Jak znovu vynalézt kolo: i toto jsou dnes voliče automatických převodovek

Na začátku byl srozumitelný volič převodovky s písmenky P, R, N a D. Pak se k rozmachu elektroniky přidala lidská kreativita a začaly se dít věci.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Jak znovu vynalézt kolo: i toto jsou dnes voliče automatických převodovek

18.1.2017 | Marek Bednář | 21 příspěvků

Jak znovu vynalézt kolo: i toto jsou dnes voliče automatických převodovek

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Na začátku byl srozumitelný volič převodovky s písmenky P, R, N a D. Pak se k rozmachu elektroniky přidala lidská kreativita a začaly se dít věci.

Ovládání převodovek bylo po mnoho dekád relativně jednoduché. Manuál měl - a dodnes má - normální řadicí páku, kterou člověk posouval kulisou ve tvaru H. Naprostá většina aut má manuální řazení na podlaze, resp. na středovém tunelu - odtud pochází kdysi padnoucí, dnes poněkud zastaralé rýmující se označení „four on the floor” neboli „čtyři na podlaze” pro manuální čtyřkvalt.

Naopak vozy s automatickými převodovkami mívaly a dodnes mívají mechanický volič na sloupku řízení. Samozřejmě, jsou tu výjimky, jako např. Trabant nebo Tatra 603 s manuálním řazením na sloupku řízení, ale takových aut není tolik. A samozřejmě, spousta aut s automaty mají voliče na středovém tunelu. Faktem také zůstává, že pořadí režimů P - R - N - D a příp. L nebo nějaká čísla, pro které je klíčové střídání režimů stání a pohybu, se vyvinulo až časem, nebylo tu od počátku existence automatické převodovky, ale to v tuto chvíli není tak podstatné.

Voliče u automatických převodovek bývaly mechanické, tedy že páka v kabině byla fyzicky spojena s převodovkou. U manuálu to je pořád nutnost, u automatu s nástupem elektroniky už tolik ne. To znamená, že designéři interiérů mají mnohem větší volnost v tom, jak a kam volič umístit - a jak bude vůbec vypadat. A tak popouští uzdu své kreativitě.

Někdy to je ke škodě, jak v poslední době ukázaly zejména dva případy - smrt herce Antona Yelchina a čerstvá „novota” v GMC Terrain. Neobvyklých a často kontroverzních způsobů je ale mnohem víc. Pojďme se na některé z nich, které nejsou klasickými voliči s jasně danými polohami páky, podívat.

Malá posuvná páčka na středovém panelu

Tenhle volič přišel do módy v druhé generaci Toyoty Prius (na levém obrázku), kde je umístěný vpravo od volantu. Je docela malý a vždycky se vrací do své původní polohy. Zařadit R nebo D ale musíte pohybem do tvaru písmene L, takže možnost nechtěného zařazení tu je poměrně nízká. P bývá aktivováno tlačítkem vedle. Žít se s tím dá, přínos? Ví bůh...


Jak znovu vynalézt kolo: i toto jsou dnes voliče automatických převodovek - 1 - elektronicky volic automatu ruzne designy 01Jak znovu vynalézt kolo: i toto jsou dnes voliče automatických převodovek - 2 - elektronicky volic automatu ruzne designy 02

Joystick BMW

Ve vozech značky BMW ze středového tunelu trčí něco, co vypadá jako joystick k videohře. Také se to vždy vrací do své původní polohy a také se P aktivuje tlačítkem, sám joystick se ale do jiné polohy přesune jen ve chvíli, kdy zvolíte sportovní a nebo manuální režim řazení. Vypadá to všelijak, ale používá se to docela dobře, video vám to případně přiblíží. Zejména musíte zmáčknout tlačítko pojistky, aby se dal zvolit režim, při kterém se auto může pohybovat.

Jak znovu vynalézt kolo: i toto jsou dnes voliče automatických převodovek - 3 - BMW x6 xDrive50i test int 15

Joystick BMW i3 pod volantem

Čekáte-li konzistentnost ve vozech BMW, nesmíte brát v potaz model i3. Také ten má pod volantem něco jako joystick, ale je to spíše páčka na otočném knoflíku, který je k vám natočený z boku. P je pořád na tlačítku, ale od sebe řadíte D. Pro neutrál a zpátečku musíte zatáhnout k sobě. Po přínosech jsme podobně jako v případě Priusu pátrali marně.

Jak znovu vynalézt kolo: i toto jsou dnes voliče automatických převodovek - 4 - elektronicky volic automatu ruzne designy 03

Páčka Mercedesu pod volantem

A Tesly, slušelo by se dodat, protože ta od Mercedesu tohle zařízení spolu s pár dalšími ovladači kupuje. Vizuálně je podobná mechanickému voliči pod volantem, ale pohybuje se po mnohem kratších drahách, také se vždycky vrací do své původní polohy a pro režim P musíte zmáčknout tlačítko na jejím konci. Úplné praktické to není, zvláště když to znamená soustředění více ovladačů na druhou páčku pod volantem. Na druhou stranu - kdo má Mercedes, ví, že zvyknout se na to dá. A pokud si majitel zvykne, kolikrát ani nechce měnit, proto možná také třícípá hvězda u tohoto řešení zůstává, třebaže existují modely, v nichž ho nenajdete.

Jak znovu vynalézt kolo: i toto jsou dnes voliče automatických převodovek - 5 - elektronicky volic automatu ruzne designy 04

Tlačítka leckde

Tlačítkové ovládání převodovky není novinkou, objevilo se už v 50. letech, ale dnes ho zejména značky Aston Martin a Lincoln recyklují. Prostě zmáčknete knoflík s písmenkem podle toho, jaký režim chcete, a bývají tu vedle sebe tlačítka v klasickém pořadí - P, R, N, D a příp. L. Považujeme to za docela nešťastné, zejména tehdy, jsou-li tlačítka docela daleko od volantu.

Jak znovu vynalézt kolo: i toto jsou dnes voliče automatických převodovek - 6 - elektronicky volic automatu ruzne designy 05Jak znovu vynalézt kolo: i toto jsou dnes voliče automatických převodovek - 7 - elektronicky volic automatu ruzne designy 06

Elektronický volič FCA

Tahle věc je asi nejbližší klasickému voliči, který ve svých polohách zůstává, ale zároveň je nejméně intuitivní ze všech. Vypadá totiž jako klasický volič, i se jako klasický volič pohybuje, ale vždycky se vrátí do původní polohy. Detailněji jsme se mu věnovali loni v červnu poté, co se připletl ke smrtelné nehodě herce Antona Yelchina.

Jak znovu vynalézt kolo: i toto jsou dnes voliče automatických převodovek - 8 - grand cherokee hloupy volic video tflc 02

Otočný volič Jaguaru

Knoflík, kterým otáčíte podle požadovaného režimu, přišel na svět v Jaguaru XF před pár lety. Jeho zajímavost byla zvýšena tím, že se v onom Jaguaru při nastartování vysouval z konzole; některé další automobilky, např. FCA, knoflík zkopírovaly, ovšem už bez technicky náročnějšího vysouvání.

Jinak tu není moc co řešit, prostě knoflíkem otočíte podle toho, jestli chcete jet dopředu nebo dozadu. Auta Jaguaru a Land Roveru jsou však údajně také zkoumána, zda je možné, aby sama odjela po nechtěném zařazení, jako v případě Jeepu v loňském a intuitivnost tu skutečně není dokonalá - pode polohy páky i bez pohledu poznáte, co jste zařadili. Tady ne a opět si nejsme jisti jakýmkoli funkčním přínosem.

Jak znovu vynalézt kolo: i toto jsou dnes voliče automatických převodovek - 9 - elektronicky volic automatu ruzne designy 07

Tlačítko a pádla Lamborghini a Ferrari

Pravda, Lamborghini nemá (tedy, dnes zčásti neměli - Huracán už má dvouspojkový automat) automatické převodovky, nýbrž robotizované manuály s jednou či dvěma spojkami, ale akt řazení je samočinný, tj. bez nutnosti vyšlapávat spojku a hýbat pákou. Většina robotizovaných manuálů ale má nějakou páku, nějakou kulisu, kde jsou aspoň písmenka R, N a D; P tu z principu věci být nemůže, protože manuál nemá parkovací západku.

Způsob, jakým se ovládá převodovka E-Gear v Lamborghini, ale vyžaduje uživatelský manuál; zapomeňte na to, že byste se podívali na volič a věděli. Žádný volič tu totiž není. Když chcete neutrál z jakékoliv pozice, musíte zatáhnout za obě pádla současně. Jedničku, tedy ekvivalent D u automatu, zařadíte potažením za pravé pádlo. Pro zpátečku tu je ale speciální tlačítko vlevo od volantu, případně tu máme další video pro přiblížení.

U Ferrari je to obdobné, jen najdete tlačítko R na středovém tunelu. A jak ukazuje další video, když vypnete motor se zařazeným neutrálem, auto píská. Zařadit rychlost před odchodem je vyžadováno nejspíš proto, aby vůz v kopci neujel člověku, který nezatáhne ruční brzdu.

Jak znovu vynalézt kolo: i toto jsou dnes voliče automatických převodovek - 10 - Co nevite o Lamborghini Murcielago 05Jak znovu vynalézt kolo: i toto jsou dnes voliče automatických převodovek - 11 - Co nevite o Lamborghini Murcielago 08
Jak znovu vynalézt kolo: i toto jsou dnes voliče automatických převodovek - 12 - Elektronicky volic automatu dalsi 01Jak znovu vynalézt kolo: i toto jsou dnes voliče automatických převodovek - 13 - Elektronicky volic automatu dalsi 02

Inspirace: Autoblog

Marek Bednář

Diskuze 21 příspěvků

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.