Expert popsal, jestli auto s nejmatnějším lakem světa vůbec půjde změřit radarem

Neříkejte, že vás to nenapadlo. Pokud má vůz s novým typem laku Vantablack téměř nulovou odrazivost světla a okem jej vnímáte jako dvourozměrný, je vůbec možné jej zaznamenat laserovým měřičem rychlosti?
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Expert popsal, jestli auto s nejmatnějším lakem světa vůbec půjde změřit radarem

14.9.2019 | Petr Miler

Expert popsal, jestli auto s nejmatnějším lakem světa vůbec půjde změřit radarem

/

Foto: BMW

Neříkejte, že vás to nenapadlo. Pokud má vůz s novým typem laku Vantablack téměř nulovou odrazivost světla a okem jej vnímáte jako dvourozměrný, je vůbec možné jej zaznamenat laserovým měřičem rychlosti?

BMW na konci srpna ohromilo svět novým typem laku, který z auta dokáže udělat dvojrozměrný objekt. Můžete se po právu ptát, k čemu je něco takového dobré, když designéři tráví roky práce vychytáním plastických linií každého nového modelu, aby je pak zneviditelnili lakem, ale tak už to zkrátka dnes chodí. Publikum zavalené nespočtem vzruchů je potřeba zaujmout něčím neobvyklým, a to se bavorské automobilce podařilo, však její X6 s lakem Vantablack v pohybu vypadá jako černá díra na kolech.

Podstatou novinky je nanostruktura s hemisférickou odrazivostí, která ve výsledku působí jako extrémně černý odstín nezrcadlící okolí. Vantablack alias VBx2 tak absorbuje až 99,965 % světla a cokoli jím nalakujete tak skutečně dělá dojem černého beztvarého fleku.

Při spatření oné téměř nulové odrazivosti mohlo leckoho napadnout, že by takový lak mohl fungovat trochu jako technologie stealth, která zneviditelňuje třeba vojenská letadla pro radary. V toto případě by to tedy nefungovalo na ty rádiové, pro ty je odrazivost světla irelevantní, ale pro ty laserové je klíčová. A laserový radar není přítelem rychlých řidičů - detekovat ho lze jen ve chvíli, kdy vás změří a rušit jeho paprsky je ilegální. Kdybyste ale jezdili autem s továrním lakem téměř neodrážejícím světlo? To se zakázat dost dobře nedá.

I na tuto otázku na autosalonu ve Frankfurtu odpověděl Mark Frichtl, spoluzakladatel a technický ředitel firmy Ouster, která se zabývá vývojem právě všemožných laserových zařízení. A jak už to bývá, pro šibaly pokládající si výše zmíněnou otázku měl dobrou i špatnou zprávu.

Frichtl potvrdil, že VBx2 skutečně dramaticky snižuje odrazivost světla, s jejím snížením ale účinnost laserových měřičů neklesá zase tak moc, jak by si někteří přáli. Říká, že 1procentní odrazivost snižuje „vnímání” objektu lidary oproti standardnímu stavu asi 10násobně, což není zase tak dramatický propad. VBx2 ale odráží jen zlomek desetiny procenta světla, tak jak je to v jeho případě? I takto laserový měřič na auto zareaguje, ale musí být méně než 10 metrů daleko. Jinými slovy - i BMW X6 Vantablack změřit lze, ale jen z takto bezprostřední vzdálenosti.

To zní jako „řešení”, Frichtl ale má i jinou zprávu. Kdyby celé auto bylo skutečně zahalené v tomto laku, je pro běžná policejní měření lasery prakticky nezaznamenatelné, potíž je ale v tom, že něco takového není možné. Vůz pořád bude mít paraboly světel a v Evropě i reflexní registrační značky a ty podle technického experta Ousteru bohatě stačí na to, aby auto bylo změřeno i z mnohasetmetrové vzdálenosti.

Jakkoli je tedy zajímavé, že Vantablack má i tento efekt, v praxi by neřešil stejně nic, protože policie při měření lasery obvykle míří právě na registrační značky nebo světla a ty by byly i u takto lakovaného BMW (nebo jakéhokoli jiného auta) nutně stejně odrazivé. Smůla.


Expert popsal, jestli auto s nejmatnějším lakem světa vůbec půjde změřit radarem - 1 - BMW X6 2020 v barve Vantablack VBx2 foto 01Expert popsal, jestli auto s nejmatnějším lakem světa vůbec půjde změřit radarem - 2 - BMW X6 2020 v barve Vantablack VBx2 foto 02Expert popsal, jestli auto s nejmatnějším lakem světa vůbec půjde změřit radarem - 3 - BMW X6 2020 v barve Vantablack VBx2 foto 03Expert popsal, jestli auto s nejmatnějším lakem světa vůbec půjde změřit radarem - 4 - BMW X6 2020 v barve Vantablack VBx2 foto 04Expert popsal, jestli auto s nejmatnějším lakem světa vůbec půjde změřit radarem - 5 - BMW X6 2020 v barve Vantablack VBx2 foto 05Expert popsal, jestli auto s nejmatnějším lakem světa vůbec půjde změřit radarem - 6 - BMW X6 2020 v barve Vantablack VBx2 foto 06Expert popsal, jestli auto s nejmatnějším lakem světa vůbec půjde změřit radarem - 7 - BMW X6 2020 v barve Vantablack VBx2 foto 07Expert popsal, jestli auto s nejmatnějším lakem světa vůbec půjde změřit radarem - 8 - BMW X6 2020 v barve Vantablack VBx2 foto 08Expert popsal, jestli auto s nejmatnějším lakem světa vůbec půjde změřit radarem - 9 - BMW X6 2020 v barve Vantablack VBx2 foto 09Expert popsal, jestli auto s nejmatnějším lakem světa vůbec půjde změřit radarem - 10 - BMW X6 2020 v barve Vantablack VBx2 foto 10Expert popsal, jestli auto s nejmatnějším lakem světa vůbec půjde změřit radarem - 11 - BMW X6 2020 v barve Vantablack VBx2 foto 11Expert popsal, jestli auto s nejmatnějším lakem světa vůbec půjde změřit radarem - 12 - BMW X6 2020 v barve Vantablack VBx2 foto 12Expert popsal, jestli auto s nejmatnějším lakem světa vůbec půjde změřit radarem - 13 - BMW X6 2020 v barve Vantablack VBx2 foto 13Expert popsal, jestli auto s nejmatnějším lakem světa vůbec půjde změřit radarem - 14 - BMW X6 2020 v barve Vantablack VBx2 foto 14Expert popsal, jestli auto s nejmatnějším lakem světa vůbec půjde změřit radarem - 15 - BMW X6 2020 v barve Vantablack VBx2 foto 15
BMW na novou X6 dnes už slavně naneslo nový typ laku, který prakticky nedovoluje vnímat plastičnost vozu, má minimální odrazivost

Expert popsal, jestli auto s nejmatnějším lakem světa vůbec půjde změřit radarem - 16 - BMW X6 2020 v barve Vantablack VBx2 foto 16Expert popsal, jestli auto s nejmatnějším lakem světa vůbec půjde změřit radarem - 17 - BMW X6 2020 v barve Vantablack VBx2 foto 17Expert popsal, jestli auto s nejmatnějším lakem světa vůbec půjde změřit radarem - 18 - BMW X6 2020 v barve Vantablack VBx2 foto 18Expert popsal, jestli auto s nejmatnějším lakem světa vůbec půjde změřit radarem - 19 - BMW X6 2020 v barve Vantablack VBx2 foto 19Expert popsal, jestli auto s nejmatnějším lakem světa vůbec půjde změřit radarem - 20 - BMW X6 2020 v barve Vantablack VBx2 foto 20Expert popsal, jestli auto s nejmatnějším lakem světa vůbec půjde změřit radarem - 21 - BMW X6 2020 v barve Vantablack VBx2 foto 21Expert popsal, jestli auto s nejmatnějším lakem světa vůbec půjde změřit radarem - 22 - BMW X6 2020 v barve Vantablack VBx2 foto 22Expert popsal, jestli auto s nejmatnějším lakem světa vůbec půjde změřit radarem - 23 - BMW X6 2020 v barve Vantablack VBx2 foto 23Expert popsal, jestli auto s nejmatnějším lakem světa vůbec půjde změřit radarem - 24 - BMW X6 2020 v barve Vantablack VBx2 foto 24Expert popsal, jestli auto s nejmatnějším lakem světa vůbec půjde změřit radarem - 25 - BMW X6 2020 v barve Vantablack VBx2 foto 25Expert popsal, jestli auto s nejmatnějším lakem světa vůbec půjde změřit radarem - 26 - BMW X6 2020 v barve Vantablack VBx2 foto 26
Lidé tak celý vůz vnímají spíše jako černý flek na kolech pro laserové měřiče ale zůstává dále „viditelný” hlavně díky registračním značkám a světlům

Zdroje: Ouster, BMW

Petr Miler

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše