Elektrické SUV se ukázalo na nejnáročnějším okruhu, po půlce kola už nejelo víc než Favorit

Je to jen připomenutí toho, jak daleko mají současné elektromobily ke konvenčním autům se spalovacími motory. I když dokáží krátce zazářit, konzistence jejich výkonnosti je jim zcela cizí, o dojezdu ani nemluvě.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Elektrické SUV se ukázalo na nejnáročnějším okruhu, po půlce kola už nejelo víc než Favorit

8.4.2021 | Petr Prokopec

Elektrické SUV se ukázalo na nejnáročnějším okruhu, po půlce kola už nejelo víc než Favorit

/

Foto: Nio

Je to jen připomenutí toho, jak daleko mají současné elektromobily ke konvenčním autům se spalovacími motory. I když dokáží krátce zazářit, konzistence jejich výkonnosti je jim zcela cizí, o dojezdu ani nemluvě.

Čínská automobilka Nio hodlá ve druhé půli letošního roku vstoupit na evropské trhy, a její globální expanze tak odstartuje dříve, než bylo původně plánováno. Značka přitom s prvním showroomem počítá v dánské Kodani a během dvou let by ráda prodala sedm tisíc svých SUV. O jaké modely konkrétně půjde, již nebylo specifikováno, aktuálně však v portfoliu figurují vozy EC6, ES6 a ES8. Poslední zmíněné je přitom schopné pobrat šest cestujících, zatímco v prvních dvou případech lze počítat pouze se dvěma řadami sedadel.

Aktuálně se zdá, že firma bude tlačit do popředí zejména model ES6. Právě jeho jízdou po Nürburgringu se totiž nyní pochlubila na svém kanálu na Youtube. Zajímavé přitom je, že video není její oficiálním počinem, místo toho za ním stojí čínský kanál Cars01, který jej samostatně publikoval dříve. A jelikož evidentně nebyl vázán žádnými povinnostmi, zazní během deseti minut jízdy i nemalá kritika. Ocenit je ale třeba automobilku, že video nejen převzala takové, jaké je, ale ještě opatřila srozumitelnými titulky.

Jak si tedy elektrické SUV na Severní smyčce vedlo? Ještě než se dostaneme k hodnocení jízdy, řekneme si pár slov o samotném voze. ES6 je již standardně k mání se dvěma elektromotory a tedy s pohonem všech kol, nicméně základní a vrcholná verze se v mnohém liší. První totiž počítá se dvěma jednotkami s permanentním magnetem, z nichž každá produkuje 218 koní, zatímco ve druhém případě byl zadní agregát nahrazen indukčním elektromotorem naladěným na 326 koní.

V případě vrcholného provedení tu tedy máme celkově 544 koní, s nimiž 2,5tunové SUV zvládá zrychlit z klidu na stovku za 4,7 sekundy, přičemž jeho nejvyšší rychlost je omezena na 200 km/h. Se základní baterií o kapacitě 70 kWh, kterou byl vybaven i vůz, jenž zamířil na Ring, pak má tato varianta udávaný dojezd 430 km. Ten nicméně může narůst až na 517 km, pokud sáhnete po baterii s 84 kWh či dokonce až na 610 km u modelu se 100kilowatthodinovými akumulátory.

Teorii tedy máme za sebou, přejít můžeme k praxi. ES6 se zúčastnilo běžných turistických jízd, do nichž zamířilo s 58procentní kapacitou baterií slibující dojezd 247 km. Na konci pak vozu zbývalo 29 procent, což odpovídá spotřebě 20,3 kWh za jedno kolo o délce 20,8 kWh. Sami Číňané uvádí, že objetím okruhu spotřebovali o trochu méně, a sice 18,9 kWh, ale to není až tak podstatné. Budeme-li kalkulovat se spotřebou okolo 20 kWh, pak vůz v tomto režimu i s nejlepšími akumulátory ujede na jedno nabití asi 80 km, což jen připomíná námi mnohokrát připomínanou nepoužitelnost výkonných elektromobilů, pokud jejich výkon využijete častěji.

Navíc je třeba dodat, že auto není schopné objet celé kolo v plném nasazení, podobně jako naprostá většina elektromobilů, Tesly nevyjímaje. Buď se přehřejí a nebo autům klesne napětí kvůli málo nabitým baterkám. Zde se stalo to druhé přibližně v polovině kola, kdy byl výkon vozu omezen a nejvyšší rychlost snížena na 150 km/h. To je maximální rychlost Škody Favorit 136.

S pomocí regenerativního brzdění pak sice došlo na dočasný nárůst kapacity a tedy návrat do normálu, nicméně něco podobného se vám u spalovacího vozu nikdy nestane. Stejně jako můžete v jeho případě počítat s konzistentní odezvou brzd. V případě ES6 však byl pedál rozměklý, situaci pak navíc zhoršoval fakt, že soustavně zasahující ESP nelze deaktivovat. A ESP pochopitelně brzdy dále zahřívá.

