Fiat prodělává v Evropě na 350 milionů korun denně, má však plán na záchranu

Nebýt Chrysleru, Ferrari a Maserati, mohla by to italská značka dávno zabalit. Pomoci má rozšíření řady 500 o SUV, hodně se také čeká od Alfy Romeo.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Fiat prodělává v Evropě na 350 milionů korun denně, má však plán na záchranu

1.11.2012 | Petr Prokopec | 6 příspěvků

Fiat prodělává v Evropě na 350 milionů korun denně, má však plán na záchranu

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Nebýt Chrysleru, Ferrari a Maserati, mohla by to italská značka dávno zabalit. Pomoci má rozšíření řady 500 o SUV, hodně se také čeká od Alfy Romeo.

Evropský trh s novými automobily padá do stále horších čísel. Vědom si je toho především Fiat, který na Starém kontinentu během letošního roku prodělal v přepočtu skoro 13,5 miliardy korun. Více než třetina navíc připadá na třetí čtvrtletí, které je pro italskou automobilku opravdu katastrofální. Na domácím trhu totiž prodej poklesl o 20 % na úroveň, jíž Fiat dosáhnul v roce 1976. Pokud k tomu připočteme celou Evropu, Střední východ a Rusko, kam značka dodala pouze 159 000 osobních a 44 000 lehkých užitkových vozů, pak je propad dokonce šestatřicetiprocentní. Na mysli tím samozřejmě máme poměr letošního a loňského třetího kvartálu. Za prvních 9 měsíců letošního roku je pokles „pouze“ šestnáctiprocentní, výhled do budoucna ale není nikterak růžový. Odhaduje se totiž, že Fiat v Evropě každým dnem prodělává cca 348 miliónů korun.

Ve srovnání s tím vypadá situace v Chrysleru jako splněný americký sen. Značka se ve Spojených státech těší dokonce takové oblibě, že jen za letošek již dodala do firemní kasy téměř padesát miliard korun. Pokud navíc sečteme celý severoamerický region, tedy USA, Mexiko a Kanadu, dostaneme jen za třetí čtvrtletí nárůst prodeje o 23 %, což se ve výsledku rovná 504 000 nových registrací. Díky tomu zisk skupiny Fiat Chrysler vyletěl o 47 procent na 14 miliard korun.

Pokud vás zajímají úspěchy jednotlivých značek, pak Chrysler díky modelům 200 a 300 dosáhl jednadvacetiprocentního nárůstu, Dodge posílil o 12 procent a Jeep o 7 %. Situace není špatná ani u dalších akvizičních es v rukávu, Ferrari a Maserati. Vzpínající se koník letos eviduje dvouprocentní nárůst, Maserati se ovšem v důsledku zastaralé flotily o 2 % propadlo. Zisk ve výši 5,4 procenta obratu je tak na úrovni mainstreamových značek, Ferrari oproti tomu se ziskem odpovídajícím 14,6 % obratu vydělává více než slušně. Mimo to Fiat dosáhl dobrých prodejů také v Latinské Americe, kde zatím udal 271 000 vozů (i když výdělek poklesl z loňských 9,2 miliard korun na 7,2 mld. Kč).


Fiat prodělává v Evropě na 350 milionů korun denně, má však plán na záchranu - 1 - Chrysler-300-SRT8-2012 01Fiat prodělává v Evropě na 350 milionů korun denně, má však plán na záchranu - 2 - Chrysler-300-SRT8-2012 07Fiat prodělává v Evropě na 350 milionů korun denně, má však plán na záchranu - 3 - Chrysler-300-SRT8-2012 03
Chrysler 300, zde ve verzi SRT-8, je pro Fiat živou vodou

Existuje tedy pro Fiat na evropském kontinentu nějaká záchrana? Značka si to myslí, přičemž zřejmě poslední naděje vkládá do rozšíření modelové řady Fiatu 500. Chystá se totiž pseudoterénní model 500 Trekking i jeho off-roadovější verze s pohonem všech kol 500X. Mimo to značka hodlá zaujmout Spojené státy praktickou verzí 500L. Obdobné plány má automobilka také s Pandou, do roku 2015 by navíc Fiat chtěl stihnout modernizaci modelů Punto, Bravo a Freemont. Facelift pak čeká i standardní pětistovku. Dále pak značka hodlá restrukturalizovat či zcela zavřít některé své italské továrny, což asi pro italskou vládu bojující s již tak velkou nezaměstnaností není dobrá zpráva.

Fiat ovšem nemá na výběr, neboť v následujících letech se na Chrysler nebude moci příliš spoléhat. Nové modely jsou totiž plánovány až na rok 2015. Ve stejné situaci je i Lancia, pomocnou ruku tak mateřské značce může podat pouze Alfa Romeo. Ta již příští rok představí faceliftovanou Giuliettu, vedle níž by se mohl objevit dlouho očekávaný sporťák 4C. V roce 2014 bychom se pak měli dočkat nového sedanu, který zřejmě ponese název Giulia, a také kompaktního SUV.

Fiat prodělává v Evropě na 350 milionů korun denně, má však plán na záchranu - 4 - Alfa Romeo 4C Frankfurt 01Fiat prodělává v Evropě na 350 milionů korun denně, má však plán na záchranu - 5 - Alfa Romeo 4C Frankfurt 02Fiat prodělává v Evropě na 350 milionů korun denně, má však plán na záchranu - 6 - Alfa Romeo 4C Frankfurt 04
Alfa Romeo 4C se jako koncept objevila v roce 2011 na autosalonu v Ženevě. Příští rok bychom jí konečně měli vidět v sériové výrobě

Expanze tím ale nekončí, neboť již o rok později by měl do Evropy dorazit nový off-road na bázi Jeepu a také nový velký sedan. Mimo to se očekává příjezd kabrioletu Spider ve společnosti zcela nového hatchbacku Giulietta. Další novinky pak mají dorazit v roce 2016. Tedy v době, kdy by Maserati, další opora Fiatu, mělo mít v nabídce hned šest nových modelů. Jelikož přitom víme pouze o malém sedanu Ghibli, jeho větším sourozenci Quattroporte a SUV Levante, dají se očekávat překvapení i od tohoto výrobce.

Nikde ovšem není psáno, že tento ambiciózní plán bude fungovat. Rozuzlení ale může přinést již rekapitulace závěrečného kvartále letošního roku. Pokud totiž Fiat bude pokračovat ve svém evropském sešupu, je možné, že Sergio Marchionne nějakou tu iniciativu ještě více seškrtá.

Fiat prodělává v Evropě na 350 milionů korun denně, má však plán na záchranu - 7 - Zachranny plan Fiatu
Záchranný plán Fiatu počítá s rozsáhlou expanzí nových modelů nebo faceliftů takřka všech značek koncernu. A to až do roku 2016

