Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Jak vypadá elektrické auto s 644 tisíci km? Podívejte se, i teď má původní brzdy
24.9.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Když jezdíte denně do práce 177 km tam a zpátky, dobíjecí auto se vám vyplatí, říká zkušenost Ericka Belmera. Kvůli ekologii si ho nekoupil.
Jakou životnost byste tipovali elektromobilu s prodlouženým dojezdem, jakým je námi kdysi testovaný Opel Ampera? Už degradace baterií může znamenat ekonomickou nerentabilitu snah najet větší množství kilometrů, o problémech komplikovaného „dvojitého pohonu” s pomocí elektromotoru i spalovací jednotky ani nemluvě. Takže tak 200, 300 tisíc kilometrů a konec? A koupili byste si ho na každodenní dojíždění do práce 177 km jednu trasu?
Většina lidí by si na ujetí nejméně 354 km denně pořídila co nejúspornější diesel a tankovala by přinejmenším dvakrát týdně. Technik výrobních linek u GM Erick Balmer nicméně zvolil právě Opel Ampera v USA prodávaný jako Chevrolet Volt, a to poté, co byla továrna nedaleko jeho domova, kde pracoval, uzavřena. Firma mu nabídla místo v jiné, ovšem 110 mil (177 km) vzdálené továrně.
Troufneme si odhadnout, že většina lidí, kdyby žila v Budišově nad Budišovkou a pracovala v Hradci Králové, buď se přestěhuje, nebo si nedaleko zaměstnání pronajme byt. Rozhodně by nedojížděla každý den 177 kilometrů tam a 177 kilometrů zpátky, mimo jiné proto, že kdyby měla být v práci na osmou, musela by vstávat někdy v pět hodin ráno. Je to srovnání poněkud nepřesné, protože v USA jsou lidé zvyklí na dojíždění desítky kilometrů za prací, zatímco u nás nikoliv, ale jistou představu to dá.
Belmer zvažoval stěhování, nicméně zejména kvůli stárnoucím rodičům se rozhodl zůstat bydlet na místě a do nové práce ve fabrice v Lordstownu v Ohiu denně dojíždět. To si vyžádalo nové auto - původní pick-up GMC Sierra Hybrid byl schopný jezdit za 11,2 l/100 km a to bylo při tak obrovském denním nájezdu prostě příliš. Volba nakonec padla na Volt, který, ač dražší na pořízení, dával podle jeho manželky, která se živí jako účetní, dlouhodobě největší smysl.
Erick Belmer si tedy koupil Chevrolet Volt první generace, a to v březnu roku 2012. Pojmenoval ho „Sparkie”. A k 12. září 2017 s ním najezdil přesně 401 077,64 míle, tedy 645 471,89 km. Téměř 650 tisíc kilometrů za pět a půl roku každodenního dojíždění do práce. Z těchto čtyř set tisíc mil je 142 299,44 míle (229 008,75 km) ujeto čistě na elektřinu. Tento Volt je kouskem s nejvíce najetými kilometry podle webu VoltStats.net v obou těchto statistikách.
Předpokládáme, že jako zaměstnanec GM měl na nový vůz tohoto koncernu slevu; ve výběru bylo několik dalších Chevroletů včetně Cruze nebo Sparku. Plusem pro Volt také bylo, že u domu i v práci má Belmer možnost nabíjení, takže na cestu vždycky vyráží s plně nabitými bateriemi. To spotřebu paliva samozřejmě snižuje a celkovou efektivitu provozu zvyšuje.
Belmer postupně nechal nainstalovat domácí nabíječky u svých rodičů a také u kostela, kam dochází, takže na elektřinu může jezdit o to víc. Kromě toho, pokud tento Volt jede na benzín s vybitými bateriemi, průměrná spotřeba benzínu se pohybuje mezi 5,9 a 6,7 l/100 km. Po započítání spotřeby elektřiny je průměrná spotřeba 4,9 l/100 km.
U baterií chvíli zůstaňme. Belmer se po pořízení Voltu setkával s názory, že nejpozději ve 160 tisících km bude potřebovat nové baterie nebo že mu elektrické pohonné ústrojí při takové zátěži vyhoří. Nic z toho se nestalo; tohle auto má stále své původní baterie. Záruka na baterie je 100 tisíc mil; čtyřnásobek je prý zhruba 4 tisíce cyklů nabití a vybití.
Za tuto dobu navíc Belmer prý nezaznamenává žádný výrazný pokles kapacity - pořád se do baterií „vejde” 9,2-9,7 kWh, stejně jako když byl vůz nový. A nejen baterie jsou na voze původní - v 644 tisících km prý má Belmerův Volt ještě původní brzdy, včetně destiček. I to je výhoda elektrického auta, o většinu brzdného účinku se tu postará elektromotor a dobíjí tak baterie.
„Jako nový” je hodnocení, které Belmer nepoužívá zas tak zřídka. V roce 2013 do rodiny pořídili druhý, stříbrný Volt pro manželku. Ten samozřejmě takhle obrovské porce kilometrů nenajíždí, když měl v červenci 2016 Belmerův červený Volt najeto 300 tisíc mil (483 tisíc km), manželčin stříbrný měl za sebou 96 tisíc mil, tedy 154 tisíc km. V tu dobu oba působily stejně bytelným dojmem.
Belmer si jako další auto koupí Volt druhé generace, ale až poté, co jeho současný Volt doslouží. Nevypadá to, že by se to mělo stát někdy v dohledné době - alespoň podle Belmera. Kolik kilometrů zvládne najet, nebudeme odhadovat, ale milion mil (1,6 milionu km) možná není nereálných. Jen mu dejme ještě sedm, osm let času...
Belmerův Volt má za sebou 400 tisíc mil
Zdroje: Hybrid Cars, Volt Stats
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
před hodinou - Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
včera - Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
18.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Superpole WSSP vyhrál Manzi, 33. Vostatek včera 16:36
- Počasí způsobilo chaos v Assenu, nejlepším v pátek Bautista včera 16:27
- FIM EWC 24h Le Mans: PP pro YART s Hanikou včera 16:19
- Superpole WSSP300 pro Garciu, 4. Svoboda včera 14:17
- V Assenu začal nejrychleji Razgatlioglu včera 13:49
Nejnovější články
- Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
před hodinou - Svolávací akce kvůli zasekávajícímu se plynu donutila Teslu odhalit, kolik reálně prodává Cybertrucků
před 2 hodinami - Fiat Panda má pověst velmi poruchového auta, v bazarech přesto táhne, časem svým způsobem zraje
včera - Někdo najel s nejkrásnějším moderním Astonem Martin 514 tisíc kilometrů, něco takového jsme v životě neviděli
včera - Hra se otočila. Číňané léta kopírovali evropská auta, teď si VW koupil kus čínské značky, aby sám mohl opisovat
včera
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.20. 08:15 - řidičBOB
- Elektromobily a vse kolem nich 04.19. 23:35 - Lachende Bestien
- Prodávám Tiguana, 2019, 176kW perfektní stav 04.19. 22:53 - abgx1
- BMW Divize 04.19. 22:48 - Lachende Bestien
- Policejní kontroly a měření 04.19. 18:38 - rutak11
- Peugeot 207-problém po nastartování 04.19. 15:42 - grizly
- Chip modul PCM zvýšení výkonu 2.0TSI GEN4 300+PS 04.19. 14:11 - venomage
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.19. 09:13 - Eda