Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Britové otestovali luxusní ojetiny, které dnes koupíte za cenu Octavie a řekli, jak se jeví
6.1.2020 | Petr Prokopec
Byla to kdysi špičková, technikou i výbavou napěchovaná auta za miliony, dnes je ale koupíte za cenu Octavie v obyčejné specifikaci. Zní to lákavě, je ale skutečně po čem toužit?
Za pojmem „nostalgie“ se dle psychologů dříve skrýval pouze chorobný stesk po domově. V současné době však takto označujeme stesk po čemkoliv minulém. V případě automobilového světa na něj dochází stále častěji, neboť moderní vozy možná jsou sice rychlejší, úspornější i komfortnější než jejich předchůdci, ovšem většina z nich si o charakteru může nechat pouze zdát. Navíc jsou doslova prošpikovány armádou elektronických pomocníků, které vám jejich dynamický projev stěží dovolí naplno vnímat. A právě proto řada lidí se slzou v oku začne vzpomínat na auta svého mládí, od nichž se ničeho takového nedočkali.
Skutečně ale dříve bylo vše lepší? To zkusil zjistit Fifth Gear, který nechal v rámci nové série usednout Vicky Butler-Henderson za volant tří luxusních a stylových aut minulých let. Populární moderátorka a závodnice přitom zjistila, že jakkoliv se o pohon Mercedesu CL500, Maserati 3200 GT a Astonu Martin DB7 starají objemné motory s mnoha válci, které se dnes pomalu neprodávají, ve sprintu i na okruhu by této trojici velmi snadno ukázal záda třeba takový VW Golf R. Tedy jinými slovy, rodinný hatchback za milion korun se čtyřválcem pod kapotou by dnes dokázal zcela zpráskat GéTéčka, která ještě před nedávnem stála mnohonásobně více.
Právě skutečnost, že dříve CL500, 3200 GT a DB7 patřily k tomu nejlepšímu na trhu, poněkud šálí naše smysly. Stejně jako pohled hlavně na italského a britského zástupce. Vůbec bychom se tak mnoha lidem nedivili, kdyby po jejich vlastnictví zatoužili mnohem více než po koupi onoho Volkswagenu. Koneckonců řada z nich má stále na paměti někdejší testy, ve kterých byly Mercedes, Maserati a Aston Martin chváleny každým zúčastněným. Je tomu tak ale i nyní? Dle Vicky ne až tak jednoznačně, neboť v současné době zkrátka již nelze nad některými věcmi přivírat oči tak, jako kdysi.
Problémy jsou spojené hlavně s Maserati a Astonem Martin, v jejichž případě je třeba vyhlédnutý exemplář podrobit opravdu důkladné kontrole. Jinak se může stát, že sice budete vlastníky exotického kupé, ovšem to bude trávit většinu doby v garáži či servisu. Oproti tomu Mercedes si budete mnohem častěji užívat na silnici, jakkoliv jeho vizáž není tak omračující. Dáno je to mimo jiné i skutečností, že CL500 je nejmladším vozem z této trojice - luxusní modely prestižních německých značek obecně platí za krále ztráty hodnoty, a toto je jasné potvrzení dané skutečnosti.
V případě koupě ojetiny však propad hodnoty rozhodně nelze považovat za negativum, nýbrž za jednoznačné pozitivum. CL500 si totiž nyní můžete i levněji než novou Octavii, přičemž českého kompaktu budete mít k dispozici někdejší vrcholný německý luxus. A pod kapotou techniku ne až tak vývojově vzdálenou, protože Mercedes kráčel vždy na čele vývoje a co bylo před léty normou v něm, je dnes normou v obyčejných vozech.
I to je ve výsledku důvod, proč by Vicky z dané trojice zvolila právě třícípou hvězdu. Byť tím nikterak nezpochybňuje svůdnost italského či britského kupé, které se spíše než na komfort zaměřují na sportovnost. Jejich pohonné jednotky proto při jízdě vyluzují extrémně přitažlivý soundtrack. Nicméně jak jsme již zmínili, stačí málo, a rázem jsou místo zdroje radosti zdrojem problémů, jejichž oprava se často může rovnat i pětině pořizovací ceny. Ta přitom hlavně u DB7 stále není úplně nejnižší a ona Octavie by za jeho cenu byla naopak z vrcholných provedení.
Co tedy říci závěrem? Snad jen tolik, že plně chápeme nostalgické cítění těch lidí, kteří budou zejména Aston Martin a vlastně i ono Maserati stavět nad současnou produkci. Ovšem pokud částku, za kterou by pořídili DB7, utratili u Volkswagenu za Golf R, dostanou rychlejší, úspornější, spolehlivější a paradoxně i komfortnější vůz. Ovšem na druhé straně takový, jenž nebude vyčnívat z davu jako DB7 či 3200 GT. Místo toho se v něm spíše ztratí, jako je tomu u Mercedesu CL500.
Vicky Butler-Henderson zjistila, že Mercedes CL500, Maserati 3200 GT a Aston Martin DB7 již dávnou nejsou takovými hvězdami, jakými byly v době svého vzniku. Šmrnc jim zůstal, o technické úrovni lze ale hovořit leda v případě Mercedesu
Zdroj: Fifth Gear@Youtube
Bleskovky
- Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
před 11 hodinami - Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
včera - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
- Fiat Panda má pověst velmi poruchového auta, v bazarech přesto táhne, časem svým způsobem zraje
před 5 hodinami - Někdo najel s nejkrásnějším moderním Astonem Martin 514 tisíc kilometrů, něco takového jsme v životě neviděli
před 7 hodinami - Hra se otočila. Číňané léta kopírovali evropská auta, teď si VW koupil kus čínské značky, aby sám mohl opisovat
před 8 hodinami - Absurdní elektrický nástupce nejlepší Kie zamířil k ledu, už i Korejci vnímají změnu nálad na trhu
před 10 hodinami - Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
před 11 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva