Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Hacknout auto vážně není těžké, zvládlo to i dítě s 350 Kč v kapse
20.2.2015 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Nepotřebujete být počítačový mág, abyste se probourali do řídící jednotky auta. Stačí, když jste schopný čtrnáctiletý kluk s pár stovkami po ruce.
Teprve čtrnáctiletý kluk možná uspíšil snahu automobilek zlepšit zabezpečení aut proti kybernetickým hrozbám. Na pětidenním táboře, kde se studenti amerických středních a vysokých škol setkali s vývojáři velkých automobilek a bezpečnostními experty, se mu podařilo velmi jednoduše hacknout automobil a ovládat některé jeho funkce.
V podstatě si odskočil do obchodu s elektrodíly a za 15 dolarů (asi 355 korun) nakoupil součástky a přes noc postavil elektrický okruh, podobný desce s tištěnými spoji. Ten pak ráno použil k tomu, aby se proboural do zabezpečení auta - což podle expertů a automobilek má zabrat týdny příprav. A přítomní odborníci i vývojáři zůstali stát s otevřenými ústy. „Vůbec by to nemělo být možné,” říkali.
Nedostal se prý k brzdám či řízení, ale byl schopen dálkově auto nastartovat, zamknout či odemknout dveře, ovládat stěrače a světla - která údajně rozblikal do rytmu hudby, puštěné ze svého telefonu. Neznáme studentovo jméno ani model auta, u kterého se mu to povedlo, ale informace o hacknutí potvrdil jak organizátor onoho tábora, nezisková organizace Batelle, tak i firma Delphi, dodávající autodíly.
„Pro automobilky, které se účastnily, to byl zlomový moment,” říká Dr. Anuja Sonalker, vedoucí programu u Batelle. „Automobilky si uvědomily, že vstupní bariéry jsou ještě mnohem menší, než si myslely. Nemusíte být inženýr, stačí být schopné dítě s pár dolary v kapse,” dodává. Akce tohoto kluka totiž odhalila, jak moc zranitelná jsou současná auta.
Podobným směrem hovoří i nedávná demonstrace organizace DARPA, která byla schopna přes OnStar kompletně ovládat nijak starý Chevy Impala, a to včetně brzd a dalších základních systémů. Také studie, která vyšla na svět minulý týden z úřadu amerického senátora Eda Markeyho, uvádí, že jen dvě automobilky z 16 dotázaných přesně popsaly, jak by se jejich datová centra a automobily byly schopny v reálném čase vypořádat s kyberútokem.
Podle studie je téměř sto procent nových aut vybaveno nějakou formou bezdrátové komunikace, i kdyby šlo jen o Bluetooth pro spárování mobilu s informačně-zábavním systémem automobilu. Neexistují ale pravidla zabezpečení, což se Markey snaží změnit. Zabezpečení jednotlivých systémů jsou nekonzistentní a, jak se opakovaně ukazuje, zoufale nedostatečná. „Řidiči si zvykli na nové technologie, ale automobilky bohužel nezajistily ochranu před kyberútoky nebo invaze do soukromí,” uvedl v prohlášení ke studii senátor Markey.
Poslední dobou se zprávy o nebezpečně špatné ochraně automobilů před kybernetickými útoky množí až znepokojivě rychle. Je tomu sotva několik dnů, co se objevily zprávy o díře v zabezpečení BMW ConnectedDrive. Nelze bohužel předpokládat, že zlepšení bude podobně svižné; vyvinout nové systémy zabezpečení pro automobily bude nějaký čas trvat.
Jistě - nejste-li nějakým způsobem prominentním či naopak nepohodlným člověkem, ať už v politice, v médiích či ve světě byznysu, je pravděpodobnost, že na vaše auto někdo bude útočit s cílem vás poškodit či špehovat, dost malá. Automobilky právě na tohle spoléhají a do jisté míry nebezpečí bagatelizují, snad i proto, že až do onoho incidentu se čtrnáctiletým klukem problém nemusely pořádně vidět. V každém případě bude do doby, než na světě bude schopná ochrana, bezpečnější svůj vůz k internetu nepřipojovat, jakkoliv to někomu může znít zpátečnicky či paranoidně...
Auta jsou dnes skrze palubní systémy velmi snadno "hacknutelná" (ilustrační foto)
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
včera - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024 - Vojáci předvedli, jak rozeberou a znovu složí celé auto jen za dvě minuty, výměna kol v F1 je rázem nuda
16.4.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
- V Německu se začal prodávat nový „čistý” diesel zatížený nulovou daní, má své výhody i nevýhody
před 10 hodinami - Maserati se s novým Quattroporte vrací téměř k rýsovacím prknům, plán přijít rychle jen s elektromobilem selhal
včera - První majitel najel 556 tisíc km s malým 45koňovým autem, jen tachometry na něm utavil tři. Tomu se říká oddanost
včera - V Německu začali prodávat elektromobily v Media Marktu jako ledničky, od 8 tisíc za měsíc budou vaše
včera - Čínský stylový kombík konkurující Porsche a Ferrari předčasně odhalil únik, na Evropany si vyšlápne s 965 koňmi
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva