Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Číňané otevřeli nový nejdelší podvodní tunel, má unikátní strop i jedinečná vyústění větracích šachet
10.1.2022 | Petr Prokopec
Na první pohled vypadá jako nesmyslná spojnice míst, která už jsou spojena nespočtem jiných způsobů. Když jsou ale i tak pozemní dopravní tepny přetížené, je třeba přidat další, třeba pod zem. Číňané na to tentokrát šli hodně originálně.
Na tunely lze pohlížet jako na jedno z možných řešení současných problémů. S jejich pomocí je doprava svedena pod zemský povrch, v důsledku čehož mohou města klást důraz na zeleň a jiné formy pohybu, ať už jde o chůzi nebo třeba cyklistiku. A jelikož lidé zůstávají na povrchu, není třeba v tunelech přechodů či dalších křížení. Doprava je tak plynulejší, což vede k redukci emisí, o zbytek se pak mohou postarat filtrační systémy.
Jakkoliv tu ovšem máme mnohá pozitiva, zmínit je třeba i pár negativ. Jedním z nich je monotónnost tunelů, která vede k únavě a ztrátě pozornosti řidičů. K podobnému nešvaru ostatně dochází i na povrchu, pokud se krajina dlouho nemění. V případě tunelů je nicméně třeba vše ještě umocnit, neboť prostředí je absolutně neměnné a navíc značně potemnělé. Kromě snižování pozornosti se vám tak snadno začnou i zavírat oči, což je moment, od kterého již k nehodě opravdu není daleko.
Právě z toho důvodu architekti a stavitelé začínají přivádět do hry stále lepší osvětlení. V tomto ohledu můžeme poukázat třeba na pražský tunelový komplex Blanka, jenž navazuje na Strahovský tunel. Právě ten je tak trochu nočním peklem, zatímco Blanka připomíná den. Při pohledu na nejnovější tunel Taihu, který byl momentálně otevřen v Číně, však i o Blance můžeme jen stěží smýšlet v pozitivech.
Jakkoliv oproti Strahovskému tunelu došlo ke zlepšení, za čínským projektem ten český výrazně zaostává. Nikoliv pouze v délce (6,4 km versus 10,79 km), která u Taihu dělá nejdelší podvodní tunel v Číně, ale zejména v případě onoho osvětlení. Číňané se totiž rozhodli pokrýt celý strop LEDkami, s jejichž pomocí lze vytvářet různé obrazce. Tím je monotónnost daného prostředí značně narušena.
Tunel vedoucí pod jezerem Taihu Číňany vyšel na 9,9 miliardy yuanů (cca 33,43 mld. Kč). S jeho stavbou se začalo 9. ledna 2018, i v rámci rychlosti tak byla Blanka pokořena. Počítá se přitom se třemi jízdními pruhy v každém směru, celková šířka pak činí 17,45 metru. Na stavbu bylo použito přes dva miliony kubíků betonu, o počtu LEDek se informační zdroje nezmiňují. S ohledem na délku tunelu ale nejspíše půjde o desítky milionů diod.
Dodejme, že stavitelé si vyhráli i s jinými prvky, jak můžete vidět na záběrech níže. Jde třeba o jinak nudná vyústění větracích šachet, která v tomto případě připomínají lodě, rozhledny a další neobvyklé útvary. Jsme zvědavi, jak to všechno bude vypadat za nějakých 10 let. Ani ony LEDky nevydrží věčně a na stropě se tak místo lákavých obrazců objeví hrozivé trhliny.
Číňané se rozhodli vyřešit dlouhodobý problém tunelů, jejichž monotónní povrch snižuje pozornost řidičů. Stop toho nového, který je součástí 43kilometrového dopravního komplexu a jenž vede pod jezerem Taihu, tak posázeli diodami. Bizarní útvary nad vodou jsou uměleckým pojetím větracích šachet. Foto: Huan Yueliang, Xinhua News Agency
Zdroje: Jalopnik, Xinhua News Agency
Bleskovky
- Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
včera - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024 - Vojáci předvedli, jak rozeberou a znovu složí celé auto jen za dvě minuty, výměna kol v F1 je rázem nuda
16.4.2024
Nejnovější články
- Nejsilnější Dacia všech odhalila část tajemství, stroj překvapivě osazený motorem V6 chce přepsat historii
před hodinou - Prodeje elektromobilů už se propadají napříč Evropou. V době, kdy měly začít vládnout, ztrácí podíl na trhu
před 3 hodinami - V Německu se začal prodávat nový „čistý” diesel zatížený nulovou daní, má své výhody i nevýhody
včera - Maserati se s novým Quattroporte vrací téměř k rýsovacím prknům, plán přijít rychle jen s elektromobilem selhal
včera - První majitel najel 556 tisíc km s malým 45koňovým autem, jen tachometry na něm utavil tři. Tomu se říká oddanost
včera
Živá témata na fóru
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.19. 08:28 - Vrooom
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.19. 05:12 - Truck Daškam
- Pneu koutek 04.19. 00:10 - abgx1
- BMW Divize 04.18. 14:15 - pavproch
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 04.18. 14:05 - mattonecz
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 04.17. 22:23 - Lachende Bestien
- Volkswagen obecne 04.17. 14:18 - HondaMan
- Fiat a vše kolem nich 04.17. 12:55 - pavproch