Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Další značky jdou ve stopách Škody a končí s menšími auty, je to dopad snah EU
16.10.2020 | Petr Miler
EU si myslela, že tlak na minimalizaci spotřeby a emisí povede k preferenci malých a úsporných aut, jenže děje se pravý opak. Tato a další pravidla učinila malé vozy prakticky neprodejnými.
Ač to nemusí být na první pohled patrné, nabídka aut na evropském trhu postupně zeštíhluje. Modelů sice nabízí automobilky stále více, cokoli specifického má ale v jejich portfoliích stále menší prostor. Však stačí vzpomenout na to, jak vypadala paleta verzí nejprodávanějšího Volkswagenu Golf ještě na přelomu století a jak vypadá dnes. Zkuste si nyní koupit šestiválec, pětiválec nebo třídvířko, manuál i automat k čemukoli, pohon 4x4 k lecčemu. K dispozici je zlomek verzí a u konkurence nepochodíte lépe, třebaže i neobyčejných šestiválcových kompaktů byla kdysi v nabídce slušná řádka.
I nyní mizí z nabídek v prvé řadě výkonné verze, jejichž vyšší spotřeba resp. emise CO2 se nepotkávají se stále přísnějšími limity. Nicméně probíhající změny jsou daleko širší a ještě citelněji zasahují spodní patro nabídek, ze kterých nezmizí jen ostré deriváty, ale celé modelové řady. Pokud tedy toužíte jen po malém autě do města, který postačí k pokrytí vašich potřeb, raději s návštěvou showroomu příliš neotálejte. A už teď se připravte na to, že u některých značek budete moci koupit jen skladové vozy.
Před tímto trendem dříve varoval šéf Volkswagenu a teď už si můžeme říci, že nepřeháněl. I Škoda coby značka obyčejných aut to na trhu nedávno zabalila se Citigo bez jakéhokoli plánu se do tohoto segmentu vrátit. Někteří na to reagovali s tím, že je to znak konce jedné éry a nyní to tak skutečně vypadá. Pole v tomto segmentu totiž čerstvě vyklízí i Peugeot a Citroën, které končí s modely 108 a C1.
Zatím to není oficiální, s odvoláním na dva nezávislé, věrohodné zdroje uvnitř automobilek o tom ale informuje agentura Reuters. A není důvod ji nevěřit - koncern PSA (Peugeot Citroën Automobiles) už dříve opustila společný podnik s Toyotou, který vyrábí malá auta v českém Kolíně. A asi by to nedělal, kdyby s nimi měl velkolepé plány. Podle Reuters je podnikání v této části trhu pro Francouze o ztrátovou záležitostí, a tak v ní nemají důvod pokračovat.
Pokud se ptáte, jak je vůbec možné prodělávat na primitivních autech prodávaných snadno za 300 tisíc Kč, odpověď má dvě slova: regulace a EU. Třeba Fiat, který se má s PSA spojit, už dříve konstatoval, že pokud by měl ponechal v prodeji současný model Panda se stávajícími jednotkami (a že to nejsou žádní ničitelé přírody...), musel by za každý prodaný kus zaplatit na pokutách Evropské unii v průměru 3 800 Eur (cca 104 tisíc Kč). To by však při přenesení na zákazníky učinilo vůz neprodejným a při ponechání na bedrech FCA ztrátovým.
Nejde ale jen o spotřebu nebo emise, jsou to i další regulace, které mají auta s cenou pod 15 000 Eur (asi 410 tisíc Kč) učinit v Evropě obtížně dostupným zbožím. EU nařídila, aby od roku 2022 bylo na palubě každého nového vozu minimálně devět asistenčních systémů. To není problém pro větší auta, z nichž mnohé navíc již prvky jako autonomní brzdy či monitoring jízdních pruhů mají. Ovšem pro minivozy jsou příliš drahé.
Můžeme se ptát, jaký smysl tohle má v rámci boje EU za nižší emise CO2, neboť podstata je stále stejná - čím větší a těžší auta jsou, tím více emisí CO2 budou generovat, ať už jejich pohon zajistí cokoli. Pokud bude spojení Peugeotu, Citroënu a Fiatu dokončeno, Reuters předpokládá, že právě italská odnož tohoto konglomerátu bude malá auta vyrábět i nadále a v jejich nových generacích je učiní přijatelnými pro EU i ziskovými současně. Nečekejme ale, že budou levná - může jít klidně jen o elektrické modely a jak drahou legrací jsou, už ukázal nový, právě ryze elektrický model 500.
Peugeot 108 podle dostupných informací končí bez nástupce a spřízněný Citroën C1 s ním. S aktuálními záměry EU jsou tyto a jim podobné vozy neslučitelné. Foto: Peugeot
Zdroj: Reuters
Bleskovky
- Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
před 8 hodinami - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024 - Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
20.4.2024
Nejnovější články
- Český trh s ojetými auty se zadrhává, klesají prodeje i dovozy. Jedna jistota ale zůstává: Diesely vládnou
před 34 minutami - Jedno z nejlépe prodávaných čínských aut ve světě se ukázalo v novém, dnes stojí od 489 tisíc Kč, ač je velké jako Kodiaq
před 2 hodinami - Rusové ukázali Putinovu limuzínu předělanou na elektrický pohon. Má dojezd, o kterém si i Tesly mohou nechat jen zdát
před 3 hodinami - Nejlevnější Porsche 911 997 na prodej v Evropě vypadá zatraceně dobře, za cenu tuctové Octavie to může být výhra
před 5 hodinami - Hyundai ukázalo nové řešení, které v létě sníží teplotu uvnitř auta o desítky stupňů, i když vůbec není vidět
před 6 hodinami
Živá témata na fóru
- prodáváme Pico a další Produkty 04.23. 15:12 - petr_riha
- Fiat a vše kolem nich 04.23. 13:57 - pavproch
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 04.23. 12:57 - mattonecz
- Elektromobily a vse kolem nich 04.23. 11:21 - Stepan
- Peugeot 207-problém po nastartování 04.23. 08:42 - Arkis
- Tiguan 2.0TSI 6MT 4x4 Sport&Style 04.22. 16:20 - pavproch
- Audi TT 1999 - koupit, nebo ne? 04.21. 20:09 - tecos999
- Onboard videa 04.21. 20:06 - brnenska.odchytova