Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Čínská továrna může Teslu stáhnout ke dnu. Pokud nezaplatí miliardy, přijde o ni
1.8.2019 | Petr Prokopec
Mnohem komplikovanější pozadí, než se zprvu zdálo, má stavba druhé Gigafactory Tesly v Číně. Automobilka se zavázala napěchovat do ni během pěti let skoro 50 miliard korun, jinak přijde o pozemky.
Má Tesla budoucnost? A pokud ano, tak jakou? To jsou otázky, na které dnes nikdo nemůže mít jednoznačnou odpověď odpověď. Jakkoliv evropské i americké prodeje narůstají, finančně to kladné body nepřináší. Automobilka se i nadále pohybuje pouze ve ztrátových vodách a nezdá se, že by se na tom v brzké době mělo něco změnit. Elon Musk sice sází na Čínu, tento krok ale firmě paradoxně může definitivně mohl zlomit vaz. Dohoda s tamní vládou se totiž do značné míry rovná smlouvě s ďáblem.
Tesla se zavázala k tomu, že bude od roku 2023 platit roční daně ve výši zhruba 323 milionů dolarů (cca 7,5 miliardy korun). To ovšem není ta nejhorší podmínka, daleko horší je závazek, že automobilka během příštích pěti let napumpuje do čínské Gigafactory 2,04 miliardy dolarů (47,48 miliardy dolarů). A pokud tak neučiní či nebude odvádět ony daně, bude pozemek, na kterém továrna stojí, navrácen vládě. Automobilka se pak dočká jen určité kompenzace ve formě hodnoty toho, co na pozemku vystavěla.
Aby přitom mohla Tesla vyvádět takové sumy ze své kasy, je samozřejmě zapotřebí, aby prodeje běžely podle plánu. Ten je ovšem nadmíru ambiciózní, neboť během prvních let by továrna měla produkovat 150 tisíc aut ročně. Jde přitom pouze o testovací fázi, následně se počítá s navýšením výroby. Zatím ale vše napovídá spíše tomu, že kapacita Gigafactory ani nebude naplněna. Firma má totiž značné problémy se subdodavateli, dořešit musí i jisté formality.
Otázkou pak je, zda i na tak velkém trhu, jako je ten čínský, automobilka najde dostatečnou klientelu. Elektrifikace je sice prioritou tamní vlády, ovšem kupní síla obyvatelstva není zrovna velká. Model 3 by vůči současnému stavu měl zlevnit jen o 13 procent na 328 tisíc yuanů (1,1 mil. Kč), oslovovat tedy nebude zase o tolik více lidí než dosud - auta za milion a více nejsou ani v Číně horkým zbožím.
Automobilka má sice na své straně místní banky a finanční instituce, se kterými již v březnu uzavřela dohodu o kreditu ve výši až 521 milionů dolarů (12,13 miliardy korun), v rámci oněch 50 miliard je to ale kapka v moři. Velké milosrdenství navíc už nelze očekávat takové milosrdenství od akcionářů, kteří stále doufají v průlom. Vypadá to tedy, že o budoucnosti Tesly se bude rozhodovat v Číně. A karty tam pro ní bůhvíjak skvěle rozdány nejsou.
Tesla staví čínskou továrnu Gigafactory rapidním tempem. Ještě více však bude muset přitlačit na pilu, až bude muset platit daně a investovat
Zdroj: Asian Nikkei Review
Bleskovky
- Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
před 7 hodinami - Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
včera - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejčtenější články
- Češi ve velkém odmítají tankovat benzin s vyšším podílem etanolu, raději si připlatí za ten bez něj
19.3.2024 - Jeden z četných propadáků Hondy dostal facelift. Víc úspěchu by mu nepřinesl, i kdyby byl vidět
19.3.2024 - Nový čínský konkurent Škody Fabia zná své první ceny. I se 192 koňmi je levnější než skutečná Fabia v základu
19.3.2024 - Bentley našlo nový diplomatický výraz pro odpor zákazníků k vnucovaným autům, odložilo elektrické plány
20.3.2024 - BMW unikly ještě lepší záběry jeho nového X, nejlépe ukazují, proč budou mít SUV značky znovu navrch
20.3.2024
Živá témata na fóru
- Policejní kontroly a měření 04.19. 18:38 - rutak11
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.19. 17:20 - Truck Daškam
- Prodávám Tiguana, 2019, 176kW perfektní stav 04.19. 16:26 - abgx1
- Elektromobily a vse kolem nich 04.19. 16:19 - honziss
- Peugeot 207-problém po nastartování 04.19. 15:42 - grizly
- BMW Divize 04.19. 15:12 - jerry
- Chip modul PCM zvýšení výkonu 2.0TSI GEN4 300+PS 04.19. 14:11 - venomage
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.19. 09:13 - Eda