Downsizing nefunguje ani u Porsche. V praxi bere s turbem víc, co dalších 18 aut?

Nová 2,5litrová přeplňovaná jednotka Caymanu S„žere“ ve skutečném světě o 1,1 litru víc než 3,4litrová atmosféra. Zvýšil se i rozdíl oproti té papírové.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Downsizing nefunguje ani u Porsche. V praxi bere s turbem víc, co dalších 18 aut?

3.8.2016 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek

Downsizing nefunguje ani u Porsche. V praxi bere s turbem víc, co dalších 18 aut?

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Nová 2,5litrová přeplňovaná jednotka Caymanu S„žere“ ve skutečném světě o 1,1 litru víc než 3,4litrová atmosféra. Zvýšil se i rozdíl oproti té papírové.

Možná si ještě vzpomenete na nedávné stesky vrchního motoráře Porsche. Ten sice downsizing pohonných jednotek značky a náhradu atmosférického plnění turbodmychadly hájil, zároveň ale konstatoval, že za tento krok nemůže automobilka, ale vlády tlačící na stále nižší papírovou spotřebu paliva. Právě její snížení spolu s navýšením výkonu automobilka z Zuffenhausenu v každé tiskové zprávě s downsizingem související ráda zmiňovala, řekla nám ale jen část pravdy.

Papírově k této změně skutečně došlo, u modelů Boxster a Cayman dokonce o nemalých 13 procent. Oba vozy by se tak v závislosti na zvolené variantě (základ dostal dvoulitr o výkonu 300 koní, verze S má 2,5litrovou jednotku a 350 koní) měly pohybovat v průměru za 6,9 až 8,1 litru na sto kilometrů. Uvážíme-li současné zvýšení výkonu a dynamiky, zní to velmi působivě, a to i když se dalo očekávat, že realita zase tak růžová nebude. Jenže ona není růžová ani trochu, je černá, a to velmi.

Magazín What Car? nově přišel s doplněním svého přehledu skutečných spotřeb aut, kterému říká True MPG. Není to žádná velká věda, spotřebu aut místo v laboratoři měří na silnici bez všemožných manipulací automobilek, přesto v jasně stanoveném cyklu, který zajišťuje vzájemnou srovnatelnost výsledků Přidal celkem 19 aut, jejichž výsledky najdete níže a zajímavé jsou všechny. Nás ale nejvíce zaujal právě ten Caymanu.

Nebudeme dále chodit kolem horké kaše a rovnou zmíníme, že Porsche 718 Cayman S osazené výkonnějším přeplňovaným čtyřválcem si v testu řeklo průměrně o 9,95 l/100 km. Vůči nejvyšší udávané hodnotě se tak jedná o 22,8procentní rozdíl. To nemuselo nikoho překvapit, problém pro Porsche ale je, že 2,5litrové kupé je ve stejném testu citelně žíznivější než jeho předchůdce osazený 3,4litrovým šestiválcem. S ním totiž v reálném světě jezdil za 8,88 l/100 km a od udávané hodnoty se výsledek odchyloval o procento, o 0,08 litru.

Že downsizing spotřebě reálně nepomůže se dalo čekat, taková je i naše dlouhodobá zkušenost. Že ale vůz i v tomto, ne zrovna náročném testu (není tu žádné ostré ježdění, nic takového) bude v reálu brát o tolik více než má a o tolik více než model s větším motorem (1,07 litru/100 km), jsme vážně nečekali. A to je otázkou, kam až spotřeba poletí při dolování poslední kapky výkonu - v tomto byl Cayman S vždy dobrý, teď už by nemusel.

Je zkrátka znovu vidět, že turba nejsou dobrá řešení pro všechna auta. Z downsizingu reálně profitují pouze výsledky normovaných testů, které pro automobilky znamenají nižší pokuty za nadlimitní množství emisí CO2. To se samozřejmě z pohledu automobilek dá chápat, nás jako reálné lidi-zákazníky toužící po co nejlepším řešení pro skutečný svět to ale dojímat nemůže.

Pro Porsche je celá situace ještě horší, pokud nový Cayman S nebudeme porovnávat pouze s předchozí variantou, ale rovněž s konkurencí. Kupříkladu s takovým BMW M2 Coupe, jež ve svých útrobách ukrývá třílitrový šestiválec. Ten je sice taktéž přeplňovaný, nicméně má větší objem a i více válců než kupé ze Zuffenhausenu. Přesto reálně jezdí za 9 litrů na sto kilometrů.

Do hry pak můžeme nasadit i Jaguar F-Type, tedy další vůz osazený přeplňovaným třílitrovým šestiválcem a dokonce i kompresorem. Přesto je na tom také britské kupé lépe než Cayman S, neboť ve skutečném světě si v průměru říká o 9,8 l/100 km. Odchylka od udávané spotřeby je přitom jen 16,7procentní (u M2 dokonce jen 5,9procentní).

