Čínská továrna může Teslu stáhnout ke dnu. Pokud nezaplatí miliardy, přijde o ni

Mnohem komplikovanější pozadí, než se zprvu zdálo, má stavba druhé Gigafactory Tesly v Číně. Automobilka se zavázala napěchovat do ni během pěti let skoro 50 miliard korun, jinak přijde o pozemky.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Čínská továrna může Teslu stáhnout ke dnu. Pokud nezaplatí miliardy, přijde o ni

1.8.2019 | Petr Prokopec

Čínská továrna může Teslu stáhnout ke dnu. Pokud nezaplatí miliardy, přijde o ni

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Mnohem komplikovanější pozadí, než se zprvu zdálo, má stavba druhé Gigafactory Tesly v Číně. Automobilka se zavázala napěchovat do ni během pěti let skoro 50 miliard korun, jinak přijde o pozemky.

Tesla budoucnost? A pokud ano, tak jakou? To jsou otázky, na které dnes nikdo nemůže mít jednoznačnou odpověď odpověď. Jakkoliv evropské i americké prodeje narůstají, finančně to kladné body nepřináší. Automobilka se i nadále pohybuje pouze ve ztrátových vodách a nezdá se, že by se na tom v brzké době mělo něco změnit. Elon Musk sice sází na Čínu, tento krok ale firmě paradoxně může definitivně mohl zlomit vaz. Dohoda s tamní vládou se totiž do značné míry rovná smlouvě s ďáblem.

Tesla se zavázala k tomu, že bude od roku 2023 platit roční daně ve výši zhruba 323 milionů dolarů (cca 7,5 miliardy korun). To ovšem není ta nejhorší podmínka, daleko horší je závazek, že automobilka během příštích pěti let napumpuje do čínské Gigafactory 2,04 miliardy dolarů (47,48 miliardy dolarů). A pokud tak neučiní či nebude odvádět ony daně, bude pozemek, na kterém továrna stojí, navrácen vládě. Automobilka se pak dočká jen určité kompenzace ve formě hodnoty toho, co na pozemku vystavěla.

Aby přitom mohla Tesla vyvádět takové sumy ze své kasy, je samozřejmě zapotřebí, aby prodeje běžely podle plánu. Ten je ovšem nadmíru ambiciózní, neboť během prvních let by továrna měla produkovat 150 tisíc aut ročně. Jde přitom pouze o testovací fázi, následně se počítá s navýšením výroby. Zatím ale vše napovídá spíše tomu, že kapacita Gigafactory ani nebude naplněna. Firma má totiž značné problémy se subdodavateli, dořešit musí i jisté formality.

Otázkou pak je, zda i na tak velkém trhu, jako je ten čínský, automobilka najde dostatečnou klientelu. Elektrifikace je sice prioritou tamní vlády, ovšem kupní síla obyvatelstva není zrovna velká. Model 3 by vůči současnému stavu měl zlevnit jen o 13 procent na 328 tisíc yuanů (1,1 mil. Kč), oslovovat tedy nebude zase o tolik více lidí než dosud - auta za milion a více nejsou ani v Číně horkým zbožím.

Automobilka má sice na své straně místní banky a finanční instituce, se kterými již v březnu uzavřela dohodu o kreditu ve výši až 521 milionů dolarů (12,13 miliardy korun), v rámci oněch 50 miliard je to ale kapka v moři. Velké milosrdenství navíc už nelze očekávat takové milosrdenství od akcionářů, kteří stále doufají v průlom. Vypadá to tedy, že o budoucnosti Tesly se bude rozhodovat v Číně. A karty tam pro ní bůhvíjak skvěle rozdány nejsou.


Čínská továrna může Teslu stáhnout ke dnu. Pokud nezaplatí miliardy, přijde o ni - 1 - Tesla Gigafactory 3 2019 vystavba cerven 01Čínská továrna může Teslu stáhnout ke dnu. Pokud nezaplatí miliardy, přijde o ni - 2 - Tesla Gigafactory 3 2019 vystavba cerven 02Čínská továrna může Teslu stáhnout ke dnu. Pokud nezaplatí miliardy, přijde o ni - 3 - Tesla Gigafactory 3 2019 vystavba cerven 03Čínská továrna může Teslu stáhnout ke dnu. Pokud nezaplatí miliardy, přijde o ni - 4 - Tesla Gigafactory 3 2019 vystavba cerven 04Čínská továrna může Teslu stáhnout ke dnu. Pokud nezaplatí miliardy, přijde o ni - 5 - Tesla Gigafactory 3 2019 vystavba cerven 05Čínská továrna může Teslu stáhnout ke dnu. Pokud nezaplatí miliardy, přijde o ni - 6 - Tesla Gigafactory 3 2019 vystavba cerven 06Čínská továrna může Teslu stáhnout ke dnu. Pokud nezaplatí miliardy, přijde o ni - 7 - Tesla Gigafactory 3 2019 vystavba cerven 07Čínská továrna může Teslu stáhnout ke dnu. Pokud nezaplatí miliardy, přijde o ni - 8 - Tesla Gigafactory 3 2019 vystavba cerven 08
Tesla staví čínskou továrnu Gigafactory rapidním tempem. Ještě více však bude muset přitlačit na pilu, až bude muset platit daně a investovat

Zdroj: Asian Nikkei Review

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše