Ford Mustang s dieselem 5,9 tri-turbo je šílenost s tisíci Nm

(+ videa) Ford Mustang a diesel k sobě zdánlivě nejdou dohromady. Věc zvaná CumStang ukáže, že to může být zajímavá kombinace.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Ford Mustang s dieselem 5,9 tri-turbo je šílenost s tisíci Nm

28.8.2015 | Marek Bednář | 16 příspěvků

Ford Mustang s dieselem 5,9 tri-turbo je šílenost s tisíci Nm

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

(+ videa) Ford Mustang a diesel k sobě zdánlivě nejdou dohromady. Věc zvaná CumStang ukáže, že to může být zajímavá kombinace.

Proti dieselům můžeme mít různé výhrady, jenže relativně hodně výkonu pramenícího z vysokého točivého momentu v nízkých otáčkách jim upřít nelze. Stejně jako vyšší provozní efektivitu, kterou uplatní v testech normované spotřeby i v praxi. Ne nadarmo proto jejich vývoj letí dál, a to zejména v Německu. Mercedes chystá 400koňový motor se čtyřmi turby a Mnichov bude mít svou odpověď. Přesto to není jen Německo, kde by vznikaly zajímavé naftové stroje.

Trochu specifický přístup k naftě mají Američané. Tam za normálních okolností hledí spíše na objem než na počet turbodmychadel, a tak není problém narazit i na šestilitry. Dnes budeme hovořit o 5,9litrovém řadovém šestiválci Cummins, který v minulosti pracoval pod kapotou pick-up trucků Dodge Ram 2500 a 3500. Dnes tam najdete už jen novou a větší, 6,7litrovou verzi, tři turba ale nemá jediná.

Diesely Cummins jsou velmi odolné a snesou velké úpravy, takže se s nimi nezřídka závodí na čtvrtmíli. Sprinty na krátké a rovné dráze jsou k vidění i stroje, který tu máme dnes. Jen to není pick-up truck s beranem ve znaku, ale Ford Mustang z roku 1995. Místo osmiválce, který tam byl původně, dostal tenhle stroj právě 5,9litrový Cummins. A právě tři turbodmychadla. Jmenuje se CumStang, což je složenina slov Cummins a Mustang, nic jiného, ať vás napadlo cokoliv.

Zjistit o tomhle stroji konkrétní údaje hraničí s nemožným, přesto něco víme. Třeba to, že motor pod kapotou je údajně nejsilnější 5,9litrová verze a v sérii tedy měla 329 koní a 827 Nm. Už tohle jsou víc než slušné hodnoty a jsou dosaženy s jedním turbodmychadlem a s nastavením na co největší odolnost a dlouhověkost motoru.

Co se stane, když motoru dáte tři turbodmychadla o průměru 20 cm a naladíte ho pro co největší sílu na úkor životnosti, můžeme jen odhadovat, protože přesná čísla nejsou známa. Dva tisíce newtonmetrů by ale mohly klidně být reálné, možná i 2 500 Nm by se podařilo vydolovat. Výsledky sprintů jsou vynikající - 1/8 míle, tedy asi 200 metrů, tohle auto zvládne za 5,63 vteřiny s cílovou rychlostí asi 212 km/h. Čtvrtmíli zvládne za 10,71 s.

Svým způsobem úchvatný je i způsob, jakým jezdí. Oblaka černého kouře šikmo proudící z výfuků za předními koly působí skoro démonicky - a pak je tohle auto najednou pryč. Podívejte se na videa, ta to ukážou nejlépe.


Ford Mustang s dieselem 5,9 tri-turbo je šílenost s tisíci Nm - 1 - cumstang 01Ford Mustang s dieselem 5,9 tri-turbo je šílenost s tisíci Nm - 2 - cumstang 02Ford Mustang s dieselem 5,9 tri-turbo je šílenost s tisíci Nm - 3 - cumstang 03Ford Mustang s dieselem 5,9 tri-turbo je šílenost s tisíci Nm - 4 - cumstang 04Ford Mustang s dieselem 5,9 tri-turbo je šílenost s tisíci Nm - 5 - cumstang 05Ford Mustang s dieselem 5,9 tri-turbo je šílenost s tisíci Nm - 6 - cumstang 06Ford Mustang s dieselem 5,9 tri-turbo je šílenost s tisíci Nm - 7 - cumstang 07Ford Mustang s dieselem 5,9 tri-turbo je šílenost s tisíci Nm - 8 - cumstang 08Ford Mustang s dieselem 5,9 tri-turbo je šílenost s tisíci Nm - 9 - cumstang 09Ford Mustang s dieselem 5,9 tri-turbo je šílenost s tisíci Nm - 10 - cumstang 10Ford Mustang s dieselem 5,9 tri-turbo je šílenost s tisíci Nm - 11 - cumstang 11
Tenhle stroj má do ekologie vážně daleko, čtvrtmíli ale zvládne slušně

Zdroje: Drag Zine, Torque And Tread

Marek Bednář

Diskuze 16 příspěvků

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše