Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Jedna z největší služeb na sdílení aut je v troskách a končí. Důvody jsou obvyklé
26.6.2018 | Mirek Mazal | Přidat příspěvek
Měla to být úžasná náhrada dnešního individuálního vlastnictví automobilů, postupem času se ale pro všechny zúčastněné stala noční můrou. Té je konec, další agónii učinili přítrž radní.
Autolib je služba na sdílení automobilů, která byla ve francouzské metropoli spuštěna před sedmi lety. Název vznikl ze slov automobil (automobile) a svoboda (liberté). Projekt zavedl pařížský starosta Bertrand Delanoë inspirován tehdy už zavedeným systémem veřejné půjčovny bicyklů jménem Velib.
Radní před spuštěním programu vybírali ekologicky nezávadné automobily, které by svým provozem nezvyšovaly podíl škodlivin v ulicích Paříže. Požadavky nízkých emisí během pohybu byly později upraveny, předepsaný hybridní pohon s nakonec vystřídaly plnohodnotné elektromobily. Pro každý z nich bylo vyhrazeno parkovací místo vybavené nabíjecí zásuvkou a každá stanice měla dostat dotykový displej umožňující uživateli vybrat si cílovou stanici a jiné možnosti. Cena měsíčního předplatného vycházela na 15 Eur (389 Kč) plus uživatelský poplatek 5 Eur (130 Kč) za půl hodiny, který se lišil pro rodiny a studenty.
Služba Autolib si hned po zahájení provozu v roce 2011 našla desetitisíce klientů a postupně expandovala do dalších francouzských měst, uživatelů ale dodnes není dost na to, aby se projekt přehoupl do černých čísel. Jak už to bývá, úředníky a idealisty nalinkovaný scénář nepočítal s vlivem dopravních alternativ, mezi které mimo jiné patří stále více vyhledávané služby typu Uber. Údržba elektromobilů je další důležitou položkou, která ovlivňuje životaschopnost carsharingu. Flotila stříbrných vozů v průběhu let postupně rychle degradovala a neničili je jen oprávnění uživatelé v rámci hesla „z cizího krev neteče” - je veřejným tajemstvím, že malá městská vozítka sloužila v noci jako noclehárny bezdomovce, což jim na lesku též jistě nepřidalo.
Růžové brýle tak odpůrcům klasické dopravy postupně tmavly až definitivně zčernaly. Éra moderního sdílení skončila poté, co orgány samosprávy rozhodly o vypovězení smlouvy s provozovatelem veřejné služby. Došlo k tomu po ohlášení velkých ztrát, které provozovatel chtěl od objednavatele, tedy radnice, nahradit. Ambiciózní plán byl ukončen bez ohledu na zbylých 150 000 zaregistrovaných uživatelů, které z Autolibu dělali jednu z největších služeb svého druhu. Kdyby smlouva vypovězena nebyla, výše konečného účtu při vypršení smlouvy v roce 2023 radnice odhadla na několik desítek milionů Eur. I to mohl být optimismus - technický provozovatel, firma Bolloré patřící francouzskému miliardáři Vincentu Bolloré, hovořila o 300 milionech Eur (7,78 miliardy Kč).
Sdružení SAVM (Le Syndicat Autolib' et Vélib' Métropole) zodpovědné za realizaci služby se usneslo na odmítnutí zaplatit požadovanou finanční náhradu společnosti vlastnící vozy, nabíjecí stanice a parkovací místa. Bolloré se nejspíše bude dožadovat stovek milionů Eur ušlého zisku, ale to už je celkem druhotné - celý tento experiment bude stát francouzské daňové poplatníky tak jako tak spoustu peněz.
Městská služba pro sdílení jízdních kol, která byla inspirací pro zkrachovalý projekt, je rovněž ohrožena. Změna dodavatele vedla k velkým problémům a nedostatku bicyklů, asi je zase někdo ukradl. Kritickou situaci zhoršila nedávná invaze čínských firem na sdílení jízdních kol.
Zkáza Autolibu a hrozící úpadek Velibu ukazuje, jak krátkozraké jsou plány EU na nahrazení individuální dopravy těmito službami. Nepochybně existují lidé, kteří je rádi využijí a věříme, že v určitých případech najdou své uplatnění, pokud ale nevzniknou v reakci na poptávku po nich, dopadnou vždy takto. A vlastně si nejsme jisti, jestli tak nedopadnou pokaždé - v jakékoli širší skupině anonymních uživatelů se vždy najdou lidé, kteří budou s „cizími” dopravními prostředky zacházet neodpovědně, budou je ničit a tím učiní službu neatraktivní z uživatelského a neudržitelnou z ekonomického hlediska...
Ničení aut a nedostatečný zájem zabilo službu Autolib na sdílení aut v Paříži. Šťastní z ní byli jen bezdomovci, kteří přespávali uvnitř vozů
Zdroj: France 24
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Jeremy Clarkson si utahuje z tak oblíbené fotky Lewise Hamiltona u Ferrari, dál nevěří v jeho úspěch
před 5 hodinami - Lewis Hamilton se poprvé ukázal v rudo-žlutých barvách Ferrari a „zlomil internet”, reakce ukazuje hlavní důvod jeho přestupu
24.1.2025 - Genius noci v Lamborghini zkusil s autem projet skrz výsuvné patníky. A dělal to tak dlouho, dokud neměl auto na kaši
22.1.2025
Nejnovější články
- Už zapomínaná francouzská silniční raketa je k mání dodnes nejetá. Je tak vzácná, že ji bez uzardění prodává dealer Ferrari
před 2 hodinami - Pokud už nějaké elektrické auto opravdu chcete, vyhněte se novým, rok stará se prodávají i za míň než polovinu původní ceny
před 4 hodinami - Jeremy Clarkson si utahuje z tak oblíbené fotky Lewise Hamiltona u Ferrari, dál nevěří v jeho úspěch
před 5 hodinami - V Mnichově shořelo přes 20 policejních aut najednou. „Nic takového jsme nezažili,” říká policie, starosta má podezření
před 7 hodinami - Můžeme jen závidět, za kolik si v Austrálii mohou koupit novou Škodu Octavia RS, o něčem takovém se nám ani nezdá
před 8 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva