Eskalující spor korejských firem ohrožuje budoucnost VW i Fordu, mluví se o katastrofě

Mohlo by se zdát, že půtky dvou korejských společností mohou být Volkswagenu nebo Fordu ukradené, v dnešním globalizovaném světě to tak ale není a prostor pro řešení se zmešnuje.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Eskalující spor korejských firem ohrožuje budoucnost VW i Fordu, mluví se o katastrofě

22.7.2020 | Petr Prokopec

Eskalující spor korejských firem ohrožuje budoucnost VW i Fordu, mluví se o katastrofě

/

Foto: Volkswagen

Mohlo by se zdát, že půtky dvou korejských společností mohou být Volkswagenu nebo Fordu ukradené, v dnešním globalizovaném světě to tak ale není a prostor pro řešení se zmešnuje.

Pro rozvoj elektromobility jsou klíčové baterie, tedy ten komponent, který se na jejich ceně aktuálně podílí asi z jedné poloviny. Výrazné zlevnění by v tomto ohledu neskutečně napomohlo šíření alternativního pohonu, přičemž experti očekávali, že se tak stane s navyšováním objemu výroby. Jenže realita je docela jiná. Jakkoliv se s objemem produkce částečně rozmělňují některé náklady, na výrobu baterií jsou nadále potřeba vzácné kovy. A jejich těžba je již v tuto chvíli nedostačující, což znamená, že poptávka převyšuje nabídku. Ceny tedy neklesají, nýbrž stoupají.

Problém je to pro všechny, nejvíce pak ale pro ty, kteří spoléhají primárně na externí dodavatele. A nejvíce se v tuto chvíli zdá být stižený Volkswagen s Fordem. Za vším stojí přenice, ke které došlo mezi společnostmi LG Chem a SK Innovation. Obě se totiž zaměřují na vývoj a výrobu baterií, přičemž první zmíněná obvinila druhou z krádeže obchodního tajemství. Za pravdu jí přitom dala americká mezinárodní obchodní komise ITC (International Trade Comission), dle jejíhož předběžného rozhodnutí nesmí SK Innovation zásobovat svými produkty, komponenty či materiály žádné firmy ve Spojených státech.

Tento verdikt trápí hlavně Volkswagen, který právě na firmu SK Innovation vsadil v případě své elektrické expanze. Korejci tak v americké Georgii staví továrnu za takřka 1,7 milionu dolarů (cca 39 milionů Kč), která by měla dodávat baterie pro elektromobily VW vyráběné v sousedním Tennessee. Výroba měla odstartovat v roce 2022, přičemž SK Innovation již bere v potaz i spolupráci Němců s Fordem. Baterií od této firmy se tedy měl dočkat také modrý ovál.

Ford má momentálně uzavřenou spolupráci s LG Chem, která vyrábí baterie pro chystaný Mustang Mach-E. Nicméně automobilka na základě zmiňované spolupráce s VW měla začít využívat modulární platformu MEB, kterou by již osazovala akumulátory od SK Innovation. Ono předběžné rozhodnutí ale náhle připravilo obě značky o klíčový komponent. Podle Fordu přitom LG Chem nemá dostatečné kapacity na to, aby případně dokázalo výpadek v řetězci nahradit.

Nelze se tedy divit Volkswagenu, že daný verdikt považuje za „katastrofický“. Německá automobilka přitom na ITC již dříve apelovala, aby své rozhodnutí velmi pečlivě zvážila, neboť může citelně poškodit třetí strany. Přesně to se nyní stalo, VW i Ford tak již žádají americkou vládu, aby zasáhla. Modrý ovál přitom velmi chytře dodává, že „riskovat ztrátu pracovních pozic v USA je v koronavirové době neakceptovatelné“.

Bude tedy zajímavé sledovat, jak se ITC nakonec v říjnu rozhodne. Pokud však komise uzná, že na krádež obchodního tajemství skutečně došlo a působení SK Innovation na americké půdě tak bude omezeno, pak má především VW zásadní problém. Jakkoliv by se totiž Němci chtěli alespoň částečně odříznout od spalovacích motorů, kvůli nedostatku baterií jim to příliš nepůjde.


Eskalující spor korejských firem ohrožuje budoucnost VW i Fordu, mluví se o katastrofě - 1 - VW ID.3 2020 baterie nove foto 01Eskalující spor korejských firem ohrožuje budoucnost VW i Fordu, mluví se o katastrofě - 2 - VW ID.3 2020 baterie nove foto 02Eskalující spor korejských firem ohrožuje budoucnost VW i Fordu, mluví se o katastrofě - 3 - VW ID.3 2020 baterie nove foto 03
Kvůli sporu dodavatelů baterií možná VW nebude mít pro svou elektrickou expanzi klíčový komponent. Foto: Volkswagen

Zdroj: Reuters

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše