Čína je dnes daleko největší výrobce aut, ještě v roce 2002 přitom neznamenala nic

Skoro 18 milionů aut bylo v loňském roce vyrobeno v Číně, jedná se o 27,6 procenta světové produkce. V roce 2002 přitom šlo o pouhý milion aut.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Čína je dnes daleko největší výrobce aut, ještě v roce 2002 přitom neznamenala nic

2.11.2014 | Petr Miler | Přidat příspěvek

Čína je dnes daleko největší výrobce aut, ještě v roce 2002 přitom neznamenala nic

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Skoro 18 milionů aut bylo v loňském roce vyrobeno v Číně, jedná se o 27,6 procenta světové produkce. V roce 2002 přitom šlo o pouhý milion aut.

Nad čínským automobilovým průmyslem stále visí spousta otazníků, nezdá se však, že by pro jeho rozvoj byly podstatně limitující. Pravda, i největší trh s auty na světě stále táhnou Němci, je ale otázka, do jaké míry je to pro ně vítězství - ke svým prodejům i penězům si nepochybně přijdou, jsou ale otroky pravidel, které určuje pár komunistických pohlavárů stojících v čele země. A ty jsou dnes nějaké a zítra mohou být úplně jiné, zahraniční subjekty nefavorizující.

Zanechme ale dnes politických otazníků nad nastalou situací a podívejme se na faktický stav věcí. Sdružení evropských výrobců automobilů (ACEA) totiž vydalo statistiku, na jejímž základě si můžeme udělat obrázek o tom, kolik se kde ve světě aut nejen prodává, ale také vyrábí. A asi vás nepřekvapí, že i v tomto ohledu je světovou jedničkou Čína. Tou se stala už v roce 2012, dnes ale v tomto ohledu vládne s velkým náskokem - v Evropě se loni vyrobilo o téměř 3,5 milionu aut méně, přesně 14,6 milionu kusů.

Překotný růst čínského automobilového průmyslu ale nedokladuje jen to, zajímavější je pohled do dávnější minulosti. Ještě v roce 2002 se totiž v Číně vyrábělo jen okolo milionu aut a v roce 2006 stačili za Velkou zdí vyrovnat „pouze” Spojené státy. Aktuálních téměř 18 milionů vozů je třikrát tolik a to v mezičase uběhlo pouze sedm let během kterých se většina zbylého světa nezřídka potácela v rozličných ekonomických problémech.

Více o aktuálním stavu vám prozradí přiložená mapa, kde ACEA rozděluje produkci mezi jednotlivé kouty světa poněkud spojitěji. Čínu zahrnuje do tzv. BRIC (Brazílie, Rusko, Indie, Čína), který se stará o výrobu bezmála 26 milionů aut a světový podíl ve výši 39,6 procenta. Jde ale opět hlavně o zásluhu Číny, jejíž podíl na celosvětové výrobě činí 27,6 procenta. Podíly Indie (4,8), Brazílie (4,2) a Ruska (2,9 procenta) jsou vedle toho pouze zanedbatelné.

Statistiky ACEA ale nejsou zajímavé jen v tomto ohledu, zdůrazňují například, že evropský automobilový průmysl dnes přímo zaměstnává 2,2 milionu lidí a plných 12,7 milionu lidí zaměstnává zprostředkovaně skrze všemožné subdodavatele. To je 5,8 procenta všech lidí zaměstnaných v Evropě. A pak se nám divte, že pravidelné snahy Evropské unie automobilový průmysl devastovat právě jen v Evropě tak kritizujeme...


Čína je dnes daleko největší výrobce aut, ještě v roce 2002 přitom neznamenala nic - 1 - Vyroba aut ve svete 2013 prehled
Přehled výroby aut ve světě jasnou nadvládu Číny a dalších „nových velikánů” dokladuje. Evropa ale přes veškeré své potíže zůstává stran výroby aut bezpečně světovou dvojkou

Čína je dnes daleko největší výrobce aut, ještě v roce 2002 přitom neznamenala nic - 2 - Gonow GP150 2014 foto 01Čína je dnes daleko největší výrobce aut, ještě v roce 2002 přitom neznamenala nic - 3 - Gonow GP150 2014 foto 02Čína je dnes daleko největší výrobce aut, ještě v roce 2002 přitom neznamenala nic - 4 - Gonow GP150 2014 foto 03Čína je dnes daleko největší výrobce aut, ještě v roce 2002 přitom neznamenala nic - 5 - Gonow GP150 2014 foto 04Čína je dnes daleko největší výrobce aut, ještě v roce 2002 přitom neznamenala nic - 6 - Gonow GX6 2014 foto 01Čína je dnes daleko největší výrobce aut, ještě v roce 2002 přitom neznamenala nic - 7 - Gonow GX6 2014 foto 02Čína je dnes daleko největší výrobce aut, ještě v roce 2002 přitom neznamenala nic - 8 - Gonow GX6 2014 foto 03Čína je dnes daleko největší výrobce aut, ještě v roce 2002 přitom neznamenala nic - 9 - Gonow GX6 2014 foto 04Čína je dnes daleko největší výrobce aut, ještě v roce 2002 přitom neznamenala nic - 10 - Gonow GX6 2014 foto 05Čína je dnes daleko největší výrobce aut, ještě v roce 2002 přitom neznamenala nic - 11 - Gonow GX6 2014 foto 06Čína je dnes daleko největší výrobce aut, ještě v roce 2002 přitom neznamenala nic - 12 - Gonow GX6 2014 foto 07Čína je dnes daleko největší výrobce aut, ještě v roce 2002 přitom neznamenala nic - 13 - Gonow GX6 2014 foto 08Čína je dnes daleko největší výrobce aut, ještě v roce 2002 přitom neznamenala nic - 14 - Gonow GX6 2014 foto 09Čína je dnes daleko největší výrobce aut, ještě v roce 2002 přitom neznamenala nic - 15 - Gonow GX6 2014 foto 10Čína je dnes daleko největší výrobce aut, ještě v roce 2002 přitom neznamenala nic - 16 - Gonow GX6 2014 foto 11Čína je dnes daleko největší výrobce aut, ještě v roce 2002 přitom neznamenala nic - 17 - Gonow GX6 2014 foto 12Čína je dnes daleko největší výrobce aut, ještě v roce 2002 přitom neznamenala nic - 18 - Gonow GX6 2014 foto 13Čína je dnes daleko největší výrobce aut, ještě v roce 2002 přitom neznamenala nic - 19 - Gonow GX6 2014 foto 14
Mezi auta vyrobená v Číně se počítá i spousta větších či menších plagiátů, jako tento „VW Amarok” či „Range Rover” od značky GoNow

Petr Miler

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.