Čtyřletý evropský boj proti dieselům už se obrátil proti jeho strůjcům

Chtěli automobilismus ohleduplnější k přírodě a jednom aspektu možná uspěli, v jiném ale dosáhli pravého opaku. Loňské průměrné emise CO2 u aut byly v Evropě nejvyšší od roku 2014 a poprvé po 12 letech výrazně vzrostly.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Čtyřletý evropský boj proti dieselům už se obrátil proti jeho strůjcům

2.11.2019 | Petr Prokopec

Čtyřletý evropský boj proti dieselům už se obrátil proti jeho strůjcům

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Chtěli automobilismus ohleduplnější k přírodě a jednom aspektu možná uspěli, v jiném ale dosáhli pravého opaku. Loňské průměrné emise CO2 u aut byly v Evropě nejvyšší od roku 2014 a poprvé po 12 letech výrazně vzrostly.

Před čtyřmi lety se celý svět dozvěděl o podvodech Volkswagenu s emisemi dieselových motorů. Do značné míry šlo pouze o špičku ledovce, neboť jisté pochybnosti o reálných emisích pohonných jednotek byly spojené i s řadou dalších automobilek. Nicméně všechny následovaly rad doktora Plzáka daleko více než VW a raději zatloukaly. Němci se oproti tomu přiznali, za což jim zejména Amerika vystavila tučnou pokutu. Tím ale pro nový svět celý skandál skončil, na osudu samotných turbodieselů se nikterak nepodepsal.

Ve Státech tedy docházelo k přirozenému vývoji, který nakonec popularitu „producentů sazí“ dokonce zvýšil díky většímu povědomí o nich. Evropa se však rozhodla kráčet zcela jiným směrem. Zejména politici změnili ze dne na den svůj postoj a motory, které do té doby vychvalovali, začali náhle zavrhovat. Vzduchem tak začala poletovat značná nejistota spojená hlavně se zákazy takové motory v budoucnu užívat, a to logicky zákazníky vyplašilo.

Je přitom třeba dodat, že zákonodárci se zaštiťovali zejména snahou o zlepšení životního prostředí, díky čemuž se dočkali bouřlivého potlesku aktivistů. Jak ale dokládají data společnosti JATO Dynamics, výsledek čtyřletého boje proti dieselům žádná pozitiva nepřináší. Vliv nastalých změn na emise NOx je nepopsatelný a byť je možná nenulový, není to mince s jednou stranou. Loni totiž pro změnu vzrostly průměrné emise CO2 u všech aut prodaných v Evropě, a to o 2,4 gramu na kilometr na 120,5 g/km. Jde tak o nejvyšší úroveň od roku 2014, přičemž JATO za tímto růstem vidí právě klesající poptávku po dieselových motorech.

Emise CO2 se přitom konstantně snižovaly od roku 2007. Nicméně zatímco v roce 2015 pokles činil 4,1 gramu, o rok později šlo již pouze o 1,4 gramu. Ve stejné době se začal snižovat zájem o diesely, jejich registrace totiž oproti předchozímu období vzrostly jen o jedno procento. V roce 2017 ale již byly dole o 8 procent, zatímco průměrné emise CO2 se zvýšily o 0,3 gramu na kilometr. To šlo označit za nicotné, byl to ale jen náznak toho, co ještě přijde.

Situace zatím vyeskalovala loni, kdy pád dieselů již byl 18procentní, z čehož vzešel onen 2,4gramový nárůst emisí. Je přitom více než pravděpodobné, že letos tomu bude podobně, což pro automobilky představuje zásadní problém. Již za pár měsíců totiž začne platit nový limit ve výši 95 gramů CO2 na kilometr, který zjevně řada výrobců nemá šanci splnit. Zvláště když se elektrifikace nerozmáhá takovou měrou, s jakou se počítalo, ve většině zemí se nerozmáhá skoro vůbec.

JATO poukazuje na skutečnost, že pouze v Norsku, Finsku a Nizozemí došlo ke snížení emisí CO2, a to samozřejmě díky vysokým registracím elektrických aut. Ta jsou totiž na těchto trzích dotována mnohem více než ve zbytku Evropy, Norsko navíc není členem EU. Touto cestou se nejspíše rozhodne kráčet i Německo, kde je ostatně politický a aktivistický boj proti dieselům největší. Paradoxně právě zde zájem o ně pozvolna opět roste, na rozdíl od dalších zemí.

Otázkou je, co se bude dít dále. Felipe Munoz z JATO ovšem dodává, že „pokud tento trend bude pokračovat, automobilky musí přijmout mnohem drastičtější opatření, aby bylo dosaženo krátkodobých cílů“. Vůbec bychom se tak nedivili, kdyby začalo docházet k pozvolnému zdražování benzinových modelů, zatímco s diesely by byly spojovány stále větší slevy. Pokuty za nadlimitní CO2 totiž mohou být takřka likvidační.

Pro trpké zasmání pak lze dodat ještě jeden paradox vyplývající především z německé války proti dieselům. Nic podstatného nevyřeší ani zamýšlené zpětné osazování starších dieselů novými anti-emisními systémy. V té chvíli totiž sice poklesnou emise NOx, ovšem protože motory budou muset v jistých chvílích vykazovat vyšší teplotu, spotřeba stoupne a s ní přímo úměrné emise CO2 též.

Jistě, NOx a CO2 nejsou srovnatelné škodliviny - NOx vás může zabít, CO2 je spíše strašák spojený s globálními změnami klimatu. Bojuje se ale proti oběma a větším tématem jsou rozhodně CO2. Pokud tedy strůjci boje proti dieselům dosáhli svého v první oblasti, boj se proti nim obrátil v té druhé. A nezdá se, že by existovalo řešení, jak z toho ven - elektromobily při svých současných cenách a použitelnosti nejsou pro naprostou většinu lidí schůdnou alternativou ke spalovacím motorům.


Čtyřletý evropský boj proti dieselům už se obrátil proti jeho strůjcům - 1 - Stuttgart zakaz vjezdu dieselu 2019 prvni foto 01Čtyřletý evropský boj proti dieselům už se obrátil proti jeho strůjcům - 2 - Stuttgart zakaz vjezdu dieselu 2019 prvni foto 02Čtyřletý evropský boj proti dieselům už se obrátil proti jeho strůjcům - 3 - Stuttgart zakaz vjezdu dieselu 2019 prvni foto 03Čtyřletý evropský boj proti dieselům už se obrátil proti jeho strůjcům - 4 - Stuttgart zakaz vjezdu dieselu 2019 prvni foto 04Čtyřletý evropský boj proti dieselům už se obrátil proti jeho strůjcům - 5 - Stuttgart zakaz vjezdu dieselu 2019 prvni foto 05Čtyřletý evropský boj proti dieselům už se obrátil proti jeho strůjcům - 6 - Stuttgart zakaz vjezdu dieselu 2019 prvni foto 06
Evropský a zejména německý boj proti dieselům má své nezpochybnitelné výsledky. Množství emisí CO2 u aut načíná narůstat, loni se dostala na nejvyšší úroveň od roku 2014 a vůbec poprvé od roku 2007 výrazně rostla

Zdroj: JATO Dynamics

Petr Prokopec

Živá témata na fóru

zobrazit vše