Jediná Škoda Forman v USA pobláznila Američany, zaplatili za ni víc než za domácí ikonu

Forman je auto, o které by si u nás spousta lidí neopřela ani kolo. A podle toho stojí obyčejné kousky v bazarech. V USA jde ale o naprostou raritu, a tak se i jen normálně zachovalý exemplář prodal dráž než u nás vyhledávané americké muscle cary.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Jediná Škoda Forman v USA pobláznila Američany, zaplatili za ni víc než za domácí ikonu

25.3.2023 | Petr Prokopec

Jediná Škoda Forman v USA pobláznila Američany, zaplatili za ni víc než za domácí ikonu

/

Foto: Bring A Trailer, tiskové materiály

Forman je auto, o které by si u nás spousta lidí neopřela ani kolo. A podle toho stojí obyčejné kousky v bazarech. V USA jde ale o naprostou raritu, a tak se i jen normálně zachovalý exemplář prodal dráž než u nás vyhledávané americké muscle cary.


Ještě v polovině 80. let minulého století byla Škoda na západ od československých hranic většině lidí jen pro smích. Automobilka nicméně již usilovně pracovala na změně. Protože však u moci byli i nadále komunisté, docházelo k nemalým sporům mezi vládou a italským designérem Nuccio Bertonem. Ač tedy vývoj Škody Favorit odstartoval již v roce 1983, finální návrh vzhledu byl odsouhlasen až v půlce roku 1985. Výroba a prodej nicméně odstartovaly až v roce 1987. A jakkoli Bertone navrhl i dvoudveřový hatchback a čtyřdveřový sedan, tyto verze na montážní linky nikdy nezamířily.

Favorit byl tehdy vedle Lady Samara a Yugo Sana jednou ze tří východoevropských novinek, které sázely na kompaktní rozměry a pohon předních kol. Škoda nicméně nad konkurenci vyčnívala s pomocí svého designu. Zároveň automobilka nakoupila i licenci na velké množství západní techniky. I když tedy stále mezi ní a třeba Volkswagenem existovala propast, ve srovnání s takovou Škodou 120 došlo na její neskutečné zmenšení. V kombinaci s nízkou cenou tak Favorit bodoval třeba ve Velké Británii nebo Dánsku.

Nešlo nicméně o jediné zahraniční trhy, kam se první předokolka značky dostala. Favorit byl rovněž k dispozici také v řadě jihoamerických zemí, mimo jiné i v Kolumbii. Tam pak ostatně původně zamířil i jeho praktičtější příbuzný, tedy kombík Forman, jenž se začal vyrábět v roce 1990. Právě na tuto karosářskou variantu se nyní zaměříme, neboť jeden exemplář byl prodán v online aukci na webu Bring A Trailer jako jediný - a rozhodně jediný prodávaný - kousek dovezený do USA. Nadmíru zajímavé je nejen výsledek, ale také komentáře přihazujících, neboť negativní není jediný z nich.

Místo toho je Forman obdivován, což našince může překvapit. Je nicméně třeba si uvědomit, že v Americe jde aktuálně o pomalu stejnou exotiku, jakou je pro nás třeba Ford Mustang. Tím pochopitelně české kombi nehodláme nikterak srovnávat se zámořským muscle carem, jde pouze o přiblížení daných vjemů. Ostatně dynamika přeci jen nebyla silnou stránkou ani u Škody Favorit, ani u Formanu. Obě verze totiž užívaly letitý 1,3litrový čtyřválec, jenž produkoval maximálně 68 koní.

Prodaný exemplář přitom pochází z roku 1994. Tedy nejen z konce výroby, ale hlavně z doby, kdy Škoda již třetím rokem spadala pod koncern Volkswagen. Němci pak u modelů Favorit a Forman zapracovali hlavně na pohonné jednotce, zesíleny byly také dveřní panty. Dovnitř se pak nastěhovala sedadla z produkce VW, stejně jako třeba palubní desky a přístrojové štíty. Škoda pak navíc zlepšila výstupní kontrolu kvality a přepracovala rovněž i čelní partie.

Dosavadní majitel vůz koupil v roce 2021 v Kolumbii, odkud jej loni převezl do Spojených států. S kombíkem pak najel zhruba tři tisíce kilometrů, tachometr tak aktuálně ukazuje 90 860 km. Zda ale v mezičase nebyl přetočen, nikdo nepoví. Nejspíše ale na podvod nedošlo, neboť karoserie i kabina působí poměrně zachovale. Součástí prodeje je pak také řada náhradních dílů, další ale bude muset nový majitel objednávat z Bogoty, kde jich není zrovna nedostatek.

Lze už jen zmínit, že o bíle lakovaný exemplář se strhla nemalá aukční bitva. Během ní se cena vyšplhala na 6 007 dolarů (cca 132 500 Kč), což je zhruba čtyřnásobek toho, za kolik se podobný Forman prodává u nás či ve zbytku Evropy. Výše zmíněné srovnání s Fordem Mustang tak vlastně nebylo od věci, mnohem mladší a výkonnější muscle car lze totiž ve Státech pořídit od zhruba 5 000 USD (110 200 Kč), a to snadno i v lepším stavu, než je tento Forman. Pozoruhodné.


Jediná Škoda Forman v USA pobláznila Američany, zaplatili za ni víc než za domácí ikonu - 1 - Skoda Forman GLX 1994 na prodej 01Jediná Škoda Forman v USA pobláznila Američany, zaplatili za ni víc než za domácí ikonu - 2 - Skoda Forman GLX 1994 na prodej 02Jediná Škoda Forman v USA pobláznila Američany, zaplatili za ni víc než za domácí ikonu - 3 - Skoda Forman GLX 1994 na prodej 03Jediná Škoda Forman v USA pobláznila Američany, zaplatili za ni víc než za domácí ikonu - 4 - Skoda Forman GLX 1994 na prodej 04Jediná Škoda Forman v USA pobláznila Američany, zaplatili za ni víc než za domácí ikonu - 5 - Skoda Forman GLX 1994 na prodej 05Jediná Škoda Forman v USA pobláznila Američany, zaplatili za ni víc než za domácí ikonu - 6 - Skoda Forman GLX 1994 na prodej 06Jediná Škoda Forman v USA pobláznila Američany, zaplatili za ni víc než za domácí ikonu - 7 - Skoda Forman GLX 1994 na prodej 07Jediná Škoda Forman v USA pobláznila Američany, zaplatili za ni víc než za domácí ikonu - 8 - Skoda Forman GLX 1994 na prodej 08Jediná Škoda Forman v USA pobláznila Američany, zaplatili za ni víc než za domácí ikonu - 9 - Skoda Forman GLX 1994 na prodej 09Jediná Škoda Forman v USA pobláznila Američany, zaplatili za ni víc než za domácí ikonu - 10 - Skoda Forman GLX 1994 na prodej 10Jediná Škoda Forman v USA pobláznila Američany, zaplatili za ni víc než za domácí ikonu - 11 - Skoda Forman GLX 1994 na prodej 11Jediná Škoda Forman v USA pobláznila Američany, zaplatili za ni víc než za domácí ikonu - 12 - Skoda Forman GLX 1994 na prodej 12Jediná Škoda Forman v USA pobláznila Američany, zaplatili za ni víc než za domácí ikonu - 13 - Skoda Forman GLX 1994 na prodej 13Jediná Škoda Forman v USA pobláznila Američany, zaplatili za ni víc než za domácí ikonu - 14 - Skoda Forman GLX 1994 na prodej 14Jediná Škoda Forman v USA pobláznila Američany, zaplatili za ni víc než za domácí ikonu - 15 - Skoda Forman GLX 1994 na prodej 15Jediná Škoda Forman v USA pobláznila Američany, zaplatili za ni víc než za domácí ikonu - 16 - Skoda Forman GLX 1994 na prodej 16Jediná Škoda Forman v USA pobláznila Američany, zaplatili za ni víc než za domácí ikonu - 17 - Skoda Forman GLX 1994 na prodej 17Jediná Škoda Forman v USA pobláznila Američany, zaplatili za ni víc než za domácí ikonu - 18 - Skoda Forman GLX 1994 na prodej 18
Tak to je on, amerických srdcí šampión. Bíle lakovaný Forman s 91 tisíci najetými kilometry se totiž nedávno v online aukci prodal za neskutečných 132 500 Kč. Foto: Bring A Trailer, tiskové materiály

Zdroj: Bring A Trailer

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.