Fiat prodělává v Evropě na 350 milionů korun denně, má však plán na záchranu - 8 - Fiat 500L oficialni nove 13Fiat prodělává v Evropě na 350 milionů korun denně, má však plán na záchranu - 9 - Fiat 500L oficialni nove 14Fiat prodělává v Evropě na 350 milionů korun denně, má však plán na záchranu - 10 - Fiat 500L oficialni nove 15Fiat prodělává v Evropě na 350 milionů korun denně, má však plán na záchranu - 11 - Fiat 500L oficialni nove 16Fiat prodělává v Evropě na 350 milionů korun denně, má však plán na záchranu - 12 - Fiat 500L oficialni nove 17Fiat prodělává v Evropě na 350 milionů korun denně, má však plán na záchranu - 13 - Fiat 500L oficialni nove 18Fiat prodělává v Evropě na 350 milionů korun denně, má však plán na záchranu - 14 - Fiat 500L oficialni nove 19Fiat prodělává v Evropě na 350 milionů korun denně, má však plán na záchranu - 15 - Fiat 500L oficialni nove 20Fiat prodělává v Evropě na 350 milionů korun denně, má však plán na záchranu - 16 - Fiat 500L oficialni nove 21Fiat prodělává v Evropě na 350 milionů korun denně, má však plán na záchranu - 17 - Fiat 500L oficialni nove 22Fiat prodělává v Evropě na 350 milionů korun denně, má však plán na záchranu - 18 - Fiat 500L oficialni nove 23Fiat prodělává v Evropě na 350 milionů korun denně, má však plán na záchranu - 19 - Fiat 500L oficialni nove 24Fiat prodělává v Evropě na 350 milionů korun denně, má však plán na záchranu - 20 - Fiat 500L oficialni nove 25Fiat prodělává v Evropě na 350 milionů korun denně, má však plán na záchranu - 21 - Fiat 500L oficialni nove 26Fiat prodělává v Evropě na 350 milionů korun denně, má však plán na záchranu - 22 - Fiat 500L oficialni nove 27Fiat prodělává v Evropě na 350 milionů korun denně, má však plán na záchranu - 23 - Fiat 500L oficialni nove 28Fiat prodělává v Evropě na 350 milionů korun denně, má však plán na záchranu - 24 - Fiat 500L oficialni nove 29Fiat prodělává v Evropě na 350 milionů korun denně, má však plán na záchranu - 25 - Fiat 500L oficialni nove 30Fiat prodělává v Evropě na 350 milionů korun denně, má však plán na záchranu - 26 - Fiat 500L oficialni nove 31Fiat prodělává v Evropě na 350 milionů korun denně, má však plán na záchranu - 27 - Fiat 500L oficialni nove 32Fiat prodělává v Evropě na 350 milionů korun denně, má však plán na záchranu - 28 - Fiat 500L oficialni nove 33Fiat prodělává v Evropě na 350 milionů korun denně, má však plán na záchranu - 29 - Fiat 500L oficialni nove 34Fiat prodělává v Evropě na 350 milionů korun denně, má však plán na záchranu - 30 - Fiat 500L oficialni nove 38Fiat prodělává v Evropě na 350 milionů korun denně, má však plán na záchranu - 31 - Fiat 500L oficialni nove 39Fiat prodělává v Evropě na 350 milionů korun denně, má však plán na záchranu - 32 - Fiat 500L oficialni nove 40Fiat prodělává v Evropě na 350 milionů korun denně, má však plán na záchranu - 33 - Fiat 500L oficialni nove 41Fiat prodělává v Evropě na 350 milionů korun denně, má však plán na záchranu - 34 - Fiat 500L oficialni nove 42Fiat prodělává v Evropě na 350 milionů korun denně, má však plán na záchranu - 35 - Fiat 500L oficialni nove 43Fiat prodělává v Evropě na 350 milionů korun denně, má však plán na záchranu - 36 - Fiat 500L oficialni nove 44Fiat prodělává v Evropě na 350 milionů korun denně, má však plán na záchranu - 37 - Fiat 500L oficialni nove 45Fiat prodělává v Evropě na 350 milionů korun denně, má však plán na záchranu - 38 - Fiat 500L oficialni nove 46Fiat prodělává v Evropě na 350 milionů korun denně, má však plán na záchranu - 39 - Fiat 500L oficialni nove 47Fiat prodělává v Evropě na 350 milionů korun denně, má však plán na záchranu - 40 - Fiat 500L oficialni nove 48
Fiat 500L je posledním přírůstkem v nabídce italské značky. Ta ovšem v následujících letech hodlá řadu rozšířit ještě o verze 500 Trekking a 500X

Zdroj: Autocar, Autoblog Spanish

Petr Prokopec

Diskuze 6 příspěvků

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.