Mistrovská F1 vyzvala ve sprintu tuningová monstra s víc jak 1 000 koní, neměla to dělat

Je možné vyrovnat dynamiku ef-jedničky extrémními úpravami už tak extrémně rychlých silničních aut? Přesně na to zkusili přijít Britové a došli k zajímavým závěrům.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Mistrovská F1 vyzvala ve sprintu tuningová monstra s víc jak 1 000 koní, neměla to dělat

31.7.2021 | Petr Miler

Mistrovská F1 vyzvala ve sprintu tuningová monstra s víc jak 1 000 koní, neměla to dělat

/

Foto: Red Bull Racing

Je možné vyrovnat dynamiku ef-jedničky extrémními úpravami už tak extrémně rychlých silničních aut? Přesně na to zkusili přijít Britové a došli k zajímavým závěrům.

Není to tak dávno, co jsme vám ukazovali srovnání dynamiky Bugatti Chiron s Formulí 1 v podání Mata Watsona z Carwow. Uvedli jsme jej tehdy s tím, že nic úchvatnějšího hned tak neuvidíte a pokud jde o srovnání dynamiky ryze sériových silničních aut, pak skutečně ne. Ale co když do hry zasáhne tuning?

Běžně si pod tímto slovem představíme Škodu Octavia TDI s „chipem” a velkými koly, možnosti úprav ale zdaleka nekončí zde. Specializované firmy si berou do parády i ta nejlepší z nejlepších aut a obdařují je úpravami, vedle nichž bledne i zmiňované Bugatti. A přesně taková dvě se znovu postavila proti stejné ef-jedničce řízené Davidem Coulthardem, Red Bullu RB7, tedy mistrovskému speciálu F1 z roku 2011.

Není to tedy nejnovější Formule 1 a ty současné budou jistě o něco rychlejší, ale v přímce rozdíl dramatický nebude. Navíc toto je ještě stroj z dob atmosféricky plněných osmiválců, který zní jako žádný turbomotor na světě. Jeho 750 koní přesto není na dnešní dobu bůhvíco, ovšem v kombinaci s hmotností pouhých 650 kilo je to rázem jeden z nejrychlejších strojů, které kdy jezdily po zemi. Co se proti němu postavilo?

Skutečně žádná ořezávátka, ale extrémisté mezi tuningovými monstry. Jednak šlo o Lamborghini Huracán s motorem 5,2 V10 doplněné o dvojici turb, které má dávat výkon okolo 1 200 koní. A vedle něj Nissan GT-R s kompletně přepracovaným motorem převrtaným na 4,1 litru, který dává až 1 300 koní. Navíc na rozdíl od F1 disponují pohonem všech kol, což se hlavně při startu z místa hodí, tuplem když panují lehce deštivé podmínky.

Výsledek? Podívejte se na to sami, je to řež, jaká se nevidí. Nejpikantnější je, že Formule 1 byla přemožena, a to oním Lamborghini, které se zdá být velmi efektivní hlavně při startu z místa i z nízkých rychlostí. Formule 1 měla hlavně problémy s trakcí, ale ani poté nebyla rychlejší, jen držela krok. Všechna auta se každopádně s časem na čtvrtmíli dostala pod 9,5 sekundy, což je bláznivé, uvážíme-li, že dvě z nich prohrála. Lambo s 1 200 koňmi totiž tuto disciplínu zvládlo jen za 8,9 sekundy.

Stejně dopadl i závod s letmým startem, kdy opět zvítězil Huracán (rozjel se až na 355 km/h jako nic) před F1 a GT-R, při brzdění se ale ukázalo, kde by Formule 1 jasně vládla - na jakkoli technické trati, brzdná dráha ze 160 km/h je oproti zbylým autům snad poloviční. Skutečně pozoruhodné klání, které se jen tak nevidí.


Mistrovská F1 vyzvala ve sprintu tuningová monstra s víc jak 1 000 koní, neměla to dělat - 1 - Red Bull RB7 2011 drag race ilu 01Mistrovská F1 vyzvala ve sprintu tuningová monstra s víc jak 1 000 koní, neměla to dělat - 2 - Red Bull RB7 2011 drag race ilu 02Mistrovská F1 vyzvala ve sprintu tuningová monstra s víc jak 1 000 koní, neměla to dělat - 3 - Red Bull RB7 2011 drag race ilu 03
Mistrovská Formule 1 z roku 2011 je stále extrémně rychlý stroj, hlavně na okruhu, při akceleraci v přímce ale muselo sklonit hlavu před Lamborghini Huracán se skoro dvojnásobným výkonem oproti sérii. Ilustrační foto: Red Bull Racing

Zdroj: Carwow@Youtube

Petr Miler

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše