Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Dělníci Renaultu vzali manažery jako rukojmí, až teď pochopili, co přichází s elektromobily
29.4.2021 | Petr Prokopec
Nucená elektrifikace aut může vypadat jako projev boje za lepší svět, má ale své dopady, které zase tak hezky nepůsobí. A nejde zdaleka jen o rozdávaní peněz z kapes všech coby dotací na jejich pořízení.
Jakkoli to může znít zvláštně, Francouzi považují stávku za jedno ze svých základních práv. I proto je již od roku 1946 zakotveno v ústavě. I kvůli tomu se v zemi galského kohouta každou chvíli stávkuje kvůli nejrůznějším věcem a svého času byly v Paříži dokonce zavřené plovárny, neboť do „boje s vrchností“ vyrazili plavčíci. O nich ale pochopitelně dnešní článek nebude, místo toho se zaměříme na zaměstnance továrny Renaultu v Bretani na severozápadě Francie. Ti chtějí stávkou zabránit uzavření podniku.
Renault přitom o tomto kroku rozhodl již loni, kdy oznámil, že z důvodů restrukturalizace značky je třeba uzavřít hned čtyři továrny. Kromě toho francouzská automobilka oznámila, že po celém světě hodlá propustit asi 15 tisíc zaměstnanců. Tyto kroky se u nich nesetkaly s pochopením, ve zmíněné Bretani tak došlo na protesty. V návaznosti na ně pak Renault své plány lehce zredukoval a uvedl, že továrna se zavírat nebude, ovšem pod podmínkou, že se pro ní najde kupec.
Z loňského května se můžeme přesunout do současnosti, kdy je podnik zvaný Fonderie de Bretagne znovu v obležení stávkujících. Ti dokonce v úterý přes noc drželi jako rukojmí dvanáct manažérů, které nakonec propustili až druhý den v půl jedenácté dopoledne. Renault pochopitelně takové jednání odsoudil a vyzval k „ukončení blokády a návratu k příměří“. Na to však stávkující odmítají přistoupit, dle nich totiž jediným krokem vedoucím k ukončení stávky je zastavení kroků vedoucích k zavření či prodeji továrny.
Mael Le Goff, tajemník odborářské organizace CGT, přitom uvedl, že automobilka zcela odmítá jakýkoliv kontakt s dělníky. „Nechtějí s námi vést dialog, takže bylo zbytečné snažit se bavit s lidmi, kteří o to nemají zájem. Chtěli jsme se jich přitom zeptat, co s námi bude, pokud budeme prodáni a staneme se tak vlastně nadbytečnými. Čekali jsme celý rok. Nyní nám již nezbývá příliš mnoho naděje.“
„Myslím, že pokud je toto náš poslední vzdor, mohu vás ujistit, že si jej všichni zapamatují,“ dodal pak dále k věci další zástupce odborů Nicolas Guillemette. Z jeho slov je tak zřejmé, že situace nejspíše bude ještě eskalovat, přičemž bychom se ani nedivili, kdyby nakonec došlo na zapalování aut, což je další oblíbený francouzský sport. Že přitom něco takového továrnu neotevře, je zcela jasné.
Ve výsledku to nakonec není Renault, vůči kterému se obrací hněv, nýbrž francouzská vláda. Stejně jako mnohé další, které vyhlásily válku spalovacím motorům a nutí automobilky k přechodu k elektrickým autům. Tlak na masovou elektrifikaci přináší i rozsáhlé změny ve výrobních programech automobilek, které rázem nepotřebují mimo jiné tolik továren na výrobu motorů a převodovek. Jejich zavírání a propouštění nadbytečných zaměstnanců je logickým dopadem, odborářům to ale dochází až nyní.
Pokud tento trend neustane, patrně o podobných problémech neslyšíme naposledy. Ostatně si stačí uvědomit, že aktuálně se o řadu palcových titulků v médiích postaralo 350 stávkujících zaměstnanců ve zmíněné továrně. O práci ale můžou stejným způsobem přijít statisíce lidí.
V továrně Fonderie de Bretagne na severozápadě Francie vyráběl Renault části motorů a převodovek. Obojí je však v případě elektromobility zbytečné, navíc automobilka musí kvůli své svízelné situaci přistoupit k rozsáhlé restrukturalizaci. Podnik je tedy uzavřen, proti čemuž zaměstnanci protestují velmi nevybíravým způsobem. Foto: Renault
Zdroj: AFP
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
včera - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Pre Jerez včera 15:00
- Senzace: Bimota v SBK 2025 s továrním týmem Kawasaki včera 13:00
- Časový program Gran Premio Estrella Galicia 0,0 de España včera 10:00
- Vostatek po Assenu: „ Na suché trati jsem se cítil silný, na mokré to nešlo“ 24.4.2024
- Začalo letošní MS-Side 24.4.2024
Nejčtenější články
- Stellantis propustil dalších 400 lidí, otevřeně říká, že je to kvůli elektromobilům
26.3.2024 - Hned tři oblíbené německé sporťáky končí bez nástupce. Lidé by je chtěli dál, prodávat se ale dál nesmí
26.3.2024 - Specifický přístup k elektromobilům se BMW bohatě vyplácí, pochybovači aspoň prozatím ostrouhali
26.3.2024 - Ojetá Škoda Karoq je oproti novému autu za babku, jako nejspolehlivější moderní škodovka dává smysl
26.3.2024 - Luxusní SUV jde i v roce 2024 pořídit s ručním řazením, relikt starých časů nepochopitelně zůstává v nabídce
26.3.2024
Živá témata na fóru
- Audi A6 C7 převodovky 04.25. 23:27 - Milanito
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.25. 23:10 - M.Z.
- Onboard videa 04.25. 23:07 - Lachende Bestien
- Tiguan 2.0TSI 6MT 4x4 Sport&Style 04.25. 20:34 - M.Z.
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.25. 19:05 - řidičBOB
- Fiat a vše kolem nich 04.25. 18:24 - Brus
- IT poradna 04.25. 10:15 - pavproch
- Lampárna (stěžovatelna) 04.24. 15:55 - řidičBOB