.
Auta mají prakticky úplně stejné technické parametry - všechna pohání motor 4,4 V8 biturbo posílající výkon primárně na všechna kola přes osmistupňový automat s hydrodynamickým měničem. Rozdíly v parametrech jsou skutečně drobné, když všechny tyto stroje pracují s točivým momentem 750 Nm, výkon je v případě M5 a M8 CP 625 koní, verze CS má 635 koní. Proslula také svým odlehčením, ovšem nakonec jde o 70 kg vedle M5 (1 825 vs. 1 895 kg) a ani noblesněji působící M8 není s 1 980 kg (jakkoli je to vysoká hmotnost sama o sobě) zase o tolik těžší.
Výsledkem by tedy mělo být velmi vyrovnané klání, ale není. Postupem času jsme stále více přesvědčeni, že CS dostalo více koní a méně kilo, než automobilka tvrdí, nebo zbylá vylepšení (výkonu může být relativně více ve středních otáčkách, své mohou udělat hrátky s převodovkou, přenosem výkonu...) hrají větší roli, než jsme ochotni připustit. Na každý pád CS nepatrně slabší M5 Competition dynamicky naprosto likviduje při startu z místa i po letmém startu. A lepší je také na brzdách.
M8 si vede o něco lépe, ač by neměla. Je ale možné, že auto dodané soukromým majitelem není úplně sériové. Vlastník a zjevně velký fanda BMW si potrpí na řadu viditelných dodatečných (byť továrních) úprav a nelze vyloučit, že nezůstal jen u nich. Ani tak ale jeho vůz na M5 CS nestačil, pokud s ním Mat neulil start, řidič CS netrefil letícího ptáka nebo cokoli podobného. Odlehčené provedení M5 zkrátka vyhrálo, co mohlo.
Podívejte se na to sami a pokud po něčem takovém toužíte (a můžete si to dovolit), neváhejte. M5 je už zaručeně tou poslední čistě spalovací a verze CS je evidentně perla v její nabídce. M8 (zde jako čtyřdvéřové Gran Coupe) pak nejspíše se současnou generací skončí zcela.
BMW M5 Competition... Foto: BMW
...by nemělo být o mnoho pomalejší než M5 CS, ale je a o dost. Foto: BMW
O něco těžší M5 Competiton (zde jako kupé) CS sekunduje, ale též mu nestačí. Foto: BMW
Zdroj: Carwow@Youtube
Bleskovky
- 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
včera - Tesla Cybertruck mohutně skóruje při dopravních nehodách, ostatní auta se od ní odráží jako kuličky v pinballu
včera - Tento stroj vypadá jako přívěs za Cybertruck, je to ale spása pro Česko. Sám hledá a opravuje díry v silnicích
26.3.2024
Nejnovější články
- Stellantis dál propouští ve velkém. Nově končí dalších 3 500 lidí, je to prý součást „energetické a technologické transformace”
před 53 minutami - Levná kopie kultovního Mercedesu G dostane novou verzi s motorem přímo od Mercedesu, bude ještě blíž originálu
před hodinou - Volvo se rozhodlo odpravit polovinu svých českých prodejů. Skončilo s diesely, i když jde o jeho jasně nejžádanější motory
před 2 hodinami - Ford si nechal patentovat chytré řešení převozu větších věcí, bude mu ho závidět i Škoda se svým Simply Clever
před 4 hodinami - Krachující Fisker se pokouší zachránit zoufalým výprodejem. Auta zlevnil skoro o polovinu, stojí míň než základní Octavie
před 5 hodinami