Můžeme tedy konstatovat, že „soudruzi ze západního Německa“ evidentně někde udělali zásadní chybu. Jejich nová pohonná jednotka sice nabízí více výkonu a Cayman i Boxster jsou s ní rychlejší než předchozí varianty, ovšem majitelé zároveň budou více platit i za benzín. A výraznou měrou narostl rozdíl mezi udávanou a skutečnou žíznivostí.

Od Porsche se pak v rychlosti přesuneme ještě k dalším testovaným vozům, přičemž pohled na přiloženou tabulku jasně naznačuje, že koncern VW Group (do nějž značka z Zuffenhausenu taktéž patří) na tom obecně není zrovna nejlépe. Cayman je vozem s nejmenším rozdílem mezi udávanou a reálnou spotřebou. Nejhůře jsou na tom dieselové Audi, dobře nedopadla ani Škoda Fabia 1,2 TSI.

Smutným „rekordmanem“ je pak již po několikáté Volvo, které taktéž v posledních letech přistoupilo k razantnímu downsizingu. I švédská automobilka se přitom pokaždé oháněla v tiskové zprávě ponížením spotřeby, evidentně ale šlo o dokumenty, jimž věří jen úředníci z Bruselu. Zákazníci by ovšem zejména pasážím vychvalujícím maloobjemové přeplňované motory neměli věřit ani za mák - v praxi evidentně nefungují avizovaným způsobem.

Naměřená vs. udávaná spotřeba v testech True MPG What Car? v roce 2016


Downsizing nefunguje ani u Porsche. V praxi bere s turbem víc, co dalších 18 aut? - 1 - True MPG What Car 2016 tabulka 01

Downsizing nefunguje ani u Porsche. V praxi bere s turbem víc, co dalších 18 aut? - 2 - Porsche 718 Cayman 2016 prvni foto 03Downsizing nefunguje ani u Porsche. V praxi bere s turbem víc, co dalších 18 aut? - 3 - Porsche 718 Cayman 2016 prvni foto 04Downsizing nefunguje ani u Porsche. V praxi bere s turbem víc, co dalších 18 aut? - 4 - Porsche 718 Cayman 2016 prvni foto 05Downsizing nefunguje ani u Porsche. V praxi bere s turbem víc, co dalších 18 aut? - 5 - Porsche 718 Cayman 2016 prvni foto 06Downsizing nefunguje ani u Porsche. V praxi bere s turbem víc, co dalších 18 aut? - 6 - Porsche 718 Cayman 2016 prvni foto 07Downsizing nefunguje ani u Porsche. V praxi bere s turbem víc, co dalších 18 aut? - 7 - Porsche 718 Cayman 2016 prvni foto 08
Porsche 718 Cayman S dostalo do vínku přeplňovaný čtyřválec namísto atmosférického šestiválce kvůli spotřebě...

Downsizing nefunguje ani u Porsche. V praxi bere s turbem víc, co dalších 18 aut? - 8 - Test Porsche Cayman S 981 2013  001Downsizing nefunguje ani u Porsche. V praxi bere s turbem víc, co dalších 18 aut? - 9 - Test Porsche Cayman S 981 2013  004Downsizing nefunguje ani u Porsche. V praxi bere s turbem víc, co dalších 18 aut? - 10 - Test Porsche Cayman S 981 2013  010Downsizing nefunguje ani u Porsche. V praxi bere s turbem víc, co dalších 18 aut? - 11 - Test Porsche Cayman S 981 2013  015Downsizing nefunguje ani u Porsche. V praxi bere s turbem víc, co dalších 18 aut? - 12 - Test Porsche Cayman S 981 2013  016Downsizing nefunguje ani u Porsche. V praxi bere s turbem víc, co dalších 18 aut? - 13 - Test Porsche Cayman S 981 2013  063
Starší verze Caymanu S s šestiválcovým atmosférickým boxerem ale brala reálně méně

Downsizing nefunguje ani u Porsche. V praxi bere s turbem víc, co dalších 18 aut? - 14 - Test Jaguar F-Type S 2013 Preview 01Downsizing nefunguje ani u Porsche. V praxi bere s turbem víc, co dalších 18 aut? - 15 - Test Jaguar F-Type S 2013 Preview 02Downsizing nefunguje ani u Porsche. V praxi bere s turbem víc, co dalších 18 aut? - 16 - Test Jaguar F-Type S 2013 Preview 03Downsizing nefunguje ani u Porsche. V praxi bere s turbem víc, co dalších 18 aut? - 17 - Test Jaguar F-Type S 2013 Preview 04Downsizing nefunguje ani u Porsche. V praxi bere s turbem víc, co dalších 18 aut? - 18 - Test Jaguar F-Type S 2013 Preview 05Downsizing nefunguje ani u Porsche. V praxi bere s turbem víc, co dalších 18 aut? - 19 - Test Jaguar F-Type S 2013 Preview 06
Německé kupé je dokonce žíznivější než Jaguar F-Type osazený objemnějším šestiválcem s přeplňováním kompresorem

Zdroje: What Car? poprvé a podruhé

Petr Prokopec

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.