Na druhou stranu je nutné uznat, že ani s těmito smutnými omezeními se Nio v prostředí, kterému nemůže říkat domov, úplně neztrácí, tedy alespoň v oné první polovině kola. Zvládne si totiž mimo jiné poradit i s upraveným Nissanem GT-R, byť je jasné, že v tomto ohledu rozhodovaly spíše schopnosti řidičů. Spotřeba sama o sobě pak není problematická, kapacita akumulátorů ale ano - nevíme o jiném autě, které by na nádrž na Ringu zvládlo jen čtyři kola, navíc z poloviny v limitovaném režimu. A pak jste jej doplňovali hodiny a hodiny. Že se auto nepřehřálo, je pak dáno i tím, že nebylo zcela nabité a omezení přišlo dříve odjinud, řidič to jinak čekal už u Adenau.

Přes pozitivní aspekty je nicméně otázkou, zda Nio dosáhne svých prodejních cílů. Základní ES6 totiž na domácím trhu stojí 358 tisíc yuanů (cca 1 190 000 Kč), přičemž cestou do Evropy bezesporu ještě podraží. Abyste pak navíc vlastnili výkonnější model s bateriemi o kapacitě 84 kWh, je třeba sáhnout do kapsy dokonce pro 448 000 CNY (1 488 000 Kč). Číňané se tak musí opravdu snažit, aby překonali stále početnější a hlavně známější konkurenci.


Elektrické SUV se ukázalo na nejnáročnějším okruhu, po půlce kola už nejelo víc než Favorit - 1 - Nio ES6 2019 nova sada 01Elektrické SUV se ukázalo na nejnáročnějším okruhu, po půlce kola už nejelo víc než Favorit - 2 - Nio ES6 2019 nova sada 02Elektrické SUV se ukázalo na nejnáročnějším okruhu, po půlce kola už nejelo víc než Favorit - 3 - Nio ES6 2019 nova sada 03Elektrické SUV se ukázalo na nejnáročnějším okruhu, po půlce kola už nejelo víc než Favorit - 4 - Nio ES6 2019 nova sada 04Elektrické SUV se ukázalo na nejnáročnějším okruhu, po půlce kola už nejelo víc než Favorit - 5 - Nio ES6 2019 nova sada 05Elektrické SUV se ukázalo na nejnáročnějším okruhu, po půlce kola už nejelo víc než Favorit - 6 - Nio ES6 2019 nova sada 06Elektrické SUV se ukázalo na nejnáročnějším okruhu, po půlce kola už nejelo víc než Favorit - 7 - Nio ES6 2019 nova sada 07Elektrické SUV se ukázalo na nejnáročnějším okruhu, po půlce kola už nejelo víc než Favorit - 8 - Nio ES6 2019 nova sada 08Elektrické SUV se ukázalo na nejnáročnějším okruhu, po půlce kola už nejelo víc než Favorit - 9 - Nio ES6 2019 nova sada 09Elektrické SUV se ukázalo na nejnáročnějším okruhu, po půlce kola už nejelo víc než Favorit - 10 - Nio ES6 2019 nova sada 10Elektrické SUV se ukázalo na nejnáročnějším okruhu, po půlce kola už nejelo víc než Favorit - 11 - Nio ES6 2019 nova sada 11Elektrické SUV se ukázalo na nejnáročnějším okruhu, po půlce kola už nejelo víc než Favorit - 12 - Nio ES6 2019 nova sada 12Elektrické SUV se ukázalo na nejnáročnějším okruhu, po půlce kola už nejelo víc než Favorit - 13 - Nio ES6 2019 nova sada 13Elektrické SUV se ukázalo na nejnáročnějším okruhu, po půlce kola už nejelo víc než Favorit - 14 - Nio ES6 2019 nova sada 14Elektrické SUV se ukázalo na nejnáročnějším okruhu, po půlce kola už nejelo víc než Favorit - 15 - Nio ES6 2019 nova sada 15Elektrické SUV se ukázalo na nejnáročnějším okruhu, po půlce kola už nejelo víc než Favorit - 16 - Nio ES6 2019 nova sada 16
Nio ES6 je k mání i s neobvyklou kombinací elektromotoru s permanentním magnetem a indukčního elektromotoru. V té chvíli soustava produkuje 544 koní, s nimiž zvládnete stovku za 4,7 sekundy. V případě baterií o kapacitě 84 kWh pak ujedete až 517 km, ovšem jen v laboratoři - na Ringu zvládne vůz 80 km, a to ne v plném tempu, to od určité chvíle nezvládá. Foto: Nio

Zdroj: Nio

Petr Prokopec

Živá témata na fóru

zobrazit vše