Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Eskalující spor korejských firem ohrožuje budoucnost VW i Fordu, mluví se o katastrofě
22.7.2020 | Petr Prokopec
Mohlo by se zdát, že půtky dvou korejských společností mohou být Volkswagenu nebo Fordu ukradené, v dnešním globalizovaném světě to tak ale není a prostor pro řešení se zmešnuje.
Pro rozvoj elektromobility jsou klíčové baterie, tedy ten komponent, který se na jejich ceně aktuálně podílí asi z jedné poloviny. Výrazné zlevnění by v tomto ohledu neskutečně napomohlo šíření alternativního pohonu, přičemž experti očekávali, že se tak stane s navyšováním objemu výroby. Jenže realita je docela jiná. Jakkoliv se s objemem produkce částečně rozmělňují některé náklady, na výrobu baterií jsou nadále potřeba vzácné kovy. A jejich těžba je již v tuto chvíli nedostačující, což znamená, že poptávka převyšuje nabídku. Ceny tedy neklesají, nýbrž stoupají.
Problém je to pro všechny, nejvíce pak ale pro ty, kteří spoléhají primárně na externí dodavatele. A nejvíce se v tuto chvíli zdá být stižený Volkswagen s Fordem. Za vším stojí přenice, ke které došlo mezi společnostmi LG Chem a SK Innovation. Obě se totiž zaměřují na vývoj a výrobu baterií, přičemž první zmíněná obvinila druhou z krádeže obchodního tajemství. Za pravdu jí přitom dala americká mezinárodní obchodní komise ITC (International Trade Comission), dle jejíhož předběžného rozhodnutí nesmí SK Innovation zásobovat svými produkty, komponenty či materiály žádné firmy ve Spojených státech.
Tento verdikt trápí hlavně Volkswagen, který právě na firmu SK Innovation vsadil v případě své elektrické expanze. Korejci tak v americké Georgii staví továrnu za takřka 1,7 milionu dolarů (cca 39 milionů Kč), která by měla dodávat baterie pro elektromobily VW vyráběné v sousedním Tennessee. Výroba měla odstartovat v roce 2022, přičemž SK Innovation již bere v potaz i spolupráci Němců s Fordem. Baterií od této firmy se tedy měl dočkat také modrý ovál.
Ford má momentálně uzavřenou spolupráci s LG Chem, která vyrábí baterie pro chystaný Mustang Mach-E. Nicméně automobilka na základě zmiňované spolupráce s VW měla začít využívat modulární platformu MEB, kterou by již osazovala akumulátory od SK Innovation. Ono předběžné rozhodnutí ale náhle připravilo obě značky o klíčový komponent. Podle Fordu přitom LG Chem nemá dostatečné kapacity na to, aby případně dokázalo výpadek v řetězci nahradit.
Nelze se tedy divit Volkswagenu, že daný verdikt považuje za „katastrofický“. Německá automobilka přitom na ITC již dříve apelovala, aby své rozhodnutí velmi pečlivě zvážila, neboť může citelně poškodit třetí strany. Přesně to se nyní stalo, VW i Ford tak již žádají americkou vládu, aby zasáhla. Modrý ovál přitom velmi chytře dodává, že „riskovat ztrátu pracovních pozic v USA je v koronavirové době neakceptovatelné“.
Bude tedy zajímavé sledovat, jak se ITC nakonec v říjnu rozhodne. Pokud však komise uzná, že na krádež obchodního tajemství skutečně došlo a působení SK Innovation na americké půdě tak bude omezeno, pak má především VW zásadní problém. Jakkoliv by se totiž Němci chtěli alespoň částečně odříznout od spalovacích motorů, kvůli nedostatku baterií jim to příliš nepůjde.
Kvůli sporu dodavatelů baterií možná VW nebude mít pro svou elektrickou expanzi klíčový komponent. Foto: Volkswagen
Zdroj: Reuters
Bleskovky
- Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
před 2 hodinami - Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
včera - Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
18.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Superpole WSSP vyhrál Manzi, 33. Vostatek včera 16:36
- Počasí způsobilo chaos v Assenu, nejlepším v pátek Bautista včera 16:27
- FIM EWC 24h Le Mans: PP pro YART s Hanikou včera 16:19
- Superpole WSSP300 pro Garciu, 4. Svoboda včera 14:17
- V Assenu začal nejrychleji Razgatlioglu včera 13:49
Nejnovější články
- Toyota jde dál proti proudu. Své legendě nadělila doma diesel místo hybridu, u nás dokonce dostala jen naftu
před hodinou - Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
před 2 hodinami - Svolávací akce kvůli zasekávajícímu se plynu donutila Teslu odhalit, kolik reálně prodává Cybertrucků
před 4 hodinami - Fiat Panda má pověst velmi poruchového auta, v bazarech přesto táhne, časem svým způsobem zraje
včera - Někdo najel s nejkrásnějším moderním Astonem Martin 514 tisíc kilometrů, něco takového jsme v životě neviděli
včera
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.20. 08:59 - Truck Daškam
- Elektromobily a vse kolem nich 04.19. 23:35 - Lachende Bestien
- Prodávám Tiguana, 2019, 176kW perfektní stav 04.19. 22:53 - abgx1
- BMW Divize 04.19. 22:48 - Lachende Bestien
- Policejní kontroly a měření 04.19. 18:38 - rutak11
- Peugeot 207-problém po nastartování 04.19. 15:42 - grizly
- Chip modul PCM zvýšení výkonu 2.0TSI GEN4 300+PS 04.19. 14:11 - venomage
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.19. 09:13 - Eda