Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Co zbude z aut, když proti nim pošlete 4tunovou bourací kouli? Podívejte se
15.12.2017 | Petr Prokopec | 13 příspěvků
Podobné situace vídáme v náznacích ve filmech, ale co když proti autu skutečně pošlete čtyřtunovou kouli na řetězu? Tady se na to můžete podívat.
Bezpečností aut se zabýváme se železnou pravidelností, přičemž povětšinou komentujeme výsledky nárazových testů bruselské organizace Euro NCAP či amerického institutu IIHS. Dnes se na toto téma podíváme v souvislosti s Jeremym Clarksonem a jak asi tušíte, úplně normální nárazové zkoušky to nebudou. Je tedy třeba dodat, že spojitost s Clarksonem je hlavně marketingová, neboť samotné video je z dílny tvůrců pořadu The Slo Mo Guys, který stejně jako The Grand Tour financuje společnost Amazon. Nemáme ale problém věřit, že zrovna taková demoliční záležitost pochází právě z hlav Clarksona a jeho kolegů.
Při samotných testech ale nikoho z nich neuvidíme, ty komentují Gavin Free a Daniel Gruchy, kteří mají k dispozici vysokorychlostní kamery schopné pořídit více než 343 tisíc filmových políček za sekundu. Na absolutní minimum tedy dokážou zpomalit prakticky cokoliv, od jedoucího automobilu až třeba po letící kulku z pistole.
V tomto případě si pohráli s bourací koulí, jejíž hmotnost dosahuje čtyř tun. Jde přesně o ten pracovní nástroj, jaký vidíte v řadě hollywoodských filmů, nezřídka ovšem jen ve formě hrozby. Tady došlo i na přímý kontakt s auty, přičemž do jistého otestování odolnosti karoserií byly vybrány tři resp. čtyři vozů - americký Buick LeSabre, japonská Hondy Element a německé BMW 325i (E46) Cabrio. A s nimi to schytal i starší obytný vůz, kterým se na místo dostavil jeden z moderátorů.
Nejprve došlo ke kontaktu mezi bourací koulí a Buickem, který možná i překvapivě nedopadl zrovna špatně. Skoro by se dalo říci, že je i po nárazu pojízdný, jakkoliv ovšem hmotnost koule vedla k jeho pošoupnutí po zemi, což vedlo k „demontáži“ levé přední pneumatiky. Spolujezdec a cestující vzadu by přitom takovou havárii nejspíše nepřežili, zbytek by ale šanci měl.
Přesunout se můžeme k Hondě, která s ohledem na zadní „sebevražedné“ dveře nedisponuje středovým sloupkem. Kvůli otestování této finesy došlo k nepatrnému přizvednutí koule, která tak již vůz nezasáhla v oblasti bočního prahu, ale nad ním. Jelikož přitom Element má již sám o sobě vyšší těžiště, došlo na nevyhnutelné - tedy na převrácení vozu na bok.
Ve finále tu pak máme kabriolet z Mnichova, jehož samotná podstata tak trochu vylučuje absolutní torzní tuhost. Navíc plátěná střecha přímo svádí k tomu, aby došlo ke „kontaktáži“ právě v těchto partiích. Proto koule zamířila do výšky 35 metrů nad zemí, kde byla uvolněna. BMW přitom zdemolovala nejen svou hmotností, ale také rychlostí, k nárazu totiž došlo při 100 km/h. Z auta toho - zvlášť po druhém opakování zkoušky - zbylo vážně jen málo. A obytným vozem koule proletěla jak nůž máslem.
Necháme přitom jen na vás, jak se na dané testy, určené spíše k pobavení než k odhalení důležitých faktů, tváříte. Pravdou ovšem zůstává, že především dvojitá demolice BMW není zrovna pastvou pro oči. Za nás pak jen dodáme, že spojení s Clarksonem a spol. je tu ještě jedno - byl to totiž Richard Hammond, kdo dnešní název „The Slow Mo Guys“ v roce 2010 poprvé použil.


















Jaká je bezpečnost Buicku LeSabre, Hondy Element a BMW 325 Cabrio? To zkoumala dvojice známá pod označením The Slow Mo Guys za pomoci čtyřtunové bourací koule
Diskuze 13 příspěvků
Bleskovky
- Nové BMW M3 s bizarním výfukem předvedlo svůj zvuk. Zní stejně podivně, jako vypadá
5.3.2021 - Elon Musk si pochvaloval přistání rakety, která záhy explodovala, lidé mu to dali „sežrat”
4.3.2021 - Rusové zkusil umýt auto venku v -40°C, dopadlo to tak, jak od začátku muselo
3.3.2021 - Řidič se v uskákaném malém Fiatu v 210 km/h prohnal kolem policejní hlídky
2.3.2021
Nejdiskutovanější články
- Ford má na krku žalobu kvůli motorům EcoBoost, odcházejí jim klíčové díly
9.12.2020 (1) - Experti popsali, jak mohl pilot nejděsivější nehody F1 posledních let odejít po svých
10.12.2020 (1) - Auta, která jako nová skoro nikdo nechtěl, se dnes pro majitele stávají zlatým dolem
9.1.2021 (1) - Ford zastavil výrobu v jedné ze svých největších továren, 5 000 lidí poslal domů
15.1.2021 (1) - Proč downsizing motorů nepřináší kýženou úsporu paliva? Zůstalo jen u dobré myšlenky
15.1.2021 (1) - 16 let starý dieselový Mercedes S ukázal, co svede na Autobahnu, v jednom je nepřekonatelný
8.2.2021 - Škoda Octavia je stále větší problém pro VW Golf, šlape mu na paty jako nikdy dřív
11.2.2021 (1) - Němci odhalili revoluční řešení pohonu aut, z bateriové elektromobility dělá nesmysl
12.2.2021 (1) - Parkování elektromobilů v garážích je příliš velké riziko, první město jim zakázalo vjezd
15.2.2021 (1) - Šéf Audi říká, že vývoj elektromobilů zamíří opačným směrem, než si většina lidí myslí
16.2.2021 (1)
Nové na MotoForum.cz
Živá témata na fóru
- Auto s vyšším posedem 00:15 - Honza42
- Dacia Logan (2021) / Škoda Rapid (2019) / Škoda Octavia 3 22:47 - rutak11
- Koronavirus 22:35 - GeneHawkins
- Politický koutek 20:51 - honziss
- Policejní kontroly a měření 17:07 - řidičBOB
- Volkswagen obecne 11:43 - abgx1
- Onboard videa 6.3.2021 - aikoN
- Fiat a vše kolem nich 6.3.2021 - M.Z.
- BMW Divize 6.3.2021 - M.Z.
- Porsche - vse o sportovnich modelech 6.3.2021 - HondaMan