Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Ceny ojetin vystřelily na rekordní úroveň poté, co se před pár měsíci rekordně propadly
23.8.2020 | Petr Prokopec
Zorientovat se v situaci na dnešním trhu s auty je opravdu složité. Chaos se zašel až tak daleko, že rekordní cenové propady střídají rekordní růsty, jak dokladuje analýza trhu v USA.
Pohyb cen ojetých aut připomíná horskou dráhu, ukazují data ze Spojených států. Když na jaře letošního roku odstartovala infekční pandemie, sloužily vozy z druhé ruky v bazarech víceméně jen k lapání prachu. Zatímco v únoru jejich ceny dosáhly někdejšího vrcholu, březen již byl spojen s hlubokým pádem. A duben dokonce s relativně nejnižšími sumami v tomto miléniu. Prodejci se totiž z obav z nejistoty snažili zbavit všeho, co měli na skladě, jen aby byli schopni dostát svým závazkům.
S květnem však již přišel 8,9procentní růst, který pokračoval také v červnu (+9 %), kdy se dokonce ceny dotkly svého dosavadního maxima. To ovšem stále ještě nebyla konečná, s červencem totiž přišel 5,8procentní vzestup, který průměr vyšponoval na 12 083 dolarů (cca 268 tisíc Kč). A ani během úvodních 15 srpnových dnů nebyl zaznamenán jiný než pozitivní vývoj - díky dalšímu 3,4procentnímu růstu se totiž ojetiny nyní prodávají v průměru za 14 066 USD (311 990 Kč).
To je skutečně bláznivé a jen to ukazuje, jaký chaos na trhu koronavirová krize způsobila. Do hry se zapojuje mnoho faktorů současně a ani ti nejzkušenější experti nejsou s to odhadovat další vývoj. Hlavními faktory jsou snížená kupní síla obyvatel, pramenící v omezenou poptávku po nových autech a preferenci ojetin. To tlačí jejich ceny nahoru. Roli také hrají omezená dostupnost některých nových vozů, což opět zvyšuje poptávku po ojetinách. A situace se mění i na straně nabídky, neboť dealeři po dřívějších obavách a rozprodejích často nemají dost aut. A to ceny tlačí opět nahoru.
Otázkou přesto je, jakým směrem se trh bude vyvíjet dále. Stále více expertů totiž naznačuje, že očekávat máme opětovný pád cen. Jen se neví, zda přijde dříve nebo později. Nicméně zákazníci jsou již z příliš vysokých cen „stále frustrovanější“. Kromě toho měla být uspokojena poptávka, která se nakumulovala hlavně během března, dubna a května. Mimo to se předpokládá, že vláda USA přijde s další podporou, která by nakopla prodeje nových aut.
Lidem, kteří zvažují prodej staršího vozu, je tedy doporučováno, aby jednali nyní, neboť příští měsíc již může být pozdě. Jakkoliv je třeba dodat, že řada expertů mluvila o poklesu cen již na počátku prázdnin, přičemž dle nich měl pád přijít do konce srpna. Nic takového se ale zjevně neděje. Navíc je třeba dodat, že automobilky stále ještě nejsou na svých předkoronavirových výrobních kapacitách, což vede k nedostatku nových aut.
Je tak dost možné, že obrat nakonec hned tak nepřijde a ceny ještě dále porostou. Zvláště když padla na rekordně krátkou doba, po kterou ojetiny čekají v bazarech na nového majitele - průměr totiž již klesl jen na 38 dní. Růst cen a rychlejší prodej lze očekávat také na starém kontinentu, neboť ani v Evropě totiž výrobci stále nejedou na maximum svých někdejších kapacit a také zde panují obavy z budoucnosti, které nutí lidi šetřit a kupovat spíše levnější ojetiny.
S cenami ojetin je to letos jako na houpačce, po obrovském propadu přišel podobně intenzivní růst. Takovou situaci nepředpokládal nikdo a i budoucnost se zdá být obtížně predikovatelná. Grafika: Manheim
Zdroj: Mannheim, J.D. Power, Edmunds
Bleskovky
- Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
včera - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024 - Vojáci předvedli, jak rozeberou a znovu složí celé auto jen za dvě minuty, výměna kol v F1 je rázem nuda
16.4.2024
Nejnovější články
- V Německu se začal prodávat nový „čistý” diesel zatížený nulovou daní, má své výhody i nevýhody
před 10 hodinami - Maserati se s novým Quattroporte vrací téměř k rýsovacím prknům, plán přijít rychle jen s elektromobilem selhal
včera - První majitel najel 556 tisíc km s malým 45koňovým autem, jen tachometry na něm utavil tři. Tomu se říká oddanost
včera - V Německu začali prodávat elektromobily v Media Marktu jako ledničky, od 8 tisíc za měsíc budou vaše
včera - Čínský stylový kombík konkurující Porsche a Ferrari předčasně odhalil únik, na Evropany si vyšlápne s 965 koňmi
včera
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.19. 00:27 - abgx1
- Pneu koutek 04.19. 00:10 - abgx1
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.18. 22:02 - Eda
- BMW Divize 04.18. 14:15 - pavproch
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 04.18. 14:05 - mattonecz
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 04.17. 22:23 - Lachende Bestien
- Volkswagen obecne 04.17. 14:18 - HondaMan
- Fiat a vše kolem nich 04.17. 12:55 - pavproch