Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Fanda vzal kdysi špičkový Ford a ukázal, kolik za 20 let a 241 tisíc km ztratil výkonu
25.2.2020 | Mirek Mazal
V podobných testech motory i hodně ojetých aut nezřídka vykážou výkony velmi podobné těm původním, tohle ale není ten případ. Válcová zkušebna odhalila u Mondea ST citelné ztráty.
Druhá, či spíše faceliftovaná první generace Fordu Mondeo byla v letech 1999 až 2000 prodávána také ve verzi ST kterou charakterizoval výkonný motor, pevnější podvozek, odolnější brzdy a sportovně laděný interiér. Vrcholné verze Fordů z řady Sports Technologies vznikají dodnes, třebaže přímo Mondeo už žádnou takovou léta nedisponuje.
Původní Mondeo ST200 se odlišuje výraznějším bodykitem včetně malého křídla na zavazadelníku a specifickým spektrem barev - z výroby zákazníci ST dostávali v modrém, černém, stříbrném a výjimečně v červeném laku. Sériové obutí 215/45 R17 na přelomu tisíciletí nebylo běžné, stejně jako dvě funkční koncovky výfuku.
Nic z toho nebylo jen pro parádu, neboť nad přední nápravou byl uložený povedený vidlicový šestiválec Zetec 2,5 V6 24V 2x DOHC laděný na 151 kW (205 koní) v 6 500 ot./min a 235 Nm po vytočení motoru k 5 500 ot./min. To nebylo málo, srovnatelný, tentokrát řadový šestiválec konkurenčního BMW 325i tehdy neměl ani 200 kobyl. Atmosférický agregát spolupracoval s pětistupňovou manuální převodovkou a pohonem předních kol, která vůz hnala vpřed až do rychlosti 232 km/h. Sedan o hmotnosti 1 410 kilogramů uměl od novoty akcelerovat na 100 km/h za 7,7 sekundy.
Po dvaceti letech v provozu a 241 tisících kilometrech ale některá čísla Mondea ST200 ztratila relevantnost, protože první měření dynamometrem ukázalo výkon V6 jen 116 kW čili 158 koní a 200 Nm. Opakovaným trápením zahřáté jednotky graf počítače ukázal 126 kW (171 koní) a 209 Nm, ale to bylo maximum. Motor tedy ztratil nejméně 34 koní a 26 Nm točivého momentu oproti továrnímu stavu.
Fandovi z Drive Tribe, který auto na „brzdu” vzal, někteří vyčítají, že srovnává někdejší tovární hodnoty z klikové hřídele s dnešními na kolech, ale není to pravda, dnes prezentovaná čísla jsou už přes obvyklé ztráty dopočítané hodnoty opět na „klice”. Pochopitelně nemusí být dokonale přesná, ale to platí o měření přes kola vždy. A i kdyby byla ta reálná o něco jiná, desítky koní ztratil tento motor jistě.
Citelný pokles výkonu může mít příčinu v několika faktorech. Obecně vzato může jít o cokoli od relativně snadno řešitelných banalit jako špinavý vzduchový filtr nebo neprůchodný výfuk přes složitější vadné vedení paliva, staré svíčky až po komplikované usazeniny v agregátu nebo špatné pístní kroužky nebo prostě zanesený olej. Tohle bude ještě předmětem zkoumání - uvidíme po servisu, kam se Ford s 2,5litrovým šestiválcem dostane na druhý pokus.
Ojeté Mondeo ST200 časem poztrácelo 34 koní a 26 Nm srovnáním srovnatelného - uvidíme, kam jeho výkon posune pořádný servis
Zdroj: Drive Tribe@Youtube
Bleskovky
- Cristiano Ronaldo protáhl své nové Ferrari za 47 milionů. Už ani neví, kolik jich má, i na takové si vydělá za pár dnů
včera - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
včera - 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
27.3.2024
Nejnovější články
- Kolabující Fisker fungoval v totálním chaosu. Nebral si od lidí peníze za auta, dokonce ani neví, kolik jich prodal
před hodinou - Světovým autem roku je 2,5tunový elektromobil za 1,95 milionu, nejlepším sporťákem 2,3tunový elektromobil za 1,8 milionu Kč
před 2 hodinami - Lamborghini dalo po dekádách sbohem svému ikonickému logu, náhrada je nenápaditá a laciná
před 4 hodinami - Němci vyzkoušeli ojetý Mercedes C s 406 tisíci najetými km, stav auta po takovém zápřahu je dostal do kolen
včera - Legendární Mercedes G dostal další facelift. Teď má průhlednou kapotu, zpod té ale začínají mizet velké motory
včera
Živá témata na fóru
- Onboard videa 03.29. 09:49 - abgx1
- Sleva na ověření historie přes Cebia.cz 03.29. 01:42 - brnenska.odchytova
- Dříve M135i, nyní ///M2 03.28. 22:53 - Předseda
- Zapojení rádia s reversing kabelem. 03.28. 21:35 - Čičo
- Lampárna (stěžovatelna) 03.28. 19:02 - HondaMan
- Řidiči, co to mají v ruce... 03.28. 16:36 - abgx1
- BMW Divize 03.28. 16:16 - pavproch
- Elektromobily a vse kolem nich 03.28. 10:11 - jerry