Dopravu ve městech má spasit „metro pro auta”. Je to reálné?

S poněkud bizarní ideou přichází jedna londýnská firma. Podle té mají být postaveny tuny, v nichž bude auta řídit jakýsi centrální mozek.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Dopravu ve městech má spasit „metro pro auta”. Je to reálné?

2.12.2016 | Marek Bednář | Přidat příspěvek

Dopravu ve městech má spasit „metro pro auta”. Je to reálné?

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

S poněkud bizarní ideou přichází jedna londýnská firma. Podle té mají být postaveny tuny, v nichž bude auta řídit jakýsi centrální mozek.

Vysoká hustota automobilové dopravy je charakteristická snad pro všechna velká města na světě. Do měst se podle různých odhadů mají v nepříliš vzdálené budoucnosti stěhovat další stovky milionů lidí na celém světě a stávající dopravní infrastruktura něco takového nemusí pojmout. Někdo by chtěl zakazovat auta, londýnská firma PLP Architecture přišla s nápadem zvaným Cartube.

Není to obdoba YouTube, na které by byla jen videa o autech, nýbrž systém potrubní dopravy aut pod městem. Něco jako metro, jen bez normálních stanic a s vlastními auty, dalo by se říci. Ve městech „není možné mít směrově oddělené kapacitní silnice, protože jsou potřeba křižovatky apod., takže jsme vypočetli, kolik lidí by šlo transportovat podzemním řešením,” říká firma.

Zatímco londýnská síť železnic Crossrail přepraví za hodinu 18 tisíc lidí, Cartube by mohla zvládnout až 40 tisíc lidí za hodinu, pokud by v ní auta jezdila rychlostí 40 mph (64 km/h). Předpoklad je ten, že tahle auta nebudou řídit lidé, nýbrž centralizovaný systém, spravující celé Cartube. Byl by tedy použitelný jen pro auta schopná autonomní, resp. dálkově počítačem řízené jízdy. Také by to měly být jen elektromobily, aby systém podzemních tunelů neměl tak velké náklady na ventilaci.

„Počítačové řízení systému by bylo relativně snadné, protože když ovládáte všechna auta, víte, co budou dělat za minutu, za deset minut, takže můžete zajistit, aby systém fungoval efektivně a neustále,” upřesňuje Lars Hesselgren, šéf výzkumu u PLP. Předpokládáme tedy, že člověk by na displeji auta zadal výjezd, na kterém chce Cartube opustit, a předal by řízení automatice.

Součást představení tohoto nápadu byly i návrhy, kudy by mohly trasy Cartube pod Londýnem vést; tedy, alespoň první, řidší síť vypadá na Londýn, tu hustší tipujeme na jiné město. Jsou napojeny na dálnice na protilehlých koncích města, ovšem aby tenhle systém mohl fungovat i pro něco jiného než tranzitní dopravu, byla by potřeba řada vjezdů i uprostřed města.

V podstatě se tak díváme na síť tunelů pro rychlejší automobilovou dopravu městem, něco jako hromadu pražských Blanek na jednom místě. S tím rozdílem, že pod zemí by vaše auto řídil centrální mozek. Samozřejmostí jsou extrémní náklady na vybudování, i kdyby žádnou z dílčích staveb neprovázely problémy, jak tomu bylo u Blanky.

PLP Architecture dodává poměrně zajímavý postřeh, a sice ten, že současná rozvinutá města typu právě Londýna dost pravděpodobně takovouhle novinku nepostaví, ač by ji potřebovala nejvíc. Mohla by se jí ale chytit rozvíjející se města, která by tak přeskočila jednu generaci individuální dopravy v městském prostředí. Samozřejmě, jestli Cartube dojde reality, nebo jestli zůstane jen na papíře, je zatím brzy spekulovat.


Dopravu ve městech má spasit „metro pro auta”. Je to reálné? - 1 - cartube london 01Dopravu ve městech má spasit „metro pro auta”. Je to reálné? - 2 - cartube london 02Dopravu ve městech má spasit „metro pro auta”. Je to reálné? - 3 - cartube london 03Dopravu ve městech má spasit „metro pro auta”. Je to reálné? - 4 - cartube london 04
Cartube má pomoci městské dopravě tím, že co nejvíc aut přestěhuje pod zem

Zdroj: Autocar

Marek Bednář

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše