Designéři vrátili život legendě silnic východního bloku, u nás jí kdysi jezdila spousta

Bylo to sympatické malé auto, které motorizovalo i značnou část Čechů a Slováků, akorát u nás se stalo hitem dávno poté, co bylo technicky na špici. Nová iterace Fiatu 126 by to mohla dohnat.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Designéři vrátili život legendě silnic východního bloku, u nás jí kdysi jezdila spousta

16.10.2020 | Petr Miler

Designéři vrátili život legendě silnic východního bloku, u nás jí kdysi jezdila spousta

/

Foto: MA-DE Studio

Bylo to sympatické malé auto, které motorizovalo i značnou část Čechů a Slováků, akorát u nás se stalo hitem dávno poté, co bylo technicky na špici. Nová iterace Fiatu 126 by to mohla dohnat.

Když se řekne legenda silnic východního bloku, co se vám vybaví? Pochopitelně staré škodovky s motorem vzadu, jistě žigulíky, Trabanty, Wartburgy, některým možná i Volhy nebo někdejší Dacie. Zapomínat bychom ale neměli ani na jedno auto, které se svého času též postaralo o motorizaci milionů lidí žijících za železnou oponou, Čechoslováky nevyjímaje - Fiat 126p.

Polská verze nástupce Fiatu 500, který se představil v roce 1972, vstoupila do prodeje jen rok později a svého času byla moderním malým vozem, schopným navzdory drobným vnějším rozměrům odvézt i mladší rodinu. Jenže zatímco italský originál byl v roce 1980 vyřazen z prodejního programu a nahrazen novějším nástupcem, polská varianta zůstala ve výrobě až do roku 2000, skutečně o 20 let déle. A navzdory dílčím inovacím byla už o mnoho let dříve zoufale zastaralým zbožím, které na automobilovou mapu světa nevrátily ani její dílčí vylepšení.

I tak se Fiatu 126p prodaly přes 3 miliony kusů a pokud jste zažili komunistickou éru Československa na vlastní kůži, tohle auto jste nevyhnutelně museli pravidelně vídat a možná v něm i jezdit. A pokud ne, ale přesto si získalo vaše sympatie, můžete se nyní modlit, aby do prodeje doputoval jeho moderní nástupce.

O jeho ztvárnění se postarali designéři z italského studia MA-DE, kteří si dali za cíl vrátit život právě tomuto Fiatu. Pokusili se tak zachovat jeho designový svéráz, ale přidat mu moderní šmrnc a aktuální technické pojetí. Auto tedy počítá s elektrickým pohonem, je o něco větší než originál, jinak siale zachovává svůj sympatický krabicoidní vzhled s řadou současných vizuálních prvků - od řešení světel až třeba po velikost kol.

Autoři studie ve své tiskové zprávě k projektu nezmiňují detaily o technice krom zmíněného elektrického pohonu, nepokusili se ztvárnit interiér a neříkají, co jejich nápad čeká. Zřejmě tedy doufají, že by se jej Fiat mohl chytit a vedle moderní, elektrické interpretace modelu 500, postavit totéž v případě stodvacetšestky. Popravdě, nezlobili bychom se, auto je to zajímavé. A to předpokládáme, že v Polsku by byly naděje takového auta okouzlit ještě mnohem větší.


Designéři vrátili život legendě silnic východního bloku, u nás jí kdysi jezdila spousta - 1 - Fiat 126 2020 navrat 01Designéři vrátili život legendě silnic východního bloku, u nás jí kdysi jezdila spousta - 2 - Fiat 126 2020 navrat 02Designéři vrátili život legendě silnic východního bloku, u nás jí kdysi jezdila spousta - 3 - Fiat 126 2020 navrat 03Designéři vrátili život legendě silnic východního bloku, u nás jí kdysi jezdila spousta - 4 - Fiat 126 2020 navrat 04Designéři vrátili život legendě silnic východního bloku, u nás jí kdysi jezdila spousta - 5 - Fiat 126 2020 navrat 05Designéři vrátili život legendě silnic východního bloku, u nás jí kdysi jezdila spousta - 6 - Fiat 126 2020 navrat 06Designéři vrátili život legendě silnic východního bloku, u nás jí kdysi jezdila spousta - 7 - Fiat 126 2020 navrat 07Designéři vrátili život legendě silnic východního bloku, u nás jí kdysi jezdila spousta - 8 - Fiat 126 2020 navrat 08Pokus vrátit život Fiatu 126(p) nedopadl vůbec špatně, tedy alespoň podle nás. Foto: MA-DE Studio

Zdroj: MA-DE Studio

Petr Miler